رد پای حذف ارز 4200 جلدی در بازار تلفن همراه

رد پای حذف ارز 4200 جلدی در بازار تلفن همراه

روز جدید مدتی است که دلار کنترل اقتصاد را از دست داده و شاهد افزایش عجیب قیمت کالاهایی مانند موبایل در بازار هستیم. طی ساعاتی از روز گذشته، قیمت هر قطعه از این اسکناس آمریکایی در سبزه میدان تا محدوده 28 هزار و 300 تن افزایش قیمت داشته است در حالی که فعالان بازار از افزایش 30 درصدی قیمت انواع گوشی خبر می دهند. به 40 درصد برخی از فعالان بازار می گویند مشکلات مختلفی مانند طرح رجیستری و نوسانات و نوسانات نرخ ارز می توانست بر افزایش قیمت تلفن همراه تاثیرگذار باشد.

نگاهی به آمارها نیز نشان می دهد که در گذشته واردات گوشی تلفن همراه کمتر رسمی بوده و اجرای طرح رجیستری اگرچه از واردات قاچاق جلوگیری می کند، اما این خود می تواند تا حدودی قیمت ها را بالا ببرد. نرخ دلار به رشد خود ادامه داد و از آنجایی که واردات گوشی به دلیل رجیستر باید به صورت رسمی انجام شود، موفق به افزایش و تغییر قیمت تلفن همراه شد. البته هنوز دلیل دقیقی برای افزایش قیمت گوشی های موبایل مشخص نشده است و ممکن است دلایل متفاوتی داشته باشد، نظرات در این زمینه متفاوت است. بسیاری معتقدند با توجه به تغییر نرخ ارز، محاسبه ارزش گمرکی کالاهای وارداتی که بر اساس قانون بودجه سال جاری انجام شده و شامل تمامی کالاها می شود، قیمت ها دستخوش تغییر قابل توجهی می شود.

زیرا تغییر نرخ ارز به معنای قیمت مواد اولیه کارخانه ها است که 10 تا 15 درصد بهای تمام شده تولید را افزایش داده است. برخی دیگر دلیل افزایش قیمت مواد اولیه را مربوط به افزایش 57 درصدی دستمزد و 4 برابر شدن قیمت گاز می دانند که در مجموع منجر به افزایش قیمت مواد اولیه می شود. هر چه که هست، به نظر می رسد با توجه به تغییر منبع توزیع ارز و البته همزمان با افزایش تعرفه ها که دیگر بر اساس دلار ۴۲۰۰ تومانی محاسبه نمی شود، قیمت گوشی های موبایل متناسب با نرخ ارز در بازار آزاد افزایش یافت. در چنین شرایطی قیمت برخی از برندهای گوشی به 48 میلیون تومان رسیده است.

تلفن همراه در جامعه مدرن به عنوان یکی از کالاهای اصلی در بین مردم شناخته می شود که به نظر می رسد افزایش قیمت این محصول مورد توجه بسیاری از فعالان اقتصادی قرار نگرفته و تقریبا هیچ راهی برای کاهش قیمت این محصول وجود ندارد. در این بین اما، نظرات برخی فعالان بازار جای توجه دارد. یکی از فعالان این عرصه گفت: یکی از راه های کاهش قیمت تلفن همراه کاهش تقاضای بازار است. به گفته فروشنده: «اگر دولت بتواند گوشی‌های ذخیره‌شده یا آن‌هایی را که فکر می‌کند با ارز 4200 وارد شده است، در قالب ثبت نام (مثلاً ابتدا توسط مقامات دولتی و سپس دانشجویان و اساتید دانشگاه) با راه‌اندازی سیستم یا به صورت مناطق. سطح مورد نیاز (گوشی زیر 50 دلار، حدود 100 دلار، حدود 200 دلار یا بالاتر) را در اختیار داوطلبان قرار دهید و دستگاه را روشن کرده و تحویل دهید تا فروش و سوء استفاده صورت نگیرد. این طرح با راهکارهای کارشناسی قابل اجرا است و می تواند به طور موثر از گرانی کاذب تلفن همراه در بازار جلوگیری کند.

آغاز تصفیه میوه های خشک با موبایل

روز جمعه 19 فروردین 1401 صفحه توئیتر انجمن واردکنندگان موبایل خبر افزایش قیمت تلفن همراه را منتشر کرد. این توییت تغییر در روند واردات را دلیل این افزایش اعلام کرد. از سوی دیگر تغییر نرخ ارز در گمرک نیز روند واردات این محصول را تغییر خواهد داد. همچنین در روزهای پایانی سال گذشته نیز اعلام شد که ارز صادراتی خشکبار منبع ارز مورد نیاز واردات گوشی تلفن همراه در سال 1401 خواهد بود. دبیر انجمن واردکنندگان گوشی موبایل، تبلت و لوازم جانبی همچنین از آغاز پاکسازی خشکبار و گوشی تلفن همراه از چهارشنبه هفته گذشته خبر داد و گفت: آگاهی صادرکنندگان خشکبار این است که عرضه خود را از طریق تالار دوم افزایش دهند. از نیما.” امیر اساکی در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: ارزیابی نقاط قوت و ضعف این طرح زمان بر است. اما در بلندمدت قیمت کالاها حدود هشت تا 12 درصد افزایش می یابد. چون نرخ آجیل برابر با نرخ آزاد است که به آن پورسانت نیز اضافه می شود و می توان گفت گرانتر از نرخ ارز آزاد در بازار تهران است.

البته باید همین الان فرصت بدهیم چون عرضه ارز کم است و فعالان خشکبار در حال حاضر مشغول به کار هستند.»

اساکی با بیان اینکه باید تعادل ایجاد شود، گفت: این بدان معناست که باید عرضه و سرعت کافی برای تامین نیاز این صنعت وجود داشته باشد. البته قضاوت درباره این طرح خیلی زود است. امیدواریم تمامی صادرکنندگان خشکبار، سبزی، آبزیان و زعفران اطلاعات دقیقی برای عرضه ارز خود دریافت کنند و مبادلات بانکی شرایط را تسهیل کند.

** افزایش قیمت به دلیل تغییر ارز موبایل بستگی به عرضه دارد

وی گفت: در این طرح جدید افزایش قیمت اجتناب ناپذیر است، اما اینکه قیمت چقدر افزایش می یابد به عرضه و تعادل بازار ارز بستگی دارد. البته از بانک مرکزی قول گرفتیم که اگر عرضه کافی نباشد و عرضه ارز برای صادرکنندگان کافی نباشد، روند توزیع ارز به روال عادی باز می گردد. امیدواریم تا پایان این هفته شاهد عملیاتی شدن و بهبود این عملیات باشیم.» گفتنی است اخیرا با تصویب کارگروه هماهنگی سیاست های پولی و تجاری مقرر شد ارز حاصل از صادرات خشکبار با واردات تلفن همراه بالای 4 دلار تهاتر شود. نرخ ارز بالاتر از نیما است و این تصمیم انتقادهایی را به همراه داشته است.

تاثیر افزایش ورودیه ها بر قیمت موبایل چیست؟

آمارهای قابل توجهی از ورود تلفن همراه به کشور در سال گذشته وجود دارد. اساکی با بیان اینکه در سال گذشته حدود 18 میلیون دستگاه موبایل به ارزش حدود 4 دستگاه به کشور وارد شده است، گفت: این رقم قابل توجه است و نشان دهنده رشد تقاضا برای تلفن همراه در سال های اخیر است و پیش بینی می شود این رشد ادامه داشته باشد. . »

وی با اشاره به تاثیر تغییر نرخ پایه عوارض عوارض از 4200 تن به حدود 23 هزار تن گفت: این تغییر قیمت گوشی های زیر 600 دلار را سه تا چهار درصد تحت تاثیر قرار می دهد.

اما به گفته دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی، تاثیر آن بر کالاهای بالای 600 دلار بین 10 تا 12 درصد خواهد بود. این تاثیر علاوه بر خواب سرمایه سنگینی است که به شرکت های واردکننده اضافه خواهد شد. براساس بند (ه) تبصره 7 قانون بودجه سال 1401، نرخ ارز ارزش گمرکی کالاهای وارداتی را در کلیه موارد از جمله محاسبه حقوق ورودی بر اساس نرخ ارز اعلام شده توسط کشور محاسبه می کند. بانک مرکزی سامانه مبادلات الکترونیکی (ETS) در روز اعلامی و بر اساس ماده 14 قانون گمرک. همچنین در سال 1401 نرخ چهار درصد عوارض موضوع ابتدای بند (د) ماده (1) قانون گمرک کالاهای اساسی، دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی و همچنین مواد اولیه کشاورزی و دام به یک درصد کاهش یافت. تعرفه های سیستم ت- بانک مرکزی نرخی نزدیک به بازار است.

در بودجه 1400 نیز همین قانون به تصویب رسید که به دلیل انتقادات زیاد و برخی ابهامات اجرایی نشد. این موضوع طیف گسترده‌ای از تولیدکنندگان و واردکنندگان را تحت تأثیر قرار می‌دهد و در اوایل امسال با اعتراضات گسترده‌ای روبه‌رو شد و بسیاری از فعالان اقتصادی پیش‌بینی کردند که اجرای این اقدام قیمت کالاها را افزایش می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید