آب و آب چالشی جدی در توسعه و ایجاد شهرها و نواحی صنعتی در استان است


ساعت: 13:05
تاریخ انتشار: 1301/06/19
کد خبر: 1896358

گزارش مشکلات پیش روی توسعه و ایجاد شهرهای جدید و نواحی صنعتی خراسان شمالی؛

توسعه و ایجاد شهرها و نواحی صنعتی جدید تقاضامحور در خراسان شمالی در حال حاضر با موانع مهمی از جمله تامین آب و عبور از مرز ایل رها مواجه است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش عصرترک، تا سال 1362 که استان خراسان بزرگ به سه استان خراسان شمالی، خراسان رضوی و خراسان جنوبی تقسیم شد، در جغرافیای خراسان شمالی، واحدهای صنعتی در مناطق پراکنده ساخته می شد و برنامه ریزی تدوین شده ای برای ایجاد وجود نداشت. شهرک های صنعتی نیامشه و مناطقی که واحدهای صنعتی می توانند از زیرساخت های آب، برق، گاز، اینترنت، مخابرات و راه های دسترسی آماده بهره مند شوند.

اما با تقسیم استان خراسان بزرگ و تشکیل استان خراسان شمالی، از نیمه دوم دهه 1350 اهمیت مطالعه و مکان یابی مناطق برای استقرار شهرهای صنعتی در این استان تازه ایجاد شده اهمیت زیادی پیدا کرد و توسط با انجام بررسی‌ها و بومی‌سازی مناطق، شهرک‌های صنعتی به تدریج ایجاد می‌شوند و برای ایجاد واحدهای تولیدی در استان رونق می‌گیرد و به‌گونه‌ای ادامه می‌یابد که حتی مناطق صنعتی نیز ایجاد می‌شود.

در دهه 90 تلاش شرکت شهرک های صنعتی خراسان شمالی علاوه بر ایجاد شهرک ها و نواحی صنعتی جدید برای پاسخگویی به تقاضای واحدهای تولیدی جدید، ارتقاء و بهبود زیرساخت های شهرک های صنعتی مستقر را نیز هدف قرار داد.

اکنون که در آغاز دهه اول قرن بیست و یکم قرار داریم، خراسان شمالی مبتنی بر وجود تقاضا برای ایجاد واحدهای تولیدی جدید و همچنین وجود تقاضا برای توسعه فضایی شهرها و نواحی صنعتی کنونی است. که تقاضا محور هستند، طرح ایجاد نواحی صنعتی جدید و توسعه برخی مناطق و شهرها، صنعت فعلی را در دستور کار قرار داده و آن را دنبال می کند.

اما ایجاد نواحی صنعتی در مرکز استان و توسعه شهرها و نواحی صنعتی تقاضا محور کنونی استان مستلزم واگذاری اراضی جدید است که با توجه به تامین آب، جانمایی اراضی جدید در دستور کار قرار گرفته است. چالش ها و درگیری با مرزهای استان رهایی و اراضی بخش خصوصی مواجه است و این مشکلات به موانعی جدی بر سر راه ایجاد نواحی صنعتی جدید و توسعه شهرها و نواحی صنعتی موجود تبدیل شده است.


eb24d933 4bd4 4c4c 8b45 9b287e5a4b50 خبر خاکستری




کمبود زمین، مشکل جدی طرح ایجاد و توسعه شهرها و نواحی صنعتی تقاضامحور است

در همین راستا محمدعلی نوایی مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان شمالی در گفت و گو با عصرترک گفت: در حال حاضر برخی شهرها و نواحی صنعتی استان تقاضا محور برای سرمایه گذاری و ایجاد واحدهای تولیدی صنعتی با ته هستند. کمبود شدید زمین

نوایی افزود: این در حالی است که برخی شهرها و نواحی صنعتی استان تقاضا محور نیستند.

وی بیان کرد: در حال حاضر شهرهای صنعتی استان شامل شهرک صنعتی بجنورد، شهرک صنعتی بیدک، شهرک صنعتی شماره 3 و همچنین شهرک صنعتی گرمه، شهرک صنعتی آشانه، شهرک صنعتی امیرآباد شیروان، شهرک مهمانک و شهرک صنعتی اسفرین هستند. با کمبود شدید زمین برای سرمایه گذاری در بسیاری از مناطق خود مواجه هستند.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان شمالی تصریح کرد: برای پاسخگویی به تقاضای سرمایه گذاران، علاوه بر برخی از این مناطق و نواحی صنعتی، الحاق زمین و توسعه شهرک ها و شهرک های صنعتی نیز باید در مرکز استان. ساخته شود

وی گفت: در مرکز خراسان شمالی با چشم انداز 1411 باید 300 هکتار زمین جدید برای استقرار واحدهای صنعتی جدید در نظر گرفته شود و برای این امر برنامه ریزی و استقرار انجام شود.

نوایی گفت: در حال حاضر نقشه برداری و مکان یابی سه ناحیه صنعتی جدید در شهرستان بجنورد انجام شده و برای هر منطقه 30 هکتار درخواست داده ایم.

وی گفت: دو پهنه پیشنهادی عمرانی در تابلوی ارکان قرار گرفته و یکی از این پهنه ها برای راه اندازی واحدهای دانش بنیان و کارآفرین کاوش شده است.

این مسئول افزود: منطقه سوم پیشنهادی در منطقه یینگ قلعه واقع شده است که ساخت صنایع غذایی، تبدیلی و واحدهای تکمیلی در آن اختصاص می یابد.

وی با بیان اینکه اراضی واگذار شده اراضی ملی است، تصریح کرد: طبقه بندی این سه محدوده تعیین شده به عنوان اراضی ملی با مشکلات جدی مواجه است.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان شمالی گفت: دو منطقه واقع در تهتا ارکان با مشکل تامین آب و درگیری با عشایر عشایری استان مواجه است و منطقه سوم واقع شده نیز با مخالفان تامین آب و بخش خصوصی مواجه است.

وی بیان کرد: علاوه بر اینکه از اداره کل امور عشایری استان تقاضا داریم با توزیع بخشی از ایل راه در منطقه تاهتا ارکان که مغایر با اراضی تعیین شده است موافقت کند. احداث شهرک های صنعتی در این منطقه، از شرکت آب نیز درخواست داریم از دولت منطقه ای استان نیز درخواست کردیم که با انتقال آب منطقه ویژه اقتصادی بجنورد به تهطه ارکان برای احداث این دو منطقه صنعتی موافقت کند.

نوایی همچنین خاطرنشان کرد: توسعه منطقه صنعتی گرمه نیز با مشکل تامین آب مواجه است.

وی همچنین افزود: البته توسعه شهرک صنعتی آشانه علاوه بر کمبود آب با مشکل درگیری با عشایر عشایر در روستا نیز مواجه است.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: در عین حال نواحی و شهرک های صنعتی استان با مشکل تامین برق مواجه هستند که باید با تخصیص اعتبار از استان با احداث پست های توزیع برق این مشکل برطرف شود.

نوایی در ادامه گفت: شورای شهر سنخاست نیز درخواست احداث شهرک صنعتی در این منطقه را داده است.


9f1aa78b ad31 4efe a5ad 1c1ed6c26ba0 خبر خاکستری




واگذاری زمین های ایل راهی ممنوع است

محمدرضا کلی پور، مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی گفت: بر اساس قانون واگذاری اراضی ملی در حاشیه جاده ها و مرزهای آنها ممنوع بوده و به هیچ وجه قابل واگذاری نیست.

کولی پور افزود: اطلس راهداری آماده شده کشور نیز در اختیار استان ها قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: تنها راه حل این تعارض تغییر مکان های جدید برای احداث نواحی و شهرک های صنعتی یا توسعه آنهاست.




انجام مطالعات برای تامین نیاز آبی شهرها و نواحی صنعتی

سید عقیل مرتضوی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی نیز اظهار داشت: منطقه ططا ارکان شهرستان بجنورد مشکل آبخوان دارد.

مرتضوی گفت: پیشنهاد شرکت شهرهای صنعتی استان در زمینه انتقال آب از منطقه ویژه اقتصادی مرکز استان به منطقه تخته ارکان باید مورد بررسی و مطالعه قرار گیرد تا به درخواست آنها پاسخ نهایی داده شود.

وی درباره تامین آب طرح توسعه ناحیه صنعتی گرمه نیز گفت: کانال هایی در محدوده این ناحیه صنعتی وجود دارد که در صورت ساماندهی مشکل تامین آب این طرح حل می شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی افزود: مطالعات ساماندهی این کانال ها باید توسط مشاور انجام شود و در صورت تایید مطالعات، مجوز بهره برداری آبی از قنوات این منطقه صادر می شود.




رسیدگی به مشکلات زیرساختی شهرهای صنعتی در کارگروه مسائل زیربنایی

ناصر فخر محدی معاون امور اقتصادی استانداری خراسان شمالی نیز حل مشکلات توسعه و ایجاد نواحی صنعتی و شهرهای مورد تقاضا در استان را بسیار مهم عنوان کرد.

فخر محدی گفت: مشکلات پیش روی این معضل در کارگروه مسائل زیرساختی استان بررسی، تعیین تکلیف و حل می شود.

به گزارش عصرترک، در حال حاضر 9 شهر صنعتی، 9 ناحیه صنعتی و منطقه ویژه اقتصادی در خراسان شمالی وجود دارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید