آسپرین روزانه در محافظت از قلب بی تاثیر است

آسپرین روزانه در محافظت از قلب بی تاثیر است

روز جدید محققان می گویند مصرف روزانه آسپرین برای محافظت از سلامت قلب با شواهد علمی مطابقت ندارد.

آسپرین روزانه با دوز پایین نوزاد خطر حمله قلبی یا سکته را کاهش می دهد. اما محققان در آخرین یافته های خود به این نتیجه رسیده اند که علم مدرن این موضوع را تایید نمی کند.

اکنون محققان توصیه می کنند که با توجه به خطر خونریزی خطرناک، اکثر افراد برای جلوگیری از اولین حمله قلبی یا سکته مغزی، مصرف روزانه آسپرین با دوز پایین را شروع نکنند.

گروه کاری ایالات متحده در زمینه خدمات پیشگیرانه، با توجه به دستورالعمل های فعلی خود، توصیه می کند از مصرف دوزهای پایین آسپرین روزانه در افراد 60 سال و بالاتر اجتناب شود.

تغییر در دستورالعمل ها عمدتاً بر اساس داده های سه کارآزمایی بالینی اصلی منتشر شده در سال 2018 است که همه آنها نشان می دهد که مزایای آسپرین حداقل است و مطمئناً خطر خونریزی گوارشی و مغزی را افزایش می دهد.

دکتر یوجین یانگ، رئیس هیئت رهبران کالج آمریکایی قلب و عروق، می‌گوید که آزمایش‌ها سود کمی در کاهش حوادث قلبی عروقی نشان داده‌اند. اما خونریزی را افزایش دادند. ما متوجه شدیم که مزایای آن واقعاً آشکار نیست و مضرات آن به طور مداوم از نظر افزایش خونریزی شناسایی شده است.

وی گفت: مصرف روزانه آسپرین می تواند خطر خونریزی های عمده گوارشی مانند زخم معده را تا حدود 60 درصد افزایش دهد. به نظر می رسد خطر خونریزی در مغز 20 تا 30 درصد افزایش می یابد.

آسپرین خون را رقیق می‌کند و عملکرد پلاکت‌ها را مسدود می‌کند، سلول‌های خونی که با هم جمع می‌شوند و لخته‌ها و دلمه‌ها را تشکیل می‌دهند.

پزشکان امیدوار بودند که با کاهش لخته شدن خون، دوزهای پایین آسپرین نیز خطر حملات قلبی و سکته های مرتبط با لخته شدن خون را کاهش دهد. دوز پایین بین 81 تا 100 میلی گرم است.

محققان توصیه می کنند که برای جلوگیری از سکته مغزی یا حمله قلبی، هیچ کس در سن 70 سالگی یا بالاتر مصرف آسپرین را شروع نکند.

اما این توصیه برای افراد مبتلا به مشکلات قلبی که دوزهای پایین آسپرین مصرف می کنند صدق نمی کند. شامل افرادی می شود که جراحی قلب باز انجام داده اند، آنژیوپلاستی انجام داده اند، سکته مغزی یا حمله قلبی داشته اند یا انسداد شریان اصلی داشته اند.

دیدگاهتان را بنویسید