آخرین فرصت حضور سینمای ایران در اسکار/ کدام فیلم ایرانی بیشترین شانس را در اسکار دارد؟


ساعت: 09:30
تاریخ انتشار: 1401/06/16
کد خبر: 1895550

کمتر از یک ماه به معرفی نماینده سینمای ایران در مراسم اسکار باقی مانده است و طبق قانون حداقل 7 روز اکران فیلم نامزد اسکار در سینماهای کشور مبدأ خط قرمز باید به چند فیلم ایرانی کشیده شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مراسم اسکار امروزه در سینمای جهان و برندگان آن به عنوان یک برند و اعتبار در تمام دنیا شناخته می شود و همه کشورها سعی می کنند در این المپیاد سینمایی شرکت کنند تا اعتباری مضاعف برای خود و سینمای کشورشان کسب کنند.


آخرین فرصت برای ارائه فیلم در اسکار

مهلت ارسال نمایندگان منتخب کشورهای شرکت کننده در بخش بهترین فیلم بین المللی اسکار 2023، چند سال دیگر به شرایط قبل از اپیدمی کرونا و کمیته بازگشت. اسکار کشورهای مختلف را شامل می شود سینمای ایران در نهایت تا 3 اکتبر (11 مهر) فرصت دارند پس از بررسی گزینه های مختلف، نماینده رسمی سینمای خود را به آکادمی معرفی کنند. شانس. فرصت خودتان را امتحان کنید تا در این رویداد نامزد شوید.


زمان برگزاری و اعلام نامزدهای اسکار است

آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار تاریخ نود و پنجمین دوره این جشنواره را 12 مارس 2023 (21 مارس 1401) اعلام کرده است که به صورت زنده از تئاتر دالبی در هالیوود از شبکه ABC در بخش های بیشتری پخش خواهد شد. 200 ساعت مناطق جهان خواهد بود.

طبق برنامه این جشنواره مهم سینمایی، فهرست نهایی اسکار در تاریخ 21 دسامبر 2022 (30 دسامبر) و نامزدهای نهایی اسکار در تاریخ 24 ژانویه 2023 (باخمن 4) منتشر می شود.


30804a78 34c4 4265 a3b4 a80fd28fc2ac خبر خاکستری


نحوه انتخاب نماینده ایران برای اسکار

هر ساله برای معرفی نماینده سینمای ایران در اسکار، هیئتی منتخب از خانه سینما در محل فارابی گرد هم می آیند تا با در نظر گرفتن گزینه هایی که شرایط لازم برای موفقیت احتمالی را دارند، فیلم مورد نظر را انتخاب و به آکادمی معرفی کنند. در این تعطیلات بزرگ بین المللی و اکنون که فرصت کمتر از یک ماه باقی مانده است، انتخاب نماینده امسال ایران برای حضور در اسکار همچنان در هاله ای از بلاتکلیفی است.


موفقیت سینمای ایران در اسکار

فیلم های ایرانی تا به امروز چهار بار به فینالیست این رویداد سینمایی راه یافته اند. اصغر فرهادی پس از نامزدی تاریخی فیلم «بچه های بهشت» در سال 1377 در بخش فیلم های خارجی زبان، دو بار با فیلم های «جدایی نادر از سیمین» (1390) و «فروشنده» به نامزدی نهایی اسکار بین المللی رسید. (۱۳۹۵) سینمای ایران اکنون صاحب تندیس طلایی اسکار شده است.

تاریخ سینمای ایران در اسکار تنها به بهترین فیلم بین‌المللی ختم نمی‌شود و اصغر فرهادی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» در هشتاد و چهارم نامزد دریافت این جایزه در بخش بهترین فیلم‌نامه اورجینال شد. جوایز دانشگاهی این یکی از معدود بارهایی بود که یک فیلم غیرانگلیسی زبان در بخش فیلمنامه اصلی نامزد شد، اما این جایزه در نهایت به وودی آلن برای فیلم Midnight in Paris در همان سال رسید..


0ce1649b 204f 43cc aa52 63f476d002eb خبر خاکستری


کدام فیلم ایرانی شانس بیشتری برای اسکار دارد؟

زیرا طبق قانون اسکار شرط اصلی انتخاب فیلم برای این جشن این است که هفت روز متوالی قبل از پایان ضرب الاجل در کشور مبدا اکران شده باشد که باعث می شود فیلم های خاصی شانس موفقیت بیشتری داشته باشند. از این به بعد یک خط قرمز بکشیم.

علاوه بر این اکران 7 روزه در کشور مبدا، بدون شک موفقیت بین المللی این فیلم ها در جشنواره های متعدد خارجی می تواند اعتباری مضاعف برای این فیلم ها ایجاد کند. زیرا اعضای این آکادمی که به این فیلم ها رای می دهند، کارگردانان، تهیه کنندگان و افراد مطرح عرصه سینما از کشورهای مختلف هستند و جوایز جشنواره های معتبری مانند کن، ونیز، برلین و مسکو قبل از اسکار گرفته نمی شود. در رای گیری آنها را در نظر بگیرید هیچ تاثیری نخواهد داشت.

فیلم “برادران لیلا” جدیدترین ساخته سعید راوشیت موفق شد جایزه فیپرشی جشنواره کن (جایزه فدراسیون بین المللی منتقدان فیلم) را از آن خود کند و با حضور در جشنواره مونیخ مورد تمجید ویژه داروان قرار گرفت. اما بنا به دلایل حاشیه ای و بر اساس نظر اداره پخش و کنترل سینماها در حال حاضر پروانه نمایش این فیلم به دلیل تخلف و عدم رعایت صادر نمی شود.

اسکار بعدی سینمای ایران می تواند «شب درون دیوار» ساخته وحید جلیلوند باشد. فیلمی که این روزها در بخش اصلی جشنواره فیلم ونیز حضور دارد و شانس بردن جایزه را دارد. نوید محمدزاده در نقش اول این فیلم بازی درخشانی از خود به نمایش گذاشت. اما با توجه به عدم اکران این فیلم در سینماهای ایران در مهلت قانونی (کمتر از یک ماه دیگر بعید به نظر می رسد این فیلم در سینماهای ایران اکران شود) به احتمال زیاد این فیلم نیز از دست خواهد رفت. شانس حضور در اسکار، مگر اینکه گروه های فیلمبرداری به سرعت مجوز خود را دریافت کرده و آن را برای عموم منتشر کنند.

اما نمی توان از «عدم پیش هماهنگی» بهروز شعیبی چشم پوشی کرد. فیلمی که اخیرا جوایز بهترین فیلم و بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم مسکو را از آن خود کرد. پگا آهنگرانی با کسب این جایزه افتخار دیگری به دوران بازیگری خود اضافه کرد.


کدام کارگردان ایرانی رکورددار حضور در اسکار است؟

برخی رسانه ها علاوه بر فیلم های یاد شده، شانس فیلم هایی چون «بی همه چیز، الف زار، بازنده، رز صفر، زالاوا، تی تی و جایگاه مهدی» را نمایندگان سینمای ایران برای اسکار نمی دانند و می دانند. همه چیز به نظر کمیته انتخاب بستگی دارد که کدام فیلم امسال شانس شرکت در این جشنواره را پیدا کند. ناگفته نماند که مجید مجیدی تاکنون شش بار با فیلم هایش در اسکار (بچه های بهشت، رنگ خدا، باران، آواز گنجشک ها، محمد رسول الله و خورشید) رکورددار است..


بیشتر بخوانید؛

دیدگاهتان را بنویسید