آخرین خبر مقایسه حقوق بازنشستگان/عملکرد برای برنامه هفتم توسعه به تعویق افتاد

آخرین خبر مقایسه حقوق بازنشستگان/عملکرد برای برنامه هفتم توسعه به تعویق افتاد

این لایحه در تاریخ 5 مردادماه به مجلس تقدیم شد اما هنوز این موضوع در مجلس مطرح نشده است. رئیس کمیته برنامه و بودجه در بیانیه اخیر خود تاکید کرد: اجرای این برنامه در راستای ایجاد انصاف در پرداخت ها در برنامه هفتم توسعه محقق می شود.

تا زمان انتشار اخبار مشخصی از توسعه برنامه هفتم توسعه اعلام می شود. برنامه ششم توسعه در سال 1400 تکمیل می شود.

پیش از این انتقاداتی به اقدامات انجام شده برای افزایش حقوق بازنشستگان مطرح شده بود که حتی مسعود میرکاظمی نیز از عملکرد دولت قبل در این زمینه انتقاد کرده بود. وی گفت: در روزهای پایانی دولت قبل اتفاقاتی افتاد که خیلی اخلاقی نبود و امروز ما را در تنگنا قرار داد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره حق بیمه بازنشستگی فرهنگیان نیز گفت: آنچه را که در چارچوب قانون است حتما رعایت می کنیم و به تدریج در دستور پرداخت قرار می دهیم. البته خیلی سخت است اما امیدواریم در سال جاری مقداری از هزینه ها را کاهش دهیم. بیایید به برنامه 1401 برویم، جایی که قرار است رویدادهای اصلی رخ دهد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه به موضوع یکسان سازی حقوق و کار استثنایی فرهنگیان که اخیرا با آن مخالفت کرده است اشاره کرد و توضیح داد: و ایجاد این احساس که قدرت در مقابل مردم یا فرهنگیان است.

جوهر تاریخ جذب چه بود؟

تناسب یکی از مهم ترین الزامات بازنشستگان تامین اجتماعی است. دولت دوازدهم به منظور ارتقای سطح معیشت بازنشستگان و یکسان سازی حقوق بازنشستگان با بازنشستگان کشوری بر اساس قانون برنامه ششم توسعه، اقدام به «تناسب حقوق بازنشستگان» کرد. این اقدام یک بار در اوت 1999 و یک بار در اوایل دهه 1400 اعمال شد و منجر به افزایش 2.5 برابری میانگین مزایای بازنشستگی از مارس 1998 تا آوریل 2014 شد.

حقوق بازنشستگان

در نهایت حداقل مبلغ مستمری بگیر با 20 سال سابقه کار نسبت به سال 1398 135 درصد افزایش یافت به طوری که این مبلغ در سال 1400 با داشتن همسر و دو فرزند به 39 میلیون ریال رسید. همچنین حداقل مبلغ مستمری بگیر با 30 سال سابقه کار نسبت به سال 1398 158 درصد افزایش یافته است به طوری که این مبلغ در سال 1400 با داشتن همسر و دو فرزند به 43 میلیون ریال رسیده است.

با این اقدام، دائمی شدن حقوق بازنشستگان نیز در دستور کار دولت دوازدهم قرار گرفت و رئیس سازمان برنامه و بودجه در 27 اردیبهشت 1400 از لایحه تثبیت حقوق بازنشستگان اعم از لشکری، کشوری و البته اجتماعی خبر داد. امنیت در شش مقاله و پنج. این تبصره با حضور نمایندگان این مستمری بگیران در سازمان برنامه – بودجه تنظیم شد. «لایحه دائمی مقایسه مستمری با کارکنان» در 8 تیرماه توسط هیئت وزیران و در راستای تداوم تعدیل مستمری با کارکنان پس از پایان برنامه ششم توسعه و انصاف در نظام پرداخت و رفع نگرانی و بهبود معیشت بازنشستگان بازنشستگان تصویب و به مجلس فرستاده شدند.

نمایندگان چه می گویند؟

در حالی که رئیس کانون بازنشستگان از بی توجهی مجلس به این لایحه انتقاد دارد، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در اظهارات اخیر خود گفت: نمایندگان مجلس با همکاری سازمان برنامه و بودجه به دنبال این هستند که رفع موانع یکسان سازی مستمری های کشوری، لشکری ​​و تامین اجتماعی ۱۴۰۱ می باشد.

حمیدرضا حاجی بابایی افزود: برابری حقوق بازنشستگان در قانون از برنامه ششم توسعه کاملا مشهود است و دغدغه امروز مستمری بگیران در کشور ماندگاری این قانون است. البته مجلس آمادگی دارد برای دائمی شدن قانون کمک کند و مجلس در برنامه هفتم توسعه پیگیر این موضوع است.

حاجی بابایی با بیان اینکه قطعاً در بودجه سال 1401 بحث همسان سازی حقوق بازنشستگان لحاظ می شود، گفت: در بودجه سال 1401 قطعاً توزیع بودجه برای بازنشستگان کشوری و لشکری ​​و سازمان تأمین اجتماعی در نظر گرفته شده است. کما اینکه این موضوع در بودجه سال 1400 لحاظ شده و برای سال آینده مشکلی از این نظر وجود نخواهد داشت.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تاکید کرد: دولت و مجلس باید در این زمینه همکاری کنند.

نکته اینجاست که در شرایط کنونی مجلس شورای اسلامی زمان زیادی را صرف تصویب طرح هایی مانند حمایت از حقوق مصرف کنندگان در فضای مجازی و طرح هایی از این دست کرده است و همین امر منجر به حذف دو فوریت طرح همسان سازی دائمی حقوق بر دستور جلسه. بنابراین برخی معتقدند در این شرایط شاید امسال این طرح مهم به نتیجه نهایی نرسد.

دیدگاهتان را بنویسید