آزادسازی 60 هزار میلیارد تومان برای حمایت از تولید/قاچاق و عدم نظارت کافی گمرک به تولید آسیب می رساند.


ساعت: 11:57
تاریخ انتشار: 08/08/1401
کد خبر: 1907006

مصطفی طاهری گفت: در تبصره 18 بودجه 18 هزار میلیارد تومانی به مدت دو سال برای حمایت از تولید تصویب شد و امسال منابع بیشتری 60 هزار میلیارد تومان برای حمایت از تولید در نظر گرفته شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مصطفی طاهری در سفر به مازندران در گفت و گو با خبرنگار بلاغ; وی بیان کرد: میانگین رشد سرمایه گذاری طی ده سال در مقابل استهلاک متاسفانه منفی بوده و میزان سرمایه گذاری انجام شده در کشور نسبت به استهلاک کمتر بوده و این برای کشور خطرناک است.

وی با بیان اینکه در شرایطی که سرمایه گذاری ها بیش از استهلاک باشد آینده خوبی برای نسل آینده خواهد داشت، خاطرنشان کرد: به جای پنج کارخانه شکست خورده باید شش کارخانه جدید داشته باشیم که این رقم 3 و نیم درصد است و در حوزه صنعت این رقم بوده است. 5.3 دهم درصد.

طاهری ادامه داد: علیرغم اینکه میانگین صنعت طی ده سال 4 دهم نزدیک به صفر بوده است و به همین دلیل باید به ده سال گذشته برسیم اما به طور جدی عقب هستیم. در سال گذشته میانگین رشد تقریباً صفر بود.

وی با تاکید بر اینکه باید رشد قبلی را داشته باشیم و رشد را افزایش دهیم، خاطرنشان کرد: باید در هشت سال حداقل هشت درصد رشد داشته باشیم، اگر واقعاً بخواهیم این 10 سال را جبران کنیم باید میانگین سه و نیم باشد. درصد رشد اجازه دهید ثابت کنیم که پنج و نیم درصد در حال حاضر محقق شده است، بنابراین ما به دنبال رشد 8 درصدی هستیم، اگرچه در بخش خدمات، کشاورزی رشد کمتری داشته است.

رئیس کمیسیون صنایع مجلس، آغاز به کار واحدهای بیکار را از بحث های مهم این سفر به آمل دانست و گفت: این شهرستان نسبت به میانگین کشوری واحدهای بیکار کمتری دارد، در برخی استان ها 60 درصد واحدها بیکار هستند. در حالی که صنعتی آمل کمتر از 20 درصد واحدهای بیکار در سطح شهر دارد.

وی تصریح کرد: بلوک هایی که پروانه بهره برداری دارند مشکل دارند، مشکل را حل کنیم، اما بلوک هایی که بهره برداری نمی شوند و فقط پروانه دارند باید حذف شوند و در اختیار کمیسیون قرار گیرد.

وی در خصوص تخصیص بودجه در مجلس گفت: مجلس دو سال است که روش جدیدی را در تخصیص بودجه اجرا می کند، به گونه ای که با هدف انجام سه کار، یک قسمت به عنوان یارانه به مردم بازگردانده شد. بخش دیگر برای حمایت از تولید و بخش آخر استفاده از رفع محرومیت ها، دو بند آخر حذف شد.

طاهری بیان کرد: در تبصره 18 بودجه 18 هزار میلیارد تومانی به مدت دو سال برای حمایت از تولید تصویب شد و امسال 60 هزار میلیارد تومان منابع بیشتری برای حمایت از تولید در نظر گرفته شد، بنابراین سال گذشته مدل خوبی است و ما از روش تبصره 18 راضی هستند.

وی افزود: امسال اقلام تبصره 18 با توجه به تمدید دو ماهه و پایان سال مالی هنوز محقق نشده است و ضوابط اجرایی در حال نگارش است و مبالغ استان مازندران نسبت به سال گذشته رشد خوبی داشته است. سال قبل.که حدود 2. هزار میلیارد تومان بیشتر از پارسال است و این قابل جابجایی است، پارسال تخصیص درست شد، الان در استان می توانند برنامه ریزی کنند که در هر منطقه کشش بیشتری داشته باشند و آنقدر جابه جا شوند. که منابع در اسرع وقت توزیع شود.

وی خاطرنشان کرد: در تبصره 18 استان مازندران 4 هزار میلیارد تومان تخصیص داده شد.

طاهری در خصوص واردات کالاهای تولید داخل گفت: اگرچه واردات کالاهای تولید داخل بر تولید اثرگذار بوده و یکی از معضلات حوزه صنایع کوچک و متوسط ​​است، اما باید توجه داشت که این امر نیازمند تشخیص دقیق است. ،

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی افزود: در ممنوعیت واردات کالاهای مشابه تولید داخلی باید به چند نکته توجه شود. اولاً به دلیل حمایت از تولید داخلی نباید انحصار ایجاد کرد و با قیمت و کیفیت محصول مورد نظر به 85 میلیون نفر آسیب می رساند.

وی افزود: از سوی دیگر تولیدکننده می تواند ادعا کند که می تواند محصول وارداتی مربوط به ابتدای زنجیره را تولید کند و بر اساس این ادعا واردات آن کالا ممنوع می شود اما مشکل این است که نیاز کشور است. برای محصول مذکور حدود 10 هزار دستگاه است اما ظرفیت تولید این محصول حدود 1000 دستگاه می باشد که در این شرایط سازندگان رینگ های زیر با مشکل تامین مواد اولیه مواجه هستند که باید تامین شود. مراقبت، گرفتن

این نماینده مجلس در مجلس یازدهم ادامه داد: در برخی موارد شرکت سازنده ادعا می کند که محصولی را در داخل تولید می کند و با وجود اینکه بازرسی های انجام شده توسط وزارت حریم خصوصی، مسائلی مانند وجود تجهیزات، محل ساخت، و غیره. مراحل و اقدامات تولید بررسی می شود، مشخص می شود که 95 درصد کالاهای مذکور وارداتی است و این کالاها فقط در داخل کشور مونتاژ می شود، در واقع فرد با این اقدام انحصار ایجاد می کند.

طاهری، قاچاق و نبود نظارت کافی در گمرک را از دیگر مشکلاتی دانست که باعث ضرر تولید داخلی می شود و افزود: با وجود اینکه واردات لوازم خانگی ممنوع است، حدود 50 درصد لوازم خانگی کوچک قاچاق است که نیاز به ساماندهی دارد.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: برای حمایت از تولید داخلی باید به نظارت بر کالاها به این معنا که چه کالایی تولید می شود، چه مقدار مواد اولیه مورد نیاز است و… توجه شود. تجارت باید تکمیل شود زیرا کمیسیون صنایع و معادن این موضوع را بررسی می کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید