سرمایه گذاری برای توسعه علم در برنامه هفتم توسعه در نظر گرفته شده است

ساعت: 15:33
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۰۵
کد خبر: 1795237

رئیس مجلس شورای اسلامی قول داد در زمان تهیه برنامه هفتم توسعه، موضوع سرمایه گذاری در توسعه علم و تحول اقتصادی با کمک موتورهای علمی مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمد باکر کلیباف در بازدید از نمایشگاه توانمندی ها و دستاوردهای جهاد دانشگاهی در بوستان گفتگو گفت: جا دارد از نزدیکانمان در جهاد دانشگاهی تشکر کنم و آنها را اخلاص بنامم. در بازدید امروز یکی از ویژگی های مهم بحث علمی و فناوری، حوزه های مختلفی بود که مشاهده کردیم. ما همیشه با کارشناسان داخلی صحبت می کنیم. این نمایشگاه نمادی است که با اعتماد به نیروی درونی می توان به آن تکیه کرد. حتی در مواردی که نیاز به فناوری خارجی داشته باشیم، با برندهای بزرگ جهانی در انتقال فناوری همکاری کرده و از توان آنها استفاده کرده ایم.

وی افزود: در برخی حوزه ها مانند پزشکی کار پایداری انجام شده است، هم در محدوده علم حرکت می کنم و هم به صورت عملی از آن استفاده می کنیم. نمونه هایی از این را در اینجا دیده ایم. در کشور ما گاهی علم را علم و توسعه علم می دانیم. این خوب است، اما ما در شرایطی هستیم که باید مشکل محور حرکت کنیم. این نمایشگاه هم مشکل داشت. ما سیاستمداران اکنون باید محرک های تغییرات اقتصادی را شناسایی کنیم و روی اولویت ها و ظرفیت خود کار کنیم. نقطه ضعف ما سیاستمداران این است که با هزاران زحمت فناوری می آورند، اما کجا سرمایه گذاری کنیم اول سخت است.

کلیباف ادامه داد: نقدینگی لجام گسیخته ای داریم، اما برای اینکه آن را وارد فضای تولید و سرمایه گذاری کنیم، چگونه سرمایه گذاری را بازتولید کنیم – به خصوص در شرایطی که تحریم هستیم و سرمایه گذاری خارجی نداریم – باید از سرمایه های داخلی استفاده کنیم. این نقطه ضعف ماست. “

رئیس جمهور ادامه داد: سال گذشته در مجلس تلاش کردیم اقدامات لازم را انجام دهیم و اکنون باید سیستم اداری- اجرایی و سازوکار سرمایه گذاری را روی بخش خصوصی متمرکز کنیم که اگر از این ظرفیت عظیم در آموزش و پرورش این کار را نکنیم. ما از فرهنگ، هنر، مهندسی و پزشکی و غیره استفاده نمی کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تلاش می کنیم در بودجه 1401 و برنامه هفتم که در شش ماه آینده سال آینده تهیه می شود اقدامات لازم را انجام دهیم تا با رفع نقاط ضعف در اجرای سیاست ها، تحول اقتصادی را با کمک جوانان و پیشگامان علمی.»

انتهای پیام/ ک

دیدگاهتان را بنویسید