آخرین اخبار از روند اتصال کارت سوخت به کارت بانکی

دولت الکترونیک به عنوان یکی از مهمترین بسترهای ارائه خدمات دولتی به مردم، می تواند فساد را به طور جدی ریشه کن کرده و توسعه پایدار جامعه را تسهیل کند. این موضوع یکی از اصلی ترین موضوعاتی است که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در چند سال گذشته به آن توجه داشته است. دولت الکترونیک به معنای مکانیزه کردن اقدامات داخلی سازمان ها، اتوماسیون اداری، ایجاد وب سایت اطلاعاتی، ساخت مرکز داده یا خرید تجهیزات گران قیمت بدون توجیه اقتصادی نیست، بلکه به معنای تعامل دستگاه ها از جمله ارتباط و تبادل است. هدف این فرآیند اتصال فرآیندها بین دستگاه ها و امکان نظارت دستگاه ها بر یکدیگر است.

در همین راستا چند سالی است که بحث اتصال کارت سوخت به کارت بانکی مطرح و مزیت های آن مطرح شده است که با اجرای این طرح به جای ایستادن مردم در صف ثبت نام در پلیس + 10 و بعد از آن در هفته پستچی کارت سوخت صادر می کند. برای آوردن و پرداخت هزینه با مراجعه به درگاه ملی پخش و پالایش با فشردن سه گزینه، کارت بانکی به کارت سوخت متصل می شود.

این موضوع اولین بار در سال 2017 مطرح شد، حتی تا می 2018 راه حلی برای پیوند کارت سوخت و کارت بانکی وجود داشت. اما در نهایت در اواخر تیرماه 1397 اعلام شد که این کار در زمانی که سهمیه‌بندی اجرا می‌شد قابل انجام است و در آن زمان برنامه‌ای برای سهمیه‌بندی بنزین وجود نداشت، بنابراین اتصال کارت بانکی به کارت سوخت اجرا نشد.

پس از این موضوع گمان می رفت که مشکلات فنی مانع از اجرای این کار شده است اما وزیر اسبق ارتباطات و فناوری اطلاعات در این باره گفت: اتصال سامانه کارت بانکی به کارت سوخت مشکل فنی ندارد. سناریوی اول در این زمینه دو نرخی بود که می توانست جواب دهد اما در سناریوی تک نرخی به نظر می رسید استفاده از کارت بانکی با چرخه شرکت پخش و پالایش آن زمان سازگاری ندارد.

اکنون با گذشت چندین سال و وجود بلاتکلیفی در اجرای این طرح، اواخر سال گذشته مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از امکان استفاده از کارت بانکی به جای کارت سوخت خبر داد. گفت: باید زیرساخت‌ها در سامانه هوشمند سوخت فراهم شود تا مردم همزمان با بیرون کشیدن کارت بانکی خود برای پرداخت سوخت، میزان اعتبار خود را ببینند که احتمالا در سال آینده به صورت آزمایشی انجام خواهد شد. .

اما بر اساس آخرین اظهارات این مقام مسئول، اکنون در حال اجرای آزمایشی هستند تا بتوانند به جای کارت سوخت از کارت بانکی استفاده کنند. این کار مستلزم کسب اطلاعات خودرو و اتصال آن به سیستم هوشمند سوخت است که به صورت نرم افزاری انجام می شود.

جلیل سالاری – مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی – درباره جایگزینی کارت‌های بانکی با کارت سوخت برای جلوگیری از واردات تراشه‌های کارت سوخت بدون تغییر سهمیه بنزین، گفت: مشکلی در این زمینه ندارند. تراشه‌های مورد نیاز برای تولید کارت‌های سوخت را تهیه کنید، اما در زمان شروع دولت سیزدهم، تنها 9035 کارت در کیت پالایش و توزیع وجود داشت. در حالی که سالانه حدود یک میلیون خودرو به چرخه حمل و نقل اضافه می شود و مردم نیز نیاز به المثنی دارند، باید همیشه دو تا سه میلیون کارت خام ذخیره داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید