آخرین دستاوردهای تاریخ شفاهی ورزش ایران فاش شد


ساعت: 14:30
تاریخ انتشار: 14/02/1400
کد خبر: 1810245

با حضور مسئولان وزارت ورزش، کمیته ملی المپیک و جمعی از پیشکسوتان؛

آخرین دستاوردهای تاریخ شفاهی ورزش ایران با حضور مسئولان وزارت ورزش، کمیته ملی المپیک و جمعی از پیشکسوتان رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار ورزشی راه دانا ؛ مراسم افتتاحیه آخرین دستاوردهای تاریخ شفاهی ورزش ایران صبح امروز دوشنبه 11 اسفندماه با حضور مسئولان وزارت ورزش و جوانان، کمیته ملی المپیک، اعضای شورای اجرایی و جمعی برگزار شد. روسای فدراسیون ها و پیشکسوتان در آکادمی المپیک پارسیان.

در این مراسم رضا صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک، علی دارابی معاون میراث فرهنگی، طاهره طاهریان نایب رئیس کمیته، کیکاوس سعیدی دبیرکل کمیته، نصرالله سجادی مشاور عالی کمیته ملی المپیک حضور داشتند. رئیس جمهور، سید پولادگر، معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای کشور. ورزش، علیرضا رحیمی، بهروز منتهامی، رضا گراهانلو، علی راقتی، عسگر رحیمی، عبدالحمید احمدی، محسن رضوانی، پیمان فهری، سید محسن به رئیس جمهور و رئیس صلح از دفتر کردبچه، مدیر اداره تاریخ فدراسیون ها، مسئولان ، مدیران، پیشکسوتان، قهرمانان ورزشی و نمایندگان رسانه ها آخرین دستاوردهای تاریخ شفاهی ورزش ایران را رونمایی کردند.

صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک در این مراسم ضمن خیرمقدم به حاضران گفت: تاریخ شفاهی ورزش ایران نماد میراث فرهنگی و معنوی کشور است. داستان شفاهی از تلاش افراد شناخته شده اما ناشناس حکایت می کند. تاریخ شفاهی یعنی درک روشن حقیقت دیروز ورزش برای شناخت جامعه امروز ایران تاریخ شفاهی به معنای ترسیم تصویر تلاش میلیون ها جوان در ایران و به طور خلاصه تاریخ شفاهی به معنای گنجینه ای از دانش، تجربه، اندیشه است. یک قرن مردم سخت کوش که ملت را شیرین کرد.

وی افزود: معتقدم وقتی یک پیشکسوت ما را ترک کند بخشی از گنجینه بزرگ تاریخ ورزش ایران از بین می رود. تاریخ شفاهی ایدئولوژی و دانش ایران را به جهانیان نشان می دهد.

رئیس کمیته المپیک گفت: تاریخ شفاهی منبع بزرگی از اطلاعات است که می توان از فیلم ها و رمان ها به یاد آورد.

وی ادامه داد: هنر همکاران من در تاریخ شفاهی حفظ و انتشار گنجینه ای از افرادی است که چون خورشید می درخشند و پرچمدار ایدئولوژی، دانش و فضیلت ایرانی و ایرانی در قرن اخیر هستند. که آیندگان قدر و ارزش این کار بزرگ را بیش از امروز بدانند.

رئیس کمیته ملی المپیک افزود: امیدوارم تالار تاریخ شفاهی ورزش ایران به زودی در موزه ملی ورزش های المپیک و پارالمپیک افتتاح شود تا همه بدانند که این مدال ها و کاپ های ارزشمند موجود در موزه محصول تلاش مردان و زنان بزرگ است.

صالحی امیری در پایان گفت: تاریخ شفاهی غبارروبی ورزش ایران است تا رشادت ها و فضیلت های قهرمانان ما فراموش نشود. امیدوارم با مساعدت جناب آقای دکتر دارابی معاون وزیر و معاون میراث فرهنگی، وزارت میراث، گردشگری و صنایع دستی در یونسکو به ثبت برسد.

علی دارابی گایم، معاون وزیر و معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با ابراز خوشحالی از حضور در این نشست گفت: جای تقدیر دارد.

وی افزود: تاریخ شفاهی نشان دهنده گذشته، تمدن، شکست ها و پیروزی ها و راه میانبر است. چرا که حدود 50 سال دیگر باید منتظر انتشار بسیاری از اسناد محرمانه با ماجرای اولین گروه از دست اندرکاران آن باشیم. “

وی با اشاره به اهمیت ورزش و تاریخ شفاهی ورزش، دبیرکل سابق سازمان ملل را یادآور شد و گفت: جام جهانی نقش مهمی در صلح و دوستی دارد، درگیری و گفت و گو را کاهش می دهد که ما به عنوان متولی نمی توانیم این کار را انجام دهیم. “صلح و دوستی در این امر موفق است، من بسیار خوشحالم که ورزش می تواند این کار را انجام دهد.

وی گفت: ورزش نقش اساسی در دیپلماسی و گفتگو دارد، در تاریخ شفاهی ورزش شاهد اشک ها، لبخندها و خاطرات چندین نسل از قهرمانان هستیم.

قائم مقام و معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: همکارانش از کار بزرگ حمایت خواهیم کرد.

وی افزود: از این گروه دعوت می کنیم طی بازدیدی در موزه ملی ایران نشستی برگزار کنند.

دارابی در پایان گفت: برخی معتقدند ایران قدمتی به اندازه تاریخ دارد اما من معتقدم ایران فراتر از تاریخ است.

در این مراسم با حضور خانم طاهره طاهریان و مصطفی هاشمی طبا رئیس سابق کمیته ملی المپیک از کتب تاریخ شفاهی بازیهای آسیایی تهران با عنوان قهرمان مربیگری (پرویز سیروس پور) از آبادان به افتخار ایران هادوی)، تهران جهانی (سانتی پرب تجوانیجا)، تاریخ شفاهی ورزش زنان ایران، با عنوان بر زنجیره تساهل (مهین فرهادی زاد)، تاریخ شفاهی فوتبال ایران با عنوان عشق من فوتبال بود (غلامحسین نوریان)، چهارصد. دستگاه های دیوار به دیوار (جواد کراب)، سرزمین به برکت اختیاریه (حسن روشن)، کودک خیابان ری (مهدی مناجاتی)، کتاب تاریخ شفاهی مبارزات ایران با عناوین قهرمان قزوین (مهدی یعقوبی) ، ببر مازندران امام علی حبیبی ، قهرمانی تفرش (علی اکبر حیدری) ، نشأت گرفته از البرز (ابراهیم جوادی) ، کتابهای تاریخ شفاهی مطبوعات ایران با عناوین زهر شیرین (احمد عبدالهی نیا)، زشت و خون مهتاب خاکستری (صدرالدین کاظمی)، مدینه فاضله آزاد آبادی (قلعه حسین زمان آبادی)، عطر قدیمی اتاق تلکس (داود الماسی)، کتاب تاریخ شفاهی وزنه برداری در ایران، با عنوان کوروش کرشاهه کوروش حضور برخی از این پیشگامان، شما و خانواده هایشان لو رفتید.
انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید