آبیاری 270 هزار هکتار از اراضی کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد / نوید توسعه با اجرای طرح های آبیاری در استان


ساعت: 10:45
تاریخ انتشار: 14/01/01
کد خبر: 1817389

مدیرعامل آبفای استان کهگیلویه و بویراحمد;

مصلچ گفت: با تکمیل و بهره برداری از طرح های مهم آبی در استان، علاوه بر ضریب اطمینان 100 درصدی تامین آب شرب در سراسر استان، امکان آبیاری 270 هزار هکتار از اراضی کشاورزی فراهم می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ آرش مصلح در گفت و گو با خبرنگار صبح زاگرس با اشاره به روز جهانی آب اظهار کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد با بیش از 11 میلیارد مترمکعب بارندگی سالانه و 5.8 میلیارد مترمکعب رواناب از جمله مناطق مهم کشور در از نظر منابع آب

آرش مصلح افزود: رودخانه های مهم، سازه های مهم سدسازی و نیروگاه های برق آبی، 11 هزار کیلومتر آبراه و کانال و هزار و 400 کیلومتر رودخانه اصلی و نیمه دائمی در استان کوگیلویه و بویراحمد زمینه مناسبی را برای اجرای طرح های موثر فراهم کرده است.

وی افزود: هم اکنون سدهای کوثر و شاه قاسم در حال بهره برداری و سایر سدهای مهم در حال اکتشاف و اجرا هستند. سد کوثر آب آشامیدنی بیش از 2.5 میلیون نفر در 5 استان جنوبی کشور و زمین های کشاورزی پایین دست و همچنین صنایع نفت، گاز و پتروشیمی استان را تامین می کند.

وی اذعان داشت: 5 نیروگاه برق آبی 16.8 مگاواتی در شهرستان دنا، 9 شبکه آبیاری و زهکشی، بیش از 3 هزار و 500 حلقه چاه، حدود 4 هزار پروانه رودخانه، 76 ایستگاه هیدرومتری، باران سنجی و اواپراتور، ده ها طرح برای کنترل و ساماندهی طرح های ساماندهی. آبخوان و تامین آب شرب، صنعت و کشاورزی استان که همگی با پیروزی انقلاب اسلامی پیوند خورده است.

مدیرعامل آب منطقه ای استان افزود: سدهای مهم تنگ سرخ، چمشیر و سرپری و همچنین سدهای شیو، ابریز، قلات، سرآسیاب یوسفی، شبلیز، سرگچینه، پرشکافت، هم اکنون در دست ساخت هستند. سکاوه، سادات و دیگران.

مصلح گفت: پروژه های مهم آبرسانی از سد کوثر تا لیکک، چهار شهر دهدشت، سوق، چرام، لنده و 300 روستای مسیر، آبرسانی به 5 هزار و 555 هکتار از اراضی دهدشت غربی، آبرسانی امامزاده خان احمد و جعفر، مور پلایش، تنگ انگیزترک و خیرآباد، باشت و غیره. در حال ساخت هستند و نوید توسعه، اشتغال، رفاه و امنیت غذایی و بهداشتی را در نقاط مختلف استان می دهند.

وی افزود: در سال تولید دانش بنیان و ایجاد اشتغال و همزمان با روز جهانی آب از جمله محور کهگیلویه و بویراحمد و رویکرد آب منطقه ای مدیریت راهبردی آب استان به شرح زیر ارائه می شود. پروژه های تمام شده قابل تکمیل با اولویت پروژه های تامین آب شرب، ایجاد تعادل و عدالت در تمام مناطق مختلف استان برای برخورداری از نعمت آب و پروژه های مهم تامین و انتقال آب، ارزش بازرسی های مهندسی و فنی پروژه های آب؛ استفاده از ظرفیت نخبگان، متخصصان، هنرمندان، فرهنگ و رسانه در توسعه آب استان، حرکت به سمت راه اندازی شرکت بهره برداری از شبکه های آبیاری و زهکشی و تقویت تعاونی های بهره برداران آب با استفاده از فناوری و دانش روز در پروژه های آبی: بهره برداری، توجه به محیط زیست و اکوسیستم های منطقه ای در پروژه های آبی، حفاظت و صیانت از منابع آب به ویژه منابع آب زیرزمینی از طریق کنترل سیلاب، تغذیه مصنوعی، نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاه، اصلاح مدل کشت از طریق جهاد کشاورزی، به ظرفیت دانشگاه‌ها، کمیسیون‌های تخصصی، سازمان‌های غیردولتی و متولیان محلی در بخش آب، حفاظت کیفی منابع آب و یکپارچگی آن‌ها توجه خواهد شد.

در ادامه تصریح می کنم: با تکمیل و بهره برداری از پروژه های مهم آبی در استان، علاوه بر ضریب اطمینان 100 درصدی تامین آب شرب سراسر استان، قابلیت آبیاری 270 هزار هکتار از اراضی کشاورزی و گردش مالی سالانه 43 هزار میلیارد تن خواهد بود. استان ایجاد شود.

وی در پایان تاکید کرد: با مهار سیلاب، تامین آب صنعتی، توسعه گردشگری و محیط زیست محقق می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید