آتش بس موقت ایران و آمریکا امیدوار کننده است. چرا؟

آتش بس موقت ایران و آمریکا امیدوار کننده است.  چرا؟

در حالی که گزارش شده است واشنگتن و تهران در حال مذاکره بر سر توافق‌های جدید برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران هستند، انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات برای راه‌اندازی مجدد برجام، اوایل این هفته با مذاکره‌کننده علی اکاویتورز کنی دیدار کرد. ایالات متحده و شرکای آن عاقلانه به تلاش برای آزادی سه زندانی آمریکایی ادامه دادند. این طرح ها و ترتیبات گسترده تر قابل ستایش است. در حالی که «آتش‌بس» نمی‌تواند مانع از توانایی تسلیحاتی برنامه هسته‌ای ایران شود، اما از بدتر شدن اوضاع جلوگیری می‌کند و امیدها را برای مهار صلح‌آمیز در آینده حفظ می‌کند.

مارک فیتزپاتریک در المانیتور نوشت: در حالی که گزارش ها حاکی از آن است که واشنگتن و تهران در حال مذاکره برای توافقنامه های جدید برای محدود کردن برنامه هسته ای ایران هستند، انریکه مورا، معاون نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و هماهنگ کننده مذاکرات برای بازگشایی برجام، در اوایل این هفته او را اعلام کرد. با علی باقری کنی، مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران دیدار کرد.

در ادامه این مقاله آمده است: جو بایدن رئیس جمهور آمریکا پیشتر گفته بود توافق هسته ای ایران «مرده» است. اکنون به نظر می رسد نوع جدیدی از توافق در حال شکل گیری است.

«زنده باد توافق ایران» شعاری نیست که هیچ کس در دولت بایدن به زبان بیاورد. علاوه بر این، مخالفان سیاسی بایدن که هرگز به برجام اهمیت ندادند، از موفقیت های دیپلماتیک او خوشحال نخواهند شد. اما هر کسی که نگران گسترش سلاح های هسته ای و درگیری در خاورمیانه است باید از تحولات اخیر خرسند باشد.

تیم بایدن در اظهارات رسمی و عمومی تاکید کرده است که توافق هسته ای جدیدی وجود ندارد. با این حال، به طور غیر رسمی، مقامات کشورهای مختلف خطوط آتش بس آینده با ایران را ترسیم کرده اند. توافق نانوشته ای برای آزادی سه شهروند دوتابعیتی آمریکایی-ایرانی در ازای آزادی بخشی از وجوه مسدود شده ایران در حال انجام است.

ایالات متحده قبلاً به عراق اجازه داده بود که 2.5 میلیارد یورو از وجوه مسدود شده ایران را برای پرداخت بدهی گاز و برق خود به تهران استفاده کند. البته این دارایی های معاف فقط باید برای خرید غذا و دارو استفاده شود. ایران همچنین می تواند از 7 میلیارد دلار بلوکه شده در کره جنوبی برای خریدهای مشابه استفاده کند. تجارت بشردوستانه مدت هاست که از تحریم های ایالات متحده مستثنی شده است. با این حال، طبق یک توافق جدید، وزارت خزانه‌داری آمریکا به بانک‌های کره جنوبی تضمین می‌دهد که عواقبی برای آزاد کردن پول نخواهد داشت.

بر اساس گزارش‌ها، بر اساس ترتیبات جدید، ایران در ازای کاهش تحریم‌های آمریکا، سطح غنی‌سازی اورانیوم را به 60 درصد محدود می‌کند، از حمله نیروهای نیابتی خود به پیمانکاران آمریکایی در سوریه و عراق جلوگیری می‌کند، برخی از همکاری‌ها با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باعث می‌شود از سر گرفته و از ارسال موشک های بالستیک به روسیه خودداری می کند.

این وضعیت را می‌توان «آتش‌بس» نامید، اگرچه در عراق، جایی که شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران باید حملات به نیروهای آمریکایی را متوقف کنند، به معنای واقعی کلمه «آتش‌بس» است. در 23 مارس، یک حمله هواپیمای بدون سرنشین یک پیمانکار غیرنظامی آمریکایی را کشت و بیش از 22 پرسنل دیگر آمریکایی را در سوریه مجروح کرد و برنامه چند ماهه آزادی زندانیان را از مسیر خارج کرد.

می توان پیش بینی کرد که نمایندگان جمهوری خواه کنگره از توافقات جدید ایران و آمریکا ناراضی هستند. اما بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، که سرسخت با احیای برجام مخالفت کرده است، به نظر می رسد دیدگاه مثبت تری نسبت به آنچه که او آن را «توافق کوچک» می نامد دارد. رضایت نتانیاهو بسیار مهم است زیرا اسرائیل می تواند نقش خرابکارانه ایفا کند. درست همانطور که حمله پهپادی در 23 مارس توسط نیروهای شبه نظامی در عراق دیپلماسی را چندین ماه به عقب انداخت، حمله خرابکارانه اسرائیل به تاسیسات هسته ای ایران می تواند مذاکرات را از مسیر خارج کند.

اگرچه اسرائیل هرگز رسماً مسئولیت این اقدامات را بر عهده نگرفته است، اما بارها تلاش کرده است تا دانشمندان ایرانی را بکشد، به رایانه‌های تأسیسات غنی‌سازی آسیب برساند و آن تأسیسات را منفجر کند تا مانع از پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران شود. اخیراً، در آوریل 2021، یک مرکز سانتریفیوژ در نطنز به دلیل حمله ای منتسب به اسرائیل به طور موقت غیرفعال شد. با این حال، هیچ حمله اسرائیلی برنامه هسته ای را بیش از 1 تا 1.5 سال عقب نشینی نکرده است.

در عوض، ایران همواره با تشدید برنامه هسته‌ای خود و همچنین تحریم‌های جدید آمریکا به این حملات پاسخ داده است. پس از خروج دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا از برجام در ماه مه ۲۰۱۸، ایران فاصله خود را تا حد امکان به ۹۰ درصد کاهش داده است. در صورت حمله خرابکارانه دیگر به تاسیسات هسته ای ایران، گام منطقی بعدی تهران آغاز غنی سازی 90 درصدی است. اسرائیل با این روش می تواند دیپلماسی را از کار بیندازد.

غنی‌سازی 90 درصدی بریتانیا، فرانسه و احتمالاً آلمان را مجبور خواهد کرد که تحریم‌های سازمان ملل علیه تهران را که با برجام لغو شده بود، بازگردانند و ایران تهدید به خروج از NPT در پاسخ (NPT) لغو خواهد شد. این به نوبه خود توسط دشمنان ایران به عنوان نشانه ای آشکار از قصد تهران برای ساخت سلاح هسته ای که می تواند با پاسخ نظامی مواجه شود، تفسیر شد.

اگر ایران بمباران هسته ای بدترین سناریو باشد، بمباران ایران دومین سناریو بدترین حالت ممکن است. حملات هوایی محدود علیه تأسیسات هسته ای ایران می تواند به یک درگیری بزرگتر تبدیل شود. پاسخ ایران احتمالاً شامل حملات نامتقارن به اسرائیلی‌ها در سراسر جهان و استفاده از جنگ سایبری خواهد بود. ایران بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را اخراج می‌کند، تأسیسات سری جدید می‌سازد و ساخت سلاح‌های هسته‌ای را در اسرع وقت آغاز می‌کند. دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای باعث گسترش متوالی این نوع تسلیحات در منطقه خواهد شد و عربستان سعودی اولین کشوری خواهد بود که پس از ایران دست به این کار خواهد زد.

نیاز به تنش زدایی واضح است. وقتی ایران در مرداد [مرداد-شهریور] سال گذشته اتحادیه اروپا نتوانست برجام را احیا کند و پس از برخورد دولت ایران با اعتراضات، آمریکا اعلام کرد که احیای برجام دیگر در دستور کار نیست. سپس ایران صدها هواپیمای بدون سرنشین به روسیه داد که مسکو از آنها برای حمله به زیرساخت‌های غیرنظامی در اوکراین استفاده کرد.

ایالات متحده و شرکای آن عاقلانه به تلاش برای آزادی سه زندانی آمریکایی ادامه دادند. این طرح ها و ترتیبات گسترده تر قابل ستایش است. در حالی که «آتش‌بس» کمک چندانی به بازدارندگی توانایی تسلیحاتی برنامه هسته‌ای ایران نمی‌کند، از بدتر شدن اوضاع جلوگیری می‌کند و امیدها را برای مهار صلح‌آمیز در آینده حفظ می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید