آب انبار آخرین گزینه مردم چابهار برای دسترسی به آب است/ ذخیره سازی غیربهداشتی آب سلامت مردم را تهدید می کند


ساعت: 11:51
تاریخ انتشار: 1401/05/15
کد خبر: 1888208

کمبود آب آشامیدنی و بعضاً نبود زیرساخت ها باعث شده تا مردم چابهار برای مصارف خود آب را در مخازن ذخیره کنند و استفاده از این آب غیربهداشتی و بعضاً باعث بیماری می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از عصرهامون ؛ شهرستان چابهار با وجود مجاورت با دریا سال هاست در تامین آب شرب شهروندان خود با مشکل مواجه بوده و در حال حاضر ساکنان مرکز این شهرستان و حومه آن هستند. آب را به صورت هفتگی دریافت می کنند و شاید ماهانه در مخازن خود ذخیره می کنند.

گاهی اوقات مخازن آب پیش ساخته نیز وجود دارد که همان مخازن آب پلیمری است، اما اغلب ساختمان ها دارای چاله های سیمانی سرپوشیده در حیاط های محل ذخیره آب هستند.

معمولاً از آب ذخیره شده در مخازن برای شستشو استفاده می شود، اما در روستاهای اطراف به دلیل عدم وجود مراکز فروش آب تصفیه شده در مجاورت آنها، آب تصفیه شده موجود در آب انبارهای سنتی تمامی نیازهای روستاییان را پوشش می دهد. .

یاسر جدگال یکی از شهروندان چابهار در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: آب در مرکز شهر چابهار محدود است و هفته ای یک تا دو روز در محلات مرکزی شهر آب وجود دارد و به همین دلیل مردم دچار مشکل هستند. برای ذخیره آب در مخازن.» که ذخیره می کنند و از آنجایی که پس از ورود به آب انبار به دلیل زنگ زدگی آب و برخی میکروب های دیگر، آب دیگر قابل شرب نیست و مردم آب آشامیدنی خود را از طریق مخازن آب از مراکز استقرار آب تامین می کنند.

سعید آبرون یکی از اهالی روستاهای اطراف شهرستان چابهار با بیان اینکه آب شرب یکی از مهمترین دغدغه های مردم چابهار و روستاهای اطراف است، تصریح کرد: آبرسانی برای آب شرب در شهرستان چابهار وجود ندارد. روستاهای اطراف، بنابراین مردم از تانکرهای آب برای نوشیدن و شستشو استفاده می کنند. به مخازن ساخته شده در خانه هایشان منتقل می شوند.

استفاده از آبی که در آب انبار سنتی وجود دارد، بهداشتی نیست و گاهی باعث بیماری برخی افراد می شود.در این رابطه حسین معصومی کیا کارشناس بهداشت در گفتگو با خبرنگار ما گفت: محل ذخیره آب خود را دارد. پارامترها هم دما و هم تهویه آب و حتی نوع مصالح ساختمانی محل ذخیره آب بر سلامت آن تأثیر می گذارد.

وی بابیان اینکه مخازن سنتی قادر به حفظ بهداشتی آب نیستند، تصریح کرد: مخازن سنتی از بلوک و سیمان ساخته می شوند که از نظر بهداشتی استاندارد نیستند و به همین دلیل آب ذخیره شده در آنها نیز بهداشتی است.

این کارشناس بهداشت با اشاره به اینکه آب غیربهداشتی می تواند باعث شیوع بسیاری از بیماری ها شود، خاطرنشان کرد: اسهال شایع ترین بیماری است که فرد مصرف کننده آب غیربهداشتی ممکن است به آن مبتلا شود و همچنین بیماری ها و عفونت های خطرناک دیگری نیز به آن مبتلا می شود. منابع دیگری نیز وجود دارد که بسته به میزان آلودگی آب، افراد را بیمار می کند.

معصومی کیا با بیان اینکه آب آشامیدنی نباید آلوده باشد، خاطرنشان کرد: در مواقع اضطراری محل ذخیره آب باید به گونه ای باشد که هیچ گونه موذی و گرد و غباری وارد نشود و در صورت زیرزمینی بودن این ذخیره سازی، عایق مناسبی داشته باشد. از ورود آب و فاضلاب آلوده به مخزن جلوگیری کنید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید