آسیب های اجتماعی نقش موثری در افزایش سن ازدواج دارد


ساعت: 10:38
تاریخ ارسال: 04/10/1401
کد خبر: 1879913

شریفی بیان کرد: مشکلات اقتصادی، آسیب های اجتماعی، تغییر سبک زندگی، اولویت بندی برخی سلایق نقش موثری در افزایش سن ازدواج دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علیرضا شریفی یزدی در گفت و گو با خبرنگار سفیرافلاک اظهار کرد: آمارها نشان می دهد که از سال 1391 تا پایان سال 1400 تعداد ازدواج ها به تناسب جمعیت در کشورمان کاهش یافته و بر همین اساس آمار طلاق افزایش یافته است.

وی افزود: کمترین سن ازدواج در استان های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، هرمزگان، اردبیل و تا حدودی گلستان است و استان های تهران، فارس و البرز از جمله استان هایی هستند که بالاترین آمار سن ازدواج را دارند. کسانی که در این استان ها زندگی می کنند، میانگین سن ازدواج بسیار بالاتر است.

این کارشناس مسائل اجتماعی با اشاره به دلایل کاهش ازدواج در جامعه گفت: اولین و مهم ترین دلیل آن اقتصادی است; یعنی با توجه به اینکه رشد اقتصادی ما در دوره 10 ساله 1391 تا 1400 تقریباً صفر بوده است، به طوری که در برخی سال ها رشد منفی و در برخی سال ها رشد مثبت جزئی داشتیم که در نهایت باعث شد میانگین ما در طول دوره صفر باشد. این دوره.

وی بیان کرد: در طول این 10 سال اقتصاد کشور رشد و توسعه آماری نداشته است، به ترتیب درآمدهای مردم و قدرت خرید جامعه کاهش یافته است، زیرا چند موضع مهم در امر ازدواج وجود دارد که مهمترین آنها مسائل اقتصادی و البته این امر مستقیماً بر مقوله ازدواج، میزان ازدواج و سن ازدواج افراد تأثیر می گذارد.

شریفی خاطرنشان کرد: هرکسی که می خواهد ازدواج کند باید ابتدا شغل ثابتی داشته باشد تا بتواند خانه و وسایل خانه مناسبی را تامین کند و بتواند هزینه های جاری زندگی را تامین کند که متاسفانه همه اینها ناشی از رکود و رکود است. تورمی که در سال 15 رخ داد سال گذشته به اوج خود رسید، سن ازدواج را افزایش داد.

این کارشناس مسائل اجتماعی بیان کرد: دلیل دیگر سخت گیری فرهنگی در مورد مراسم عقد است که البته در سال های اخیر تا حدودی آرام شده است اما به هر حال گرانی جهیزیه و بحث هایی از این دست درباره خانواده عروس، هزینه مسکن و … موضوع تشریفات عقد برای خانواده داماد می تواند یکی از دلایل بالا رفتن سن ازدواج باشد و این دلیل بیشتر جنبه اقتصادی دارد، هرچند که این مورد اکنون با تغییرات و تعدیل هایی که به وجود آمده وضعیت بهتری در جامعه پیدا کرده است. ساخته شده اند.

وی بیان کرد: دلیل بعدی افزایش سن ازدواج به تغییر سبک زندگی افراد در گذشته برمی گردد. در گذشته ازدواج برای همه مردم امری مذموم و واجب تلقی می شد، یعنی هرکسی که بزرگ می شد باید ازدواج می کرد یا ازدواج می کرد و راهی جز این نبود، اما با رشد جامعه و گذار به مدرنیته، مردم آموختند که بدون بحث ازدواج می توانند احساس خوشبختی کنند و ازدواج برای افراد از یک امر اجتناب ناپذیر و اجباری به امری اختیاری تبدیل شده است و برخی افراد تصمیم می گیرند خیلی دیرتر ازدواج نکنند یا ازدواج کنند که طبیعتاً میانگین سنی ازدواج را نیز تحت تأثیر قرار می دهد. سن ازدواج افراد را افزایش می دهد.

شریفی بیان کرد: یکی دیگر از دلایلی که در زمره تغییر سبک زندگی و سبک زندگی قرار می گیرد توجه افراد به علایق، ذائقه و استعدادهای خود است و این افراد این تفکر را پیدا می کنند که در صورت ازدواج یا در سال های پایین زندگی، دچار ازدواج می شوند. متاهل فکر می کنند ممکن است این افراد به خواسته های خود نرسند. مانند کسانی که به تحصیل علاقه دارند و می خواهند ادامه تحصیل دهند یا کسانی که می خواهند شغل داشته باشند یا در زمینه هنر، ورزش و … پیشرفت کنند. و شانس خود را در آنجا امتحان کنند. طبیعتاً این کار در این سنین اولویت اول زندگی آنها می شود و این باعث می شود بسیاری از افراد در سال های آخر زندگی خود تمایل به ازدواج داشته باشند. در اواخر دهه 30 و بیشتر در دهه چهارم.

این کارشناس مسائل اجتماعی گفت: مقوله آسیب های اجتماعی نیز در افزایش سن ازدواج نقش موثری دارد. افرادی که می بینند آمار طلاق در جامعه بالاست طبیعتاً احساس ترس می کنند و این ذهنیت بر اساس همین ترس ایجاد می شود و مردم ته از ازدواج می ترسند و در نتیجه برخی به طور انتخابی جذب تجرد مطلق می شوند و برای گروهی دیگر. اتفاقی که برایشان می‌افتد انتخاب نیست، اما چون عشق مناسب و دلخواه را پیدا نمی‌کنند، سن ازدواجشان بالا می‌رود و مورد دوم بیشتر با زن‌ها درگیر می‌شود، چون به هر حال در فرهنگ ایرانی، مردها شروع به پرسیدن می‌کنند. و پیشنهاد ازدواج بده

وی افزود: زنان زیادی هستند که آماده ازدواج هستند اما مرد مناسب یعنی مرد مناسب با معیارها و جامعه خود پیدا نمی کنند و یکسری اصول ثابت وجود دارد که حداقل باید آنها را رعایت کنند. . فرصت های اقتصادی دارند، اما از آنجایی که وجود ندارند، متاسفانه این امر منجر به افزایش سن ازدواج در جامعه می شود.

شریفی تصریح کرد: زمانی که مسائل اقتصادی، آسیب های اجتماعی، تغییر سبک زندگی، اولویت بندی برخی سلایق و علایق فردی و… در مقابل مقوله ازدواج، دست به دست هم داده و میانگین سن ازدواج را در جامعه افزایش می دهند، از منظر اجتماعی با پدیده های متعددی که با آن مواجه هستیم؛ اولین پدیده این است که گاهی اوقات زمان مناسب برای تشکیل خانواده می گذرد، بر اساس تحقیقات انجام شده می دانیم که 25 تا 35 سالگی یکی از بهترین و طلایی ترین زمان ها برای ازدواج در تمام نقاط جهان از جمله کشور ما است، بنابراین به عنوان افراد جامعه به بلوغ نسبی رسیده‌اند، به بلوغ جسمی و جسمی رسیده‌اند، مهارت‌هایی کسب کرده‌اند، تحصیلاتشان بیشتر انجام شده و در یک محیط طبیعی آرام و در جامعه‌ای با اقتصاد نسبتاً عادی‌تر، این افراد معمولاً شغل و شغل پیدا کرده‌اند. املاک در خانه و ماشین و حداقل پس انداز و به طور کلی به شرایط نسبتاً پایدار رسیده و در حال ازدواج هستند. مشکل این است که وقتی جوانان از این مرز سنی عبور می کنند، مجبور می شوند یک سری روابط خارج از ارزش ها و هنجارهای اجتماعی که همه ما با آن آشنا هستیم ایجاد کنند و این باعث ایجاد مشکلاتی برای مردم می شود.

وی افزود: نکته دوم که از نظر جمعیت شناسی بسیار حائز اهمیت است این است که وقتی افراد دیرتر ازدواج می کنند، شانس بچه دار شدن یا تعداد فرزندان مناسب کاهش می یابد و این امر منجر به پیری جامعه می شود یا باعث تجدید نسل در جامعه می شود. جامعه به اندازه کافی در جریان نیست. شواهد نشان می دهد که امروزه آمار مقوله تجدید نسل در جامعه ما کم و نادر است که این آمار برای کشور ما بسیار کم است و این نیز یکی از معایب بالا بودن میانگین سنی ازدواج در بین مردم به شمار می رود.

شریفی تصریح کرد: بررسی ها نشان می دهد در تمام نقاط دنیا از جمله کشورهای ما مجردها بیشتر در معرض آسیب های اجتماعی مانند خودکشی، اعتیاد، فعالیت های غیرقانونی و سایر آسیب ها هستند. طبیعتاً زمانی که افراد دیرتر ازدواج می کنند، احتمال بروز چنین رفتاری در آنها بیشتر می شود، در حالی که طبق آمار، احتمال اینکه یک فرد متاهل یا متاهل دارای فرزند به این سمت برود کمتر است و با افزایش میانگین سن ازدواج او نقش موثر در انسان

این کارشناس مسائل اجتماعی بیان کرد: یکی دیگر از معایب این است که افراد در سنین بالا با ازدواج چندین رابطه را تجربه می کنند. واقعیت این است که وقتی افراد چند همسری را تجربه می کنند، نتیجه این می شود که افراد چند همسری می شوند و متأسفانه برخی از این افراد بعد از ازدواج می خواهند به این تعدد زوجات ادامه دهند یا به دلیل عادت مجبور به ادامه آن می شوند. این آسیب بزرگی است که یکی از آسیب های اجتماعی بزرگ مانند افزایش مقوله خیانت و افزایش روابط موازی را به دنبال خواهد داشت که از جمله انحرافات است و می تواند پاشنه آشیل بزرگ و یکی از دلایل اصلی طلاق افراد باشد.

وی گفت: افزایش میانگین سن ازدواج نیز مشکل ابتلا به انواع اختلالات روانی را در پی دارد بررسی ها نشان می دهد افراد مجرد بیشتر در معرض ابتلا به اختلالات روانی مانند افسردگی، اضطراب، وسواس و مواردی از این دست هستند و این یکی است. از مضرات. داستان همین است.

وی افزود: نکته دیگر این است که در بین افراد عادی و اکثریت افراد، فرد متاهل دارای رشد اجتماعی بالاتر، مسئولیت پذیری بیشتری است و اکثریت افراد با ازدواج به مهارت هایی مانند مهارت مکالمه، مهارت ارتباط کلامی موثر، انتقاد کردن دست می یابند. مهارت ها و مهارت های تصمیم گیری و مسئولیت پذیری و … بهتر یاد می گیرند، حقیقت این است که وقتی فرد ازدواج می کند این مهارت ها در افراد بسیار بیشتر نمایان می شود و رشد اجتماعی افراد و میزان رشد آنها اهمیت زیادی پیدا می کند و این کمتر اتفاق می افتد. اغلب در افراد مجرد و یکی از آسیب های جدی است که متأسفانه افزایش سن ازدواج در افراد می تواند باعث ایجاد مشکلات اجتماعی شود، بر این اساس وقتی فردی سن بالاتری را برای ازدواج انتخاب می کند، برخلاف این روش و استاندارد مرسوم، بسیاری از این افراد به دلایل اقتصادی، عاطفی یا اجتماعی از خانواده پدری هستند و از هم جدا نمی شوند و در خانواده پدری می مانند و این مثل این نشان می دهد که اختلاف بین نسلی، گسست بین نسلی و در سطح بالاتر، گسست بین نسلی بین مردم چقدر در حال افزایش است.

شریفی تصریح کرد: از طرفی گروهی هم که برای زندگی مستقل می روند یعنی. خانه های مجردی را ترتیب دهید، برخی از این خانه ها می توانند از انواع مفاسد و آسیب های اجتماعی در امان بمانند، اما جوانان مجرد ممکن است با جوانان مجرد دیگر اشتباه کنند، بیشتر به این دلیل است که نظارت اجتماعی در خانواده پدری یا شخصی وجود دارد. متاهل به خاطر همسرش این کار را نمی کند، آنجا چون این نظارت وجود ندارد طبیعتاً آلودگی همه آسیب های اجتماعی افزایش می یابد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید