آخرین تصمیمات مجلس در مورد ارز 4200 جلدی

آخرین تصمیمات مجلس در مورد ارز 4200 جلدی

روز جدید نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس در بودجه 1401 درباره یارانه ها تصمیمات تفصیلی گرفته است، گفت: .

سید رضا میرتیالدینی با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی در خصوص لایحه بودجه 1401 در خصوص یارانه ها تصمیمات گسترده ای گرفته است، گفت: 74 هزار میلیارد تن یارانه نقدی و معیشتی همچنان ادامه دارد.

وی افزود: یارانه های اعطایی برای یارانه کالاهای اساسی و مواد اولیه کشاورزی، دام و گندم به صورت ارز ترجیحی بود اما در سال 1401 دولت تصمیم گرفت معادل ریالی آن را محاسبه کند.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در برنامه گفت و گوی اقتصادی رادیو گفتگو تاکید کرد: 161 میلیارد تن دارو و ملزومات پزشکی و کالاهای اساسی و 71 میلیارد نیز برای واردات تضمینی و خرید گندم و نان یارانه است. برای پوشش بیمه سلامت افرادی که تحت پوشش بیمه قرار نگرفته اند، 6 هزار میلیارد تن برای پوشش سایر افراد اضافه شده است. 25000 میلیارد تومان به بیماران خاص و صعب العلاج برای دریافت دارو بدون مشارکت و 1000000 تومان نیز برای کمک های اضافی به جانبازان اختصاص یافته است.

* یارانه 45 هزار تنی تاثیری بر زندگی اولیه مردم ندارد

همت گلی زاده، کارشناس اقتصادی بودجه و یارانه ها، کل یارانه ها را 600 هزار میلیارد تن عنوان کرد و گفت: قیمت انرژی در اروپا و آمریکا 36 درصد افزایش یافته و تورم دو یا سه برابر شده است، اما این درس بزرگی است. ما قیمت انرژی را تا 1500 درصد در طول سال‌ها افزایش داده‌ایم، اما متأسفانه هنوز بسیاری معتقدند که تورم ربطی به انرژی ندارد.

او معتقد است که افزایش قیمت انرژی خارج از زنجیره لیسانس، اقتصاد کشور را وارد رکود عمیق خواهد کرد. گنجاندن قیمت انرژی بر اساس قیمت جهانی در بودجه های سالانه یک اشتباه راهبردی و یک اشتباه بزرگ در حوزه اقتصاد است، زیرا اقتصاد و صنعت کشور را نابود می کند.

* تورم واردات با تصمیم برای لغو نرخ ارز محاسبه شده گمرک

گلی زاده گفت: واردات به ارزش حدود 50 میلیارد دلار در سال و میانگین تعرفه کالاهای وارداتی 10 درصد است. اگر این کار انجام شود، هزینه واردات 10 هزار میلیارد تن فولاد افزایش می یابد و منجر به تورم در واردات می شود.

وی با بیان اینکه سیاست دوگانگی بازار سیاه ایجاد می کند و مفسده است، اضافه کرد: البته این دوگانگی و سیاست بازار سیاه مختص ایران نیست و هر جا که چنین سیاستی اجرا شود بازار سیاه شکل می گیرد.

این کارشناس بودجه با تاکید بر اینکه یارانه 45 هزار و 500 تنی از تاثیر بر زندگی مردم حذف شده است، گفت: بر اساس محاسبات من یارانه 45 هزار و 500 تنی پرداختی در سال 1386 اکنون بالغ بر هزار تن است. [در آن زمان]و هیچ تاثیری در زندگی بیشتر مردم ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید