آبیاری نوین اراضی کشاورزی مهمترین راه حل مقابله با خشکسالی است/ دو برابر شدن سطح زیر کشت با سیستم آبیاری نوین


زمان: 08:00
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۶/۲۷
کد خبر: 1897873

خشکسالی زخمی کهنه بر پیکر منطقه کویری تربت جام است و در این راستا استفاده از سیستم های نوین آبیاری مهمترین راه حل بحران کم آبی، جلوگیری از کاهش منابع آب زیرزمینی و افزایش کمی است. و کیفیت محصولات کشاورزی

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ در صبح نفل توس؛ خشکسالی زخمی کهنه بر پیکر منطقه کویری تربت جام است و استفاده از سیستم های آبیاری نوین مهمترین راه حل بحران کم آبی، جلوگیری از کاهش منابع آب زیرزمینی و افزایش کمی و کیفی کشاورزی است. محصولات

بحران خشکسالی پدیده ای است که در دهه اخیر در جهان به ویژه در کشورهایی مانند ایران که در منطقه خشک و نیمه خشک کره زمین قرار دارد با چالش های جدی مواجه شده است.

بخش کشاورزی که منبع اصلی غذای جوامع بشری محسوب می شود، به شدت تحت تاثیر شرایط خشکسالی قرار دارد و آسیب های شدیدی را متحمل می شود، بنابراین کاهش آب های سطحی باعث می شود کشاورزان و باغداران و سایر بخش ها بیش از حد از سفره های زیرزمینی استخراج کنند.

این در حالی است که برداشت بی رویه آب های زیرزمینی در شرایط خشکسالی یا کم بارندگی منجر به از بین رفتن این ذخایر ارزشمند در کمترین زمان ممکن می شود چرا که روش برداشت این منابع غیرعلمی و سنتی بوده و خسارت را دوچندان می کند.

جمع‌آوری آب به روش سنتی و آبیاری مزارع با روش‌های قدیمی نه تنها منجر به تخلیه زودهنگام جداول آب‌های زیرزمینی و حتی آب‌های سطحی می‌شود، بلکه میزان محصول تولیدی نسبت به هزینه‌ها و مصرف منابع ناچیز خواهد بود.

امروزه در کشورهای پیشرفته دنیا نگاه ها به این سمت معطوف شده است که از منابع آب سطحی و زیرزمینی برای بخش های مختلف به ویژه کشاورزی به بهترین شکل ممکن استفاده شود و از تجهیزات و امکانات مدرن و هوشمند برای جلوگیری از بروز مشکلات استفاده شود. از دست دادن منابع آب.، تا بتوانیم بیشترین محصول را با کیفیت مطلوب دریافت کنیم.

استفاده از روش های نوین آبیاری باعث می شود تا بتوان از آب قطره قطره به خوبی استفاده کرد و مصرف این منابع را به کمترین میزان و در عین حال با راندمان بالا کاهش داد.

بر این اساس، وزارت کشاورزی و سایر دستگاه‌های مسئول در امور آب در سال‌های اخیر رویکردی علمی به کار گرفته‌اند تا ضمن صرفه‌جویی در آب‌های سطحی و زیرزمینی، ضمن صرفه‌جویی در آب‌های سطحی و زیرزمینی، میزان تولید را افزایش داده و ذخایر آبی را افزایش دهند.

این در حالی است که زنجیره ای از فعالیت ها در حوزه آب و خاک در کشور در حال شکل گیری است که وزارتخانه های جهاد کشاورزی و نیرو با اجرای طرح ها و پروژه های بزرگ، متوسط ​​و کوچک در کوتاه مدت، متوسط ​​آن را طراحی و اجرا کرده اند. و ابعاد بلندمدت که می توان آن را پروژه های آبخیزداری و آبخوان داری برای تزریق سیلاب به سفره های زیرزمینی نامید و از سوی دیگر اجرای سیستم های نوین آبیاری را برای به حداقل رساندن استفاده از منابع آبی به برنامه های کاری خود افزوده است.

اهمیت انجام این سلسله فعالیت ها به حدی است که با موافقت رهبر معظم انقلاب اعتبارات ارزی از صندوق ذخیره ملی برای اجرای آن اخذ شد.

اجرای این طرح‌ها و پروژه‌ها توسط سازمان مدیریت جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، شرکت‌های آب منطقه‌ای استان‌ها و معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی نشان می‌دهد که رویکردی نوین در امر حفاظت. از منابع آب و خاک و استفاده بهینه از این منابع در کشور شکل گرفته است که اگرچه اقدامی دیرهنگام بود، اما تسریع آن می تواند منابع آبی کشور را نجات دهد.

از سوی دیگر بر اساس آمارهای رسمی بین 80 تا 90 درصد منابع آبی کشور در بخش کشاورزی مصرف می شود و آبیاری سنتی موجب از بین رفتن منابع آبی و آسیب های فراوانی به منابع آبی کشور شده است.

نکته مهم این است که یکی از پیامدهای اصلی تغییر اقلیم، ظهور خشکسالی است که یکی از مناطق مهمی است که تحت تاثیر این بحران قرار گرفته است، بخش کشاورزی و از سوی دیگر به دلیل مصرف زیاد آب. در بخش کشاورزی، توسعه آبیاری نوین می تواند اثرات ارزنده ای در کشور داشته باشد.


87cf5991 02bb 410a a072 05da3a8ef023 خبر خاکستری


سیستم های نوین آبیاری یکی از مهم ترین راه های مقابله با بحران خشکسالی است

جواد اصلاحی کارشناس کشاورزی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: یکی از اقدامات مهمی که می تواند موثر باشد بهبود سیستم های آبیاری است چرا که سیستم های آبیاری ذخیره سازی مطمئن تری را برای کشاورزان فراهم می کند. ساختارهای کنترلی بهتر و مدیریت پاسخگو در دسترس هستند.

وی تصریح کرد: ذخیره آب به کشاورزان امکان سرمایه گذاری بهتر در مدیریت آب کشاورزی را می دهد، یک راه حل آبیاری نوین است که البته باید همراه با آموزش باشد، اینطور نیست که برای همه فرهنگ ها فقط یک روش صحیح آبیاری بدون آموزش وجود داشته باشد. .

ایشاهی همچنین گفت: در واقع سیستم های نوین آبیاری یکی از مهم ترین راه های مقابله با بحران خشکسالی و کم آبی، جلوگیری از کاهش منابع آب زیرزمینی، افزایش کمی و کیفی محصولات کشاورزی است. با توجه به اینکه استان خراسان رضوی و به ویژه منطقه تربجم نیاز مبرمی به این نوع آبیاری دارند، باید دید در این زمینه از سوی مسئولان جهاد کشاورزی استان و شهرستان چه اقداماتی صورت گرفته است. این منطقه.


2 دو برابر شدن سطح زیر کشت با آبیاری نوین

یک کشاورز وارسته اهل کاریزنو، منطقه بالاجم، تربت جام به خبرنگار ما گفت: 5 هکتار از مزارع خود را به سیستم های آبیاری مدرن متصل کرده ام و در اینجا گندم، چغندر، کدو و هندوانه می کارم.

وی تصریح کرد: سطح قابل کشت مزارع من نسبت به قبل دو برابر شده است و می توانیم در زمان کمتری مزارع خود را آبیاری کنیم. بنابراین هر هکتار جالیز را در عرض 2.5 ساعت آبیاری می کنم.

بر اساس مطالعات انجام شده، اجرای سیستم های نوین آبیاری میانگین تولید محصول را 30 درصد افزایش می دهد.

در استان خراسان رضوی و منطقه تربجم، مانند بسیاری از مناطق کشور، 91 درصد آب چشمه ها و قنات ها در کشاورزی، 5 درصد برای شرب، 2 درصد در صنعت و 2 درصد دیگر در سایر بخش ها از جمله دامداری مصرف می شود. معادن با توجه به مصرف زیاد آب در بخش کشاورزی، لازم است کشاورزان برای صرفه جویی در مصرف آب به سیستم های آبیاری نوین روی آورند.


50d85b3e 7662 4c09 9dd4 c57746f775b6 خبر خاکستری

همانطور که گفته شد، توسعه سیستم های نوین آبیاری در کنار استفاده بهینه از آب های سطحی، زیرزمینی و پساب های بازیافتی، مهم ترین راه حل برای غلبه بر مشکلات کم آبی کشور است. در این میان کشاورزان و بهره برداران می توانند با استفاده از امکانات و فرصت تجهیز اراضی کشاورزی و باغی خود به سیستم های نوین آبیاری، الگوی کشت را از سنتی به صنعتی یا نیمه صنعتی تغییر دهند تا شاهد افزایش بهره وری اراضی باشند. کشاورزی و باغداری، تولید محصولات با کیفیت، کاهش هزینه ها و حفاظت از ذخایر آب و خاک کشور.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید