منتظر ابلاغ دستور اجرای طرح نظارت بر بازار لوازم یدکی هستیم/ لزوم مشارکت مردمی در شناسایی متخلفان بازار


ساعت: 11:05
تاریخ انتشار: 1401/01/20
کد خبر: 1820576

مصیب موسوی با بیان اینکه مقدمات اجرای طرح نظارت بر بازار لوازم یدکی در حال حاضر تکمیل شده و منتظر اعلام دستور ورود به سایت هستیم. وی گفت: برای نظارت حداکثری و برخورد با متخلفان حضور پررنگ مردم و مشارکت مردمی نقش بسیار موثری در کنترل بازار و نظارت بهتر خواهد داشت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از وبلاگ؛ به گفته سید رضا فاطمی وزیر صمت، در دومین جلسه از سلسله جلسات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و کالای تقلبی این وزارتخانه با حضور وزیر دادگستری و رئیس ستاد مرکزی مبارزه با کالا و کالای تقلبی. ، جمع آوری باطری و قاچاق کمک فنر از 15 فروردین ماه در استان های کشور آغاز شد.
در این طرح پیش بینی شده است که در مرحله اول هم برای باطری و هم برای ضربه گیر انجام شود زیرا کالاهایی که کد رهگیری ندارند قاچاق یا تقلبی تلقی و جمع آوری می شوند.
با گذشت چند روز از اجرای این طرح، اما به نظر می رسد اجرای این طرح هنوز به مازندران نرسیده و خبری از نظارت بر بازار لوازم یدکی مازندران نیست.
برای ادامه این موضوع به سراغ سید مصیب موسوی معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران رفتیم.

مقدمات اجرای طرح نظارت بر قطعات یدکی در بازار مازندران فراهم شده است
موسوی به خبرنگار ما گفت: اجرای این طرح در سراسر کشور در برخی از استان های کشور آغاز شده و قرار است در سایر استان های کشور نیز اجرا شود.
وی افزود: در گام اول نیز مقدمات اجرای این طرح را فراهم کردیم و در همین راستا به تمامی ادارات صمت شهرستان های استان این موضوع را ابلاغ کردیم.
معاون نظارت و بازرسی سازمان صمت مازندران، گفت: این موضوع به واحدهای صنعتی، اتاق بازرگانی، اتاق اصناف، خانه‌های صنعتی و معادن و دستگاه‌های مرتبط گزارش شد.
موسوی ادامه داد: واردکنندگان این قطعات نیز باید این نکات قانونی را رعایت کنند و تمامی این کالاها دارای استاندارد و کد رهگیری باشند.

منتظر اعلام سفارش هستیم
وی تاکید کرد: مقدمات انجام شده و منتظر هستیم دستور اجرای این طرح در استان مازندران ابلاغ شود تا بتوانیم در سطح عرضه به صورت میدانی اقدام کنیم.
معاون نظارت و بازرسی سازمان صمت مازندران احتمال می رود این دستور در هفته جاری در استان مازندران ابلاغ شود و این طرح در استان اجرایی شود.
موسوی بیان کرد: دستور اجرای این طرح جهانی است و در مرحله اول در استان ها اجرا شده است که حساسیت و فرصت اجرای آن نسبت به سایر استان های کشور بیشتر است و در سایر استان ها نیز اعمال خواهد شد.
وی افزود: پیرو ابلاغ این طرح، ستادهای تعزیرات حکومتی، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، پلیس امنیت اقتصادی، استاندارد و سایر دستگاه های مرتبط در شهرستان ها با مشارکت سازمان صمت معرفی می شوند. استان. “
معاون نظارت و بازرسی سازمان صمت مازندران گفت: هم اکنون مقدمات اجرای این طرح را فراهم کرده ایم و حتی بازار لوازم یدکی را رصد و بهسازی کرده ایم و منتظر اعلام قرارداد هستیم.

نقش موثر مردم در شناسایی اتحادیه های متخلف
موسوی بیان کرد: نقش گزارش های مردمی در شناسایی متخلفان بازار بسیار کلیدی و موثر است و متاسفانه گزارش های مردمی از تخلفات صنفی چندان محسوس نیست. انتظار داریم مردم و مصرف کنندگان در شناسایی متخلفان در سطح تحویل همکاری و مشارکت بیشتری داشته باشند.
وی گفت: به هر حال میزان نیروی کار ما محدود است و نقش بسیار موثری در کنترل بازار و نظارت بهتر برای نظارت حداکثری و برخورد با متخلفان، حضور پررنگ انسانی و مشارکت مردمی خواهد داشت.
معاون نظارت و بازرسی سازمان صمت مازندران اذعان داشت: در زمینه نظارت بر فعالیت اصناف، بازار تنها لوازم یدکی نیست و ما وظیفه نظارت بر 8400 قلم کالای موجود در بازار را بر عهده داریم و بنابراین در این فضای کاری بزرگ مشارکت مردمی صورت می گیرد. و گزارش های عمومی برای تخلفات در سطح بازار بسیار سازنده و موثر خواهد بود.

تشکیل 459 میلیارد پرونده تخلف صنفی در سال 1400 در مازندران
موسوی گفت: سال گذشته بر اساس گزارش دریافتی در محل، بیش از 323 هزار بازرسی از بازار انجام شد که منجر به تشکیل حدود 25 هزار پرونده به ارزش 459 میلیارد تن شد.
وی خاطرنشان کرد: در حوزه کشف کالاهای قاچاق در این مدت 17 هزار پرونده رسیدگی شد که منجر به تشکیل 260 پرونده بالغ بر 6 میلیارد و 500 میلیون تن شد که ما را در خط مقدم کشور قرار داد.
معاون نظارت و بازرسی سازمان صمت مازندران، ادامه داد: بیشتر کالاهای قاچاق کشف شده در استان متعلق به لوازم خانگی و آشامیدنی است.
به گفته موسوی، در سال گذشته بیش از 7300 گشت مشترک با پلیس محلی، تعزیرات حکومتی، دانشگاه علوم پزشکی، گردشگری، استاندارد و سایر سازمان های ذیربط انجام شد که منجر به تشکیل بیش از 5800 پرونده ارزشمند شد. 69 میلیارد و 500 میلیون تن شدند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید