25 درصد لوازم یدکی موجود در بازار قاچاق/قاچاق است و تقلب به مصرف کننده و سازنده اصلی آسیب می رساند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از دیار آفتاب; اجرای طرح گنجاندن قیمت تولیدکننده به جای قیمت مصرفی کالاها از اواخر آذرماه توسط دولت برای ارائه راهکار برای شفاف سازی قیمت ها و به روز رسانی روش نظارت بر بازار اجرا شده است که البته در نهایت هنوز اجرایی نشده است. همه گروه‌های کالایی، به‌ویژه در بحث مواد غذایی، گنجاندن قیمت‌های تولیدکننده و مصرف‌کننده در دستور کار قرار دارد.

از سوی دیگر طرح جمع آوری لوازم یدکی تقلبی و قاچاق از بازار یکی از طرح های ارائه شده از سوی وزارت صمت برای مقابله با این پدیده است که توزیع کنندگان و خرده فروشان باید در سامانه کلی معاملات ثبت نام کنند. در مرحله، کالا باید شناسه نیز داشته باشد.

وی گفت: هر یک از این شناسه ها با یک نوع محصول مرتبط است و هر محصول با سطح کیفی متفاوت، شناسه های متفاوتی دریافت می کند. «بنابراین موضوع فقط قاچاق نیست، کلاهبرداری نیز مطرح است. تعداد کالاهای صادر شده.


25 درصد لوازم یدکی موجود در بازار قاچاق بوده و تقلب به ضرر مصرف کننده و تولید کننده اصلی است.

احمدرضا رعنایی، رئیس کمیته قطعه سازی انجمن همگن قطعه سازان در گفت وگو با دیار آفتاب ؛ در این باره گفت: اصل ماجرا اقدام بسیار خوبی است و باید اتفاق بیفتد. و تقلب در بازار یک مشکل گسترده است که هم به مصرف کنندگان و هم به تولیدکنندگان واقعی آسیب رسانده است.

وی ادامه داد: اما انتقاد ما از اجرا و سرعت بدون اطلاع رسانی طرح ضروری بود که انتظار می رفت به سرعت و با فشار زیاد در مدت زمان کوتاهی در بازار اتفاق بیفتد.

رعنایی افزود: روند تولید به گونه ای نیست که تولیدکننده بخواهد به سرعت تمامی کالاها و قطعات خود را ارزش گذاری و ردیابی کند، زیرا سازنده بسته بندی خود را تا چند ماه آینده آماده و چاپ کرده است و نمی تواند تغییراتی ایجاد کند یا دستگاهی برای ورود به On ارائه کند. از سوی دیگر گزینه قیمت گذاری برای برخی از قطعات وجود ندارد و باید راه حل هایی برای آن پیدا شود.

رئیس کمیسیون قطعه در انجمن قطعه سازان همگن گفت: خوشبختانه مهلت تعیین شده و جلسات کارشناسی برای اجرای این پروژه در حال برگزاری است و پروژه تقریباً متعادل است.

رعنایی در پاسخ به این سوال که چه میزان قطعات و لوازم یدکی در بازار وجود دارد، گفت: حدود 20 تا 25 درصد قطعات موجود در بازار تقریباً قاچاق است.

به گزارش دیار آفتاب ؛ کارشناسان خودرو معتقدند بهترین ابزاری که می توان برای شناسایی کالاهای قاچاق و تقلبی استفاده کرد، شناسایی کالا است. شماره شناسایی که روی محصول نصب شده و قابل درخواست است.

این در حالی است که با تاکید بر مبارزه با کالاهای تقلبی و قاچاق، نوسانات نرخ ارز، نوسانات نرخ ارز و تنوع زیاد قطعات، مانعی برای عدم درج قیمت لوازم یدکی تلقی می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید