تاریخ شفاهی در اوج دشواری است


ساعت: 12:35
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۱۱/۰۵
کد خبر: 1887347

افتتاحیه 31 عنوان از تاریخ شفاهی ورزش کشور

مراسم افتتاحیه 31 عنوان از تاریخ شفاهی ورزش بومی با حضور وزیر ورزش و رئیس کمیته ملی المپیک برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ورزشی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مراسم افتتاحیه 31 عنوان تاریخ شفاهی ورزش کشور از ساعت 10 امروز (سه شنبه – 20 مرداد) در سالن استاد میرابوالکاسم فارسی محل آکادمی ملی المپیک و پارالمپیک برگزار شد.

این مراسم با حضور حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان، رضا صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک، خجت الله ایوبی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران، حسن غفوری فرد رئیس سابق سازمان تربیت بدنی و … و جمعی از مسئولین و پیشکسوتان.


40f4a9fc 0f49 41ce be9b 7865a40f0cc8 خبر خاکستری


صالحی امیری: ما جامعه فراموشی هستیم و شهدا و قهرمانان را فراموش می کنیم

صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک ضمن خیرمقدم به حضار و ایراد سخنرانی برای مراسم تاریخ شفاهی گفت: ورزش ایران امروز به داشتن پیشکسوتان چند نسل از ورزش قهرمانی و مدیران تاریخ در این مجلس افتخار می کند. دارایی های ما در ورزش ایران بیشتر از ذخایر بانک مرکزی است، این ذخایر مادی است و در نهایت تمام می شود، اما ذخایر ورزش ایران معنوی است و هیچ گاه تمام نمی شود. پرچم به خاطر همین خون دل ها و تلاش هاست.

وی با بیان اینکه امروز برکت، جایگاه و سکوی ورزش ایران مدیون همین پیشکسوتان است، ادامه داد. ما جامعه فراموشی هستیم و شهدا و قهرمانان را فراموش می کنیم. ورزش ایران زنده و پویا است چون بزرگترها زندگی دارند. این حرکت مانند قطاری است که هر ماه تکرار می شود، باید باور کنیم که این قطار در هزارمین مقصد توقف می کند. ما امروز 70 جلد چاپ کردیم و باید به 1000 جلد برسیم، اگر کرونا نبود تا الان به 200 جلد رسیده بودیم.

صالحی امیری با تاکید بر تداوم روند تکریم گفت: این جریان هرگز متوقف نشد تا به نسل های آینده بگوید ورزش ایران در قرن اخیر همیشه زنده بوده است. جوانان ما باید الگوهای خود را از میان قهرمانان ایرانی انتخاب کنند نه انواع خارجی. ما تهتی را نماد موزه ورزش کردیم زیرا او قهرمان و قهرمان جهان و ماست. سالی 5 میلیارد تومان برای ورود ورزش به سینما برنامه خواهیم داشت. همچنین باید به بانوان موثر در ورزش اشاره کرد که باعث افتخار ورزش بانوان شده اند.


80ba81d5 10f5 4854 a518 45b0d3f5a27c خبر خاکستری


ایوبی: تاریخ شفاهی در اوج دشواری است

سپس خجت الله ایوبی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران گفت: امروز که این مراسم را دیدم به خودم افتخار کردم و به خودم تبریک گفتم. خدمات کشور تاریخ شفاهی کار به ظاهر آسانی است، اما در اوج دشواری است. استخراج حقایق داستان با صحبت با بزرگان کار آسانی نیست. هر رویدادی گذشته و حال دارد و کسانی که کار را انجام می دهند باید با دقت قدم بردارند.

وی در ادامه گفت: تاریخ شفاهی یکی از منابع دست اول علوم اجتماعی است و تا به حال در حوزه ورزش چنین کاری نداشته ایم. پس از دوران پرتنش قهرمانی، بزرگان ورزش درگیر مشکلات زیادی هستند که امکان تاریخ شفاهی وجود ندارد. کشتی یک ورزش هزار ساله است و از 3000 سال پیش به نماد ایران تبدیل شده است. چوگان از 600 سال قبل از میلاد در ایران بوده است. مرام برای این فرهنگ است و قابل ترجمه نیست. سن فدراسیون های ما در ایران از بسیاری از کشورها بیشتر است.

در نهایت ایوبی گفت: ما سرزمین صلح هستیم و جنگ در ایران استثناست. وقتی همه نمادهای ما بر پایه صلح است، چرا باید نمادی از جنگ به نام ماراتون که میدان نبرد یونانیان با ارتش هخامنشی ایران بود، نماد دوی 42 کیلومتری پیروزی یونانیان بر ایران باشد؟! باید اعتراض کرد یا حرف زد.



دیدگاهتان را بنویسید