آبگرفتگی معابر یزد؛ مشکلی که راه حل ندارد/ شهر جهانی یزد باید حکومت شهری را بازآفرینی کند

ساعت: 12:58
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۸/۱۹
کد خبر: 1783219

بارندگی های روز جمعه در خیابان های شهر یزد باعث جاری شدن سیل شدید شد که نشان می دهد شهر بین المللی یزد نیاز مبرمی به بازنگری دولت شهری دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش یزدرسا ، باران; این فیض الهی که هر چقدر هم که باران ببارد آسمان دلش را می گشاید و مردم روی زمین را شاد می کند، مخصوصاً در شهر خشک و متروک یزد که کشاورزان و مردمانش قدر دانه های باران را می دانند و خدای خود را شکر می کنند.

شهر یزد که از هر سو وسعت یافته و به ادامه نمی رسد، با هر بارندگی به دریاچه ای با آب روان تبدیل می شود و تاریخ تکراری سیل را به یاد مردمش می اندازد! آبگرفتگی معابر معضلی است که یزد سال هاست با آن دست به گریبان است و مسئولان شهری می گویند هر لحظه آن را حل می کنند اما هر بار که بارندگی می کند مردم شاهد سیلاب در معابر و معابر هستند.

* شهر جهانی یزد باید حکومت شهری را بازآفرینی کند

معضل آبگرفتگی خیابان های یزد از اواسط دهه 80 تا اوایل دهه 90 به مدیریت شهری برمی گردد، جاده ای برای هدایت آب های سطحی ندارند، خیابان ها را تعریض کردند، جو آبی را برای مدیریت ترافیک شهری حذف کردند.

01d664d4 95e3 4a22 b840 395e353fee37 خبر خاکستری

بارندگی های روز جمعه در مناطق شهری یزد به ویژه مناطق آزادشهر و امامشهر و همچنین بلوار جمهوری و شهر رزمندگان موجب جاری شدن سیل شدید شد که نشان می دهد شهر بین المللی یزد به شدت نیازمند استقرار مجدد مدیریت شهری است.

* طغیان یزد; سوغاتی از گسترش بدون قاب شهر

ابوالقاسم محی الدینی شهردار یزد در گفت و گو با خبرنگار یزدرسا با اشاره به مشکل آبگرفتگی معابر یزد پس از هر بارندگی گفت: به رودخانه می ریخت و برای مسیل ها بسیار مفید بود.

محی الدینی افزود: در گذشته اکثر خیابان های سنگفرش شده امروزی دچار آبگرفتگی است که خیابان های مناطق آزاد شهر و امامشهر زمین زراعی بوده و آب باران را جذب می کند و از سوی دیگر ساختمان های خشتی به عنوان ساختمان های ایزوله هستند. آب نریختند، پس جای تعجب نیست که با گسترش شهر یزد، این معضل هم بزرگتر و بزرگتر می شود.

dc6acd95 a670 4013 a75b cbbcc45c8141 خبر خاکستری

* آبگرفتگی معابر یزد نیاز به اقدام اصولی دارد

وی با اشاره به پستی و بلندی شهر یزد گفت: با توجه به اینکه یزد در موقعیت مسطح قرار دارد، شیب تند ندارد. آب بود اما برای بهبود وضعیت سیلاب اقداماتی انجام شده که کافی نیست و نیاز به کار اصولی و اساسی دارد.

محی الدینی گفت: در یزد بر اساس چاه های زهکشی حفاری شده، ظرفیت بارندگی 18 میلی متر در روز وجود دارد، اما روز جمعه طی هفت ساعت و نیم بارندگی به 26 میلی متر رسید و روز بعد به 9 میلی متر رسید. ح 13 میلی متر بارندگی داشتیم که البته ظرفیت چاه های حفر شده نمی توانست آن را پوشش دهد.

شهردار یزد گفت: در یک روز بارانی جمعه و شنبه علیرغم سیلاب شدیدی که در برخی نقاط شهر مشاهده شد، با همکاری دستگاه های مختلف سعی کردیم هر چه سریعتر شهر را از وضعیت خارج کنیم. .

8ce4ea47 0679 4da9 acbd ed51afd3a74a خبر خاکستری

* رفع سیلاب در جاده های یزد بی راه حل نیست

این مسئول با تاکید بر اینکه یکی از اولویت های شهرداری رفع اصولی مشکل جمع آوری آب های سطحی در شهر خواهد بود، خاطرنشان کرد: همچنین لازم به ذکر است معاونت خدمات شهری هفته گذشته با توجه به هشدارهای هواشناسی، پس از آن بازگشایی شدند. کانال ها و آنها شهر را تمیز کردند.

وی در ادامه با بیان اینکه آبگرفتگی معابر یزد بی راه حل نیست، ادامه داد: در برخی نقاط مانند تقاطع تحقیقاتی با تعمیر و کج کردن آسفالت مشکل سیلاب در مدت زمان کوتاهی حل می شود، اما برخی نقاط دیگر مشکل سیلاب را برطرف می کند. نیاز به حفر کانال در بالادست است. مانند کاری که برای میدان های «همفر» و «آرمان» انجام شد و مشکل سیلاب در این مناطق حل شد و با حفر این کانال می توان مشکل برخی مناطق را حل کرد.

شهردار یزد با بیان اینکه رفع سیلاب در برخی مناطق نیازمند پروژه های بزرگی است که هزینه های قابل توجهی را نیز می طلبد، بیان کرد: یکی از این پروژه ها ایجاد کانال در بلوار رسالت است به گونه ای که کانال پشت شرکت نفت و نهرها حفر شود. به بلوار جمهوری که حدود 12 میلیارد تن برآورد می شود اما به دلیل هزینه ها و بودجه کار شهر روی زمین نمی ماند و مرحله به مرحله انجام می شود.

4c65f473 144b 49df b313 9db74652d071 خبر خاکستری

* لزوم توجه به آبگرفتگی بافت تاریخی

محی الدینی گفت: هر مقدار آبی که بتوان به سمت رودخانه هدایت کرد برای چاه ها و قنات های یزد مفید است و در صورت احیای این مسیر می توان خوشحال بود که میزان بارندگی برای آب های زیرزمینی مفید است.

شهردار یزد ساماندهی آب روان در بافت تاریخی را نیز مهم می داند و می گوید: اگرچه با توجه به حساسیت موضوع تلاش می شود تا معابر در بافت تاریخی به سرعت آبگرفته شوند، اما تلاش شده تا از سرعت احتمالی جلوگیری شود. آسیب.» «پارچه نیز درگیر سیل محدود است که برای آن نیز باید راه حلی پیدا کنید.

dc2d53ed 6bf7 4f5b a09b dec992d2a790 خبر خاکستری

بی شک همه مردم شهر یزد به یاد دارند که در سال های گذشته سیل تا یک یا شاید حتی دو روز پس از بارندگی در سطح زمین و خیابان ها باقی می ماند و باعث اختلالات گسترده در تردد عمومی می شد.

پارسال همان سال بود که بارندگی باعث شد میادین مختلف شهر از جمله میدان معلم و میدان آزادی و همچنین برخی چهارراه ها از جمله سه راهی شاهنه به دریای عظیمی از سیل تبدیل شود اما صبح امروز پس از بارندگی، سیل در هیچ نقطه ای از یزد نبود حرکت قابل مشاهده نبود.

یعنی با سرعت، ابتکار و مدیریت صحیح می توان یک معضل قدیمی را حل کرد، اما بدون شک باید با اقدام موثر و اساسی در طول سال، نه کم، برای همیشه با سیل خیابان های یزد خداحافظی کرد. روزها قبل از باران

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید