آخرین وضعیت مذاکرات برجام/ باقری کنی: گفت و گوی مستقیم با آمریکا نداریم

آخرین وضعیت مذاکرات برجام/ باقری کنی: گفت و گوی مستقیم با آمریکا نداریم

علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران، آخرین وضعیت مذاکرات برجام را تشریح کرد و گفت: ایران در جنگ اوکراین بی طرف است.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران درباره مذاکرات رفع تحریم ها گفت: مذاکرات همچنان در چارچوب تبادل پیام بین دو کشور ادامه دارد و کشورها در حال تبادل نظر با یکدیگر هستند.

علی باقری در گفت و گو با شبکه لبنانی المنار گفت: در اینجا باید به دو نکته اشاره کنم. نخست اینکه پیشرفت های علمی، فناوری و صنعت هسته ای ایران نشان می دهد که جمهوری اسلامی ایران در حوزه هسته ای در سایه استقلال توانسته به مرزهای دانش، فناوری و صنعت دست یابد، اما قدرت های بزرگ برای مقابله با ملت ما، در در واقع، این ظرفیت و دستاورد بزرگ، آن را تهدیدی می کند و دستاورد را غیر صلح آمیز جلوه می دهد، در صورتی که این ادعا 100 درصد کذب بوده و فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی ایران کاملاً در چارچوب تعهدات جمهوری اسلامی ایران باشد. انرژی آژانس بین المللی انرژی اتمی و در چارچوب تعهدات مندرج در معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای.

طرفین با یکدیگر تبادل نظر می کنند

معاون وزیر امور خارجه افزود: در یک سال و نیم گذشته که مذاکرات در حال انجام است، ممکن است سرعت مذاکرات کم یا زیاد شده باشد، اما در مذاکرات تداوم و تداوم داشته ایم. این اتفاق در حال حاضر در جریان تبادل پیام بین دو طرف است و طرفین در حال تبادل نظر با یکدیگر هستند و این وضعیت فعلی بین طرفین است.

ما هیچ گفتگوی مستقیمی با آمریکا نداریم

باقری در خصوص نقش واسطه ای قطر در تبادل پیام بین ایران و کشورهای غربی به ویژه آمریکا گفت: ما رابطه مستقیمی با آمریکا نداریم و طبیعی است که تبادل پیام بین ما و آمریکایی ها طول بکشد. محل از طریق یک واسطه، که گاهی یک کشور اروپایی یا واسطه غیر اروپایی است. بر این اساس ما بین دو طرف پیام رد و بدل کرده ایم و اکنون این موضوع وجود دارد.

مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران با اشاره به اظهارات رئیس جمهور آمریکا مبنی بر از بین رفتن توافق هسته ای، گفت: پس از سخنان رئیس جمهور آمریکا، برخی از مقامات زیرمجموعه آمریکا درباره توافق و روند مذاکرات با رسانه ها صحبت کردند و در عمل تبادل نظر شد. پیام ها ادامه یافت

کشورهای غربی در ناآرامی های اخیر در ایران بیکار مانده اند

معاون وزیر امور خارجه در خصوص اغتشاشات اخیر و نقش کشورهای غربی در این زمینه افزود: از نظر تحولات و اتفاقاتی که در ایران رخ داد، ممکن است اشتباه محاسباتی کرده باشند، اما زمانی که با صحنه عمل و واقعیت ها مواجه شدند. از ایران پشت کردند، او را خالی دیدند و در مرحله مذاکره چیزی برای انتقاد نداشتند.

وی افزود: بدون شک برنامه ای برای استفاده از ابزارهای مختلف علیه جمهوری اسلامی ایران از جمله در حوزه مذاکره دارند، زیرا سابقه آنها نیز چیزی نشان می دهد، اما در مورد اتفاقات اخیر ایران، وجود دارد. اجازه دهید آنها نیز بتوانند آنچه را که می خواهند انجام دهند.

یکی از مهمترین خطوط قرمز ما بحث ضمانت نامه بود

باقری افزود: در خصوص موضوع خطوط قرمز ما، یکی از خطوط قرمز اصلی جمهوری اسلامی ایران بحث ضمانت ها بود که باید ضمانت های اطمینان بخشی با جمهوری اسلامی ایران باشد تا طرف مقابل به تعهدات خود پایبند باشد. زیرا هدف اصلی ما در این مذاکرات رفع تحریم ها به گونه ای است که مردم ما از آن بهره مند شوند.

مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران ادامه داد: علاوه بر این، رفع تحریم ها و منافع اقتصادی باید پایدار باشد نه موقت. این یکی از اصلی‌ترین بحث‌هایی بود که در مذاکرات با طرف مقابل مطرح شد و در یکی از دورهایی که آخرین گفت‌وگو با هماهنگ‌کننده اروپایی که در ماه سپتامبر در نیویورک بود، دوباره بر این موضوع تاکید کردیم و آنها نیز تاکید کردند. این نکته .پذیرفته و پذیرفته شده است.

مذاکرات ما با هدف رفع تحریم های اقتصادی است

باقری درباره اضافه شدن تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی ایران به موازات تبادل پیام‌ها گفت: مذاکرات ما بر روی تحریم‌های اقتصادی متمرکز است و تحریم‌های اقتصادی بر اساس توافق منعقده در سال 2015 باید لغو شود و تحریم‌های جدید از سوی جمهوری اسلامی ایران نیز لغو شود. دولت ترامپ علیه جمهوری اسلامی. ایران تحمیل شد، باید به طور کامل حذف شود و این وظیفه آنهاست که تحریم ها را بردارند.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه ادامه داد: آمریکایی ها تمایل خود را برای بازگشت به توافق اعلام کرده اند و کشوری که تمایل خود را برای بازگشت به توافق اعلام می کند باید برای انجام تعهدات خود و تعهد فعلی آمریکا آماده باشد. رفع تحریم هاست

اگر منافع ما تامین شود، هیچ مانعی برای نهایی شدن توافق وجود ندارد

باقری همچنین در خصوص بازه زمانی کشورهای غربی برای انجام تعهدات خود گفت: هر دو کشور باید درک کنند که هر یک از نیازهای آنها یک بازه زمانی دارد و این نیازها باید در این بازه زمانی برآورده شود، بنابراین تلاش ما این است که بتوانیم توافق را نهایی کنیم. زمانی که معقول و معقول باشد.

وی امضای توافقنامه را منوط به اراده دو طرف دانست و افزود: جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را برای نهایی کردن توافقنامه حتی در کوتاه مدت در چارچوب تامین خطوط قرمز و منافع خود اعلام کرد.

معاون وزیر امور خارجه در خصوص روابط با کشورهای منطقه به ویژه عربستان گفت: در دولت آیت الله رئیسی سیاست همسایگی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در رابطه با کشورهای منطقه است. و بر این اساس با برخی از کشورهایی که در دولت قبل روابط با آنها به بن بست رسیده بود، از رکود خارج شد و به روابط پر جنب و جوش تبدیل شد، در این زمینه می توان به روابط با تاجیکستان و ترکمنستان و در جنوب ایران به روابط اشاره کرد. با کویت و امارات که سفرای خود را از ایران فراخوانده بودند.

باقری ادامه داد: در دولت آیت الله رئیسی با مذاکرات انجام شده، امارات و کویت سفرای خود را به ایران بازگرداندند، همچنین چندین دور مذاکره با طرف سعودی به میزبانی دولت عراق در بغداد انجام شد و تلاش ها گفت و گوها باید در چارچوب اولویت ها و ملاحظات دو طرف ادامه یابد.

مذاکرات ایران و عربستان در حال پیشرفت است

وی خاطرنشان کرد: در دولت قبلی عراق تلاش های زیادی برای پیشبرد مذاکرات با عربستان انجام شد و در دولت جدید آقای سودانی نیز دولت وی این نقش را ایفا خواهد کرد. تاکنون پنج دور مذاکرات انجام شده و در حال پیشرفت است.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه ادامه داد: طبیعی است که برای همگرایی (تهران و ریاض) دیدگاه های دو طرف نیاز به مشورت، گفت وگو و زمان دارد.

حرکت صهیونیست ها در تعامل با کشورهای منطقه یک حرکت انفعالی است

معاون وزیر امور خارجه درباره سازش برخی کشورهای منطقه با رژیم صهیونیستی گفت: حرکت صهیونیست ها در تعامل با کشورهای منطقه یک ابتکار عملی نیست، بلکه یک حرکت منفعلانه است، زیرا صهیونیست ها با مشکلات داخلی و تا حدودی برای صهیونیست ها موضوع تسلیح شهرک نشینان در این رژیم در روزهای اخیر مطرح شده است.

باقری با بیان اینکه رژیم صهیونیستی از مشکلات جدی داخلی رنج می برد، تصریح کرد: در خصوص کشورهای منطقه بررسی های انجام شده توسط نهادهای غربی و آمریکایی نشان می دهد که حدود 80 درصد مردم کشورهای حاشیه خلیج فارس و شمال آفریقا مخالف عادی سازی هستند. در کنار رژیم صهیونیستی هستند و تمام تلاش های صهیونیست ها برای آنها نتیجه ای نداشته است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در جام جهانی قطر شاهد بودیم که توده های مردم چگونه با خبرنگارانی که به صهیونیست معروف بودند برخورد کردند و به اصطلاح با آنها برخورد تهاجمی صورت گرفت و تنها به عنوان کشورهایی که در این کشور بودند با آنها برخورد نمی شد. منطقه نپذیرفت و با آنها مقابله کرد.

رژیم صهیونیستی در برنامه های خود علیه ایران اشتباهات راهبردی دارد

معاون سیاسی وزیر امور خارجه در خصوص احتمال استفاده رژیم صهیونیستی از کشورهای منطقه برای ماجراجویی علیه جمهوری اسلامی ایران گفت: طرح صهیونیست ها برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران چیز جدیدی نیست، اما تجربه نشان می‌دهد که صهیونیست‌ها در برنامه‌های خود دچار اشتباهات راهبردی می‌شوند و هزینه‌هایی که در عرصه رویارویی با جمهوری اسلامی ایران قطعاً بیش از آن چیزی است که فکر می‌کنند می‌توانند بگیرند.

باقری تاکید کرد: منشا هرگونه تهدیدی علیه جمهوری اسلامی ایران قطعا هدف قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: رژیم صهیونیستی هرگز جمهوری اسلامی ایران را دچار مشکل نمی کند و سران این رژیم به خوبی می دانند که اگر خواب حمله به ایران را در سر می پرورانند باید مطمئن باشند که از این رویا بیدار نخواهند شد.

ایران خود را در جنگ روسیه و اوکراین بی طرف اعلام کرد

معاون وزیر امور خارجه در خصوص روابط نظامی ایران و روسیه گفت: جمهوری اسلامی با کشورهای مختلف جهان روابط دارد که از جمله آنها می توان به تعاملات جمهوری اسلامی ایران با روسیه و اوکراین در زمینه های مختلف اشاره کرد و این یک موضوع جدید خیر، در این لحظه پس از جنگ اوکراین طبیعی است که جمهوری اسلامی ایران به روابط خود با روسیه و اوکراین ادامه دهد، اما جمهوری اسلامی ایران رسما اعلام کرده است که نسبت به این جنگ بی طرف است و نخواهد داشت. به هر طرف جنگ در جنگ کمک کرده است.

باقری با رد شایعات فروش پهپادهای ایرانی به روسیه گفت: ماشین رسانه ای غرب چنین موضوعی را مطرح می کند و آن را متورم می کند و این به دلیل نیاز آنها به افکار عمومی خودشان است نه وضعیت بد انرژی و مهاجرانی که کشورهای اروپایی باید خود را توجیه کنند

دیدگاهتان را بنویسید