آخرین وضعیت طرح تبدیل وضعیت استخدام معلم

آخرین وضعیت طرح تبدیل وضعیت استخدام معلم

در سال 1400 جلال محمودزاده نماینده مهاباد در شورای اسلامی طرح تغییر وضعیت کارگری معلمان را به هیئت رئیسه شورای اسلامی ارائه کرد.

این طرح به منظور تعیین نحوه تغییر وضعیت استخدامی کلیه معلمان تمام وقت، معلمان مدارس نامرغوب، کارکنان با شناسنامه (کد کارکنان) و دوره دانشگاه فرهنگیان، مربیان پیش دبستانی غیردولتی، قدرت خرید خدمات (برون سپاری) است. به هنرستان ها)، معلمان نهضت سوادآموزی و قدرت خرید برای خدمات آموزشی متمرکز شد.

جلال محمودزاده در گفت و گو با سلام نو با تاکید بر رسیدگی هرچه سریعتر به این طرح اظهار داشت: هم اکنون نیز آموزش و پرورش با کمبود نیرو مواجه است و با نیروهای جدید بازنشسته یا کم تجربه این کمبود را جبران می کند در حالی که تجربه کرده ایم. کارکنان، که می توانند با تبدیل سرویس، وضعیت کمبود برق را تا حد زیادی حل کنند.

وی با بیان اینکه این طرح با محوریت جذب و تغییر وضعیت نیروهای خرید خدمات، پیش دبستانی ها، نهضت ها، آموزش دیده های دانشگاه فرهنگیان و برگزیدگان آموزش و پرورش است، گفت: به دنبال رفع مشکل کسانی هستیم که در این زمینه حضور دارند. بیش از ده تا پانزده سال تجربه دارند و کلاس های خالی را با حداقل امکانات خدماتی پر کرده اند.

این معاونت با اشاره به تاریخچه این طرح افزود: این طرح حدود دو سال و نیم پیش توسط اینجانب تهیه و پیشنهاد شد و پس از نظر پژوهشگاه به هیئت رئیسه مجلس و از آنجا به کمیسیون آموزش رفت. ، اما در این بخش از کمیته کاملا رد شد.

محمودزاده با اشاره به موضوع اصلی این طرح گفت: ما می گوییم با توجه به اینکه این نیروها سن خود را گذرانده اند و دیگر جوان نیستند که در جای دیگری امتحان بدهند و از صفر شروع کنند، باید وضعیت خود را به آزمون داخلی تغییر دهند. کار کردن مانند قانونی که قبل از سال 1391 در مورد نیروهای حرکتی اعمال می شد.

وی ادامه داد: کمیسیون آموزش گفت باید آزمون سراسری باشد و ماده 28 من قبول نکردم و طرح رد شد. بعداً با 60 نماینده مجلس نامه ای به آقای کلیباف رئیس مجلس نوشتیم که با وجود رد کلی این پیشنهاد در کمیسیون آموزش، می خواهیم آن را در صحن علنی مطرح کنیم. به دنبال درخواست ما، آقای کلیباف نامه ای نوشتند تا پروژه را دوباره در کمیته مطرح کنند. این بار اعضای کمیته مجددا کلیات را رد کردند و طرح ما در صحن علنی قرار گرفت.

این نماینده مجلس با اشاره به طرح خود در کمیته آموزش برای تغییر وضعیت استخدامی معلمان گفت: اعضای کمیته آموزش سپس طرح دیگری را پیشنهاد و کلیات آن را تصویب کردند. در طرح پیشنهادی کمیته نیز بر جذب همان نیروهای مورد نظر ما با ماده 28 یا آزمون سراسری تاکید شده است. در این طرح، امتیازات جزئی برای آن دسته از نیروهایی در نظر گرفته شده است که برای مراجعه به بیمه نیاز دارند، در حالی که بخش مهمی از این نیروها اصلا سابقه بیمه ندارند. از آنجا که آن طرح به طور کامل تصویب شد، در حال حاضر از طرح ما برای طرح در دادگاه جلوگیری می کند.

محمودزاده با تاکید بر اینکه طرح کمیسیون برخلاف نظر دوستان حق التدریس، پیش دبستانی و نهضت است، افزود: طرح ما یک طرح عادلانه است که می گوید از نیروهای در نظر گرفته شده آزمون داخلی می گیریم و مستقیما تبدیل می کنیم. کسانی که گذشتند کسانی که نمره لازم را کسب نکنند به مدت 5 تا 6 ماه وارد دانشگاه فرهنگیان می شوند و پس از پایان دوره مجددا از آنها آزمون خواهیم گرفت و در صورت قبولی تغییر وضعیت خواهند داد.

وی ادامه داد: در این طرح نیروهای مجرب را با آزمون صادقانه می سنجیم و شرایط را تغییر می دهیم. خوبی این کار اینه که به صورت گسترده بین همه دوستان از نهادت تا دانشگاه فرهنگیان پخش میشه. از سوی دیگر این طرح اجازه نمی دهد کسانی که بیش از یک دهه در آموزش و پرورش کار کرده اند حق خود را از دست بدهند. این در حالی است که در آزمون ماده 28 رقابت نابرابرتر است و راهی برای استفاده از تجربیات این نیروها وجود ندارد.

این نماینده مجلس با اشاره به برخی از ایرادات طرح پیشنهادی می گوید: ایرادی که به این طرح وارد می کنند، بار مالی آن است، در حالی که استفاده از این نیروها از قبل بار مالی دارد و حتی اگر به کار گرفته نشوند، بار مالی دارد. همچنان نیروها باشند . باید افراد جدیدی به جای آنها منصوب شوند که باز هم بار مالی دارد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر انتقاداتی هم به سطح سواد این دوستان وجود دارد، باید گفت که اکثر این نیروها دارای مدرک کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری هستند و برنامه ما شامل لیسانس و بالاتر است. سوال من از منتقدان این است که اگر این نیروها با سواد و آگاهی علمی مشکل دارند، ما در ده پانزده سال گذشته چگونه توانسته ایم فرزندان مردم را برای تحصیل چنین نیروهایی فراهم کنیم؟

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه حق این طرح است که به نتیجه برسد تا حق این نیروها ضایع نشود، گفت: معتقدیم این نیروها دانش، دانش و توانمندی لازم را دارند و سپس به صورت دوره ای آموزش می بینند. و چیزی برای نگرانی نیست.

محمودزاده با اشاره به کمبود معلم در آموزش و پرورش گفت: در حال حاضر 300 هزار نیرو در آموزش و پرورش کمبود داریم که با استخدام همه این نیروها 200 تا 210 هزار نیرو استخدام می شود و همچنان نیاز به استخدام 90 هزار نیروی جدید وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه برخی اصرار دارند که نیروی کار مورد نیاز به طور کامل در دانشگاه فرهنگیان به کار گرفته شود، گفت: دانشگاه فرهنگیان ظرفیت 20 هزار دانشجو به مدت چهار سال دارد و حتی مسئولیت جایگزینی مستمری بگیران سالانه آموزش و پرورش یعنی ک. نتیجه عملا قابل تکمیل نیست و تنها 300000 پرسنل مورد نیاز برای آموزش را از این دانشگاه تامین کرده است.

این نماینده مجلس ادامه داد: پیش بینی ما این است که پس از تحول این نیروها، مسیر تحول نیروها را به طور کامل ببندیم و سپس با تقویت دانشگاه فرهنگیان، تمامی نیروهای مورد نیاز را از این دانشگاه تامین کنیم.

محمودزاده به استقبال عمومی نمایندگان از این طرح اشاره کرد و گفت: اگر این طرح به صورت علنی مطرح شود قطعا به رای گذاشته می شود اما از آنجایی که کمیسیون آموزش برنامه خودش را دارد باید منتظر ماند وگرنه این طرح کنار گذاشته می شود. یا تا بعداً علنی رأی نیاورد.» بگذارید طرح ما بیرون بیاید. تفاوت اصلی این دو طرح در نوع آزمون است. ما با نظر انقلاب فرهنگی به آزمون داخلی که به عدالت نزدیکتر است اعتقاد داریم. شورا نیز در نظر گرفته شده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا امیدی به راه اندازی این طرح تا پایان مجلس فعلی وجود دارد، گفت: اگر اعضا و رئیس کمیسیون آموزش به ما کمک کنند تا طرح آنها با سرعت بیشتری به بهره برداری برسد، بسیار خوب است. حتی در صورت طرح آنها ما حاضریم طرحی برای تغییر آزمون ماده 28 به آزمون داخلی اضافه کنیم و امیدواریم که آرای نمایندگان را به دست آوریم. با این تفاسیر امیدواریم پروژه به این دوره برسد.

این نماینده مجلس، آموزش و پرورش را یکی از مهم ترین نهادهای اجرایی کشور دانست و گفت: اول از همه باید مطمئن شویم معلمان ما بیمه هستند و دغدغه ای جز آموزش و پرورش نداریم، در حالی که امروز در کشور ما معلمان داشتن شغلی غیر از تدریس این آسیب بزرگی است زیرا معلم باید بعد از کلاس استراحت کند و به فکر افزایش دانش و ارتقاء خود باشد.

محمودزاده با تاکید بر اینکه باید برای بهبود معیشت معلمان تلاش کنیم، گفت: یک بار در آلمان پزشکان به دلیل کمبود درآمد اعتراض کردند و گفتند: چرا معلمان بیشتر از ما درآمد دارند خانم مرکل پاسخ داد که نباید از آن ها انتظار داشته باشید. ، که به شما یاد داد کمتر از خودتان درآمد داشته باشید. اگر به این سمت نرویم معلمی به شغل دوم یا سوم معلمان تبدیل می شود. تلاش نمایندگان مردم برای حل مشکلات معلمان است و امیدوارم اگر پیش بینی شود برنامه ما هم بیاید.

دیدگاهتان را بنویسید