آب انبارهای تاریخی یزد قربانی دعواهای اهدایی و کمک های بلاعوض شهرداری شد که شکسته شد.


ساعت: 15:04
تاریخ انتشار: 1301/07/16
کد خبر: 1901859

اهدای آب انبارهای یزد بهانه ای برای رها شدن آنها در دل بافت تاریخی و تبدیل آنها به زباله به مرور زمان است و اگرچه باید این موضوع بین خیرین و شهرداری بافت تاریخی حل می شد، اما همچنان درگیری هایی وجود دارد. در این منطقه. ایناهاش.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش یزدرسا ، در گذشته جایگاه آب انبارها در یزد به قدری مهم بود که ساخت و احیای آب انبار به عنوان یک صدقه مستمر تلقی می شد و با توجه به قرار گرفتن این بنای ویژه در مرکز ساکنین شهر یزد. بافت تاریخی اهدایی شاهد بودیم ما خیلی در این منطقه بودیم.

هدایایی که هرگز فکر نمی کردند نه تنها نشاط آور و حیات بخش باشد، بلکه به محلی برای گسترش آسیب های اجتماعی تبدیل شود و اکنون نوع وقف و نوع آسیب اجتماعی ساکنان بافت تاریخی را با مشکلات زیادی مواجه کرده است.

عدم ساماندهی آب انبارهای بافت تاریخی در سال های اخیر به دلیل درگیری های اداره اوقاف با امور خیریه استان و شهرداری بافت تاریخی بوده و این دو اداره هنوز در این زمینه به تفاهم نرسیده اند.


*اوقاف آمادگی خود را برای ساماندهی آب انبارها اعلام می کند

حسین زارع زاده مدیرکل کمک ها و امور خیریه استان یزد در گفتگو با خبرنگار یزدرسا وی با اشاره به اینکه آب انبارهای یزد هیچ درآمدی برای اداره اوقاف ندارد، گفت: در 6 ماه گذشته با هماهنگی فرمانداری، اداره اوقاف، شهرداری و اداره بهداشت، آب انبارهای شهر پاکسازی و سم زدایی شده است.

وی افزود: برخی از مخازن آب یزد به محل دفن زباله تبدیل شده و به مکان مناسبی برای گسترش آسیب های اجتماعی و زیست محیطی تبدیل شده است که برای رفع این مشکلات، اداره اوقاف آمادگی دارد این اماکن را به بخش خصوصی واگذار کند.

مدیرکل کمک های خیرین و امور خیریه استان هماهنگی شهرداری بافت تاریخی و میراث فرهنگی برای تصویب طرح های پیشنهادی را برای این اقدام ضروری دانست و گفت: واگذاری آب انبارهای متروکه به بخش خصوصی صرفا اگر برنامه ای برای تبدیل آب انبارهای متروکه در مکانی با ویژگی ها و جاذبه های گردشگری وجود داشته باشد، اتفاق می افتد.

علیرغم اینکه اداره نذورات و فعالیت های خیریه استان یزد با تعیین متولی کمک های خیرین اعلام کرد که در تلاش است تا آب انبارهای یزد را با توجه به نوع کمک ها ساماندهی کند، شهرداری سابقه عدم همکاری با این نهاد را دارد. اداره کمک های مالی و امور خیریه در این حوزه.


*اداره خیرین چراغ سبزی بافت تاریخی شهرداری را نشان نداد

علیرضا نقوی شهردار بافت تاریخی در گفتگو با خبرنگار یزدرسا وی از وضعیت نابسامان مخازن آب یزد خبر داد و گفت: روز به روز شاهد وخامت وضعیت مخازن آب یدی هستیم.

وی افزود: تانک های سواری هنوز زنده هستند و می توان از این تانک ها در بحث گردشگری و خدماتی استفاده کرد.

نقوی ادامه داد: شهرداری بافت تاریخی اعلام آمادگی کرد که اگر اداره خیرین مخازن اهدایی را که به زباله دانی تبدیل شده است در اختیار شهرداری قرار دهد، نه تنها موضوع اهدایی را محقق کند، بلکه آنها را تجهیز و آبیاری کند.


%D8%B9%D9%84%DB%8C%D8%B1%D8%B6%D8%A7 %D9%86%D9%82%D9%88%DB%8C خبر خاکستری

شهردار بافت تاریخی بافت با اشاره به سیل اخیر گفت: در سیل اخیر اگر تنها 10 تا 15 آب انبار در اختیار شهرداری بافت تاریخی بود ذخیره سازی آب در این آب انبارها به خوبی انجام می شد و مشکل آبیاری مناطق سبز شهری با این روش حل شد.

وی افزود: متاسفانه در زمینه ساماندهی آب انبارها از بافت تاریخی موفقیتی حاصل نشده و برخی از این آب انبارها به مکانی آسیب زا در بافت اجتماعی تبدیل شده اند.


* تخلیه مخازن آب منجر به آسیب های اجتماعی گسترده شده است

آسیب اجتماعی زباله دانی آب انبار یزدسکی به حدی است که صدای اهالی این منطقه بلند شد و در مواردی شهرداری مجبور شد برای نجات این مکان ارزشمند از دود معتادان متجاهر وارد عمل شود.

با توجه به اینکه برخی از آب انبارهای بافت تاریخی هنوز زنده است و جوهره حیات در دل آنها جاری است، مورد بی توجهی مردم و گردشگران قرار می گیرد. به گونه ای که با ریختن زباله در این مکان های ارزشمند تاریخی، آلودگی به آب موجود در مخزن منتقل می شود و این مشکل باعث گسترش آلودگی های زیست محیطی در این مناطق می شود.


698300 خبر خاکستری

ساختار و معماری آب انبارها به گونه ای است که با یک نگاه ساده می توان به سختی ساخت آن پی برد و شاید این معماری پیچیده و وقت گیر بیانگر اهمیت جایگاه آب در دل کویر باشد و بسیار باشد. مهم این است که اجداد ما در یزد تمام سرمایه و وقت و تلاش خود را صرف فکر کردن و ساختن آب انبار می کنند تا همه از آن بهره ببرند و شاید به ذهنشان خطور نمی کرد که روزی این تلاش ها ناخوشایند شود.


* مخازن فن آوری است که از معماران گذشته به معماران امروزی منتقل شده است

در عصری که معماری سنتی ایران به یادگار می پیوندد و کاخ های رومی در یزد گسترش می یابد، آب انبارهای بافت تاریخی کلاس درس معماران امروزی است.


%D8%A2%D8%A8 %D8%A7%D9%86%D8%A8%D8%A7%D8%B1 %D8%B4%D8%B4 %D8%A8%D8%A7%D8%AF%DA%AF%DB%8C%D8%B1 خبر خاکستری

سلیقه و ساختار هندسی به کار رفته در آن نشان از هوش سرشار سازندگان این بنای تاریخی دارد، به گونه ای که همزیستی سازه با محیط را به خوبی در آن مشاهده می کند و مصالح به کار رفته در آن بیانگر بهترین آرامش است. با زندگی بوم شهر یزد است.


خاک و خشتی که از خاک و خشت یزد برخاسته تا به سازه ای حیات بخش تبدیل شود تا سازه ای مزاحم و گسترش این بی توجهی به آب انبارها در یک بافت تاریخی نشان از عدم همراهی و همدلی مسئولان مربوطه دارد. استان.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید