مشارکت اجتماعی در پروژه های اقتصادی جایی ندارد / ادارات باید نقش خود را در کاهش آسیب های اجتماعی مشخص کنند.

ساعت: 13:35
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۲۹
کد خبر: 1801858

تحلیل علل و ریشه های آسیب های اجتماعی در کرمانشاه در گفتگو با کارشناسان;

امام جمعه گیلانغرب گفت: رهبر معظم انقلاب تاکید دارند همه نهادهای دولتی و انقلابی باید در کاهش آسیب های اجتماعی نقش آفرینی کنند. بنابراین بیشتر وظایف مسئولان باید در جهت کاهش آسیب های اجتماعی باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرصادنیوز، همایش استانی کرمانشاه ۲۵ دی ماه با حضور نخبگان و برجسته استان کرمانشاه برگزار شد. در این نشست موضوع «روش درمان موضعی آسیب های اجتماعی در کرمانشاه» مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

اعضای شرکت کننده در این جلسه با تبیین و تعریف معضلات و آسیب های اجتماعی، راهکارهایی در زمینه موضوع فوق ارائه کردند.

بخشی از مطالب بیان شده توسط شرکت کنندگان در جلسه 25 ژانویه به شرح زیر است:

مهمترین مشکل کرمانشاه بیکاری است

علی احمدیان از فعالان رسانه ای اسلام آبادغرب گفت: مهمترین معضل اجتماعی استان کرمانشاه از جمله اسلام آبادغرب بیکاری است.

وی افزود: عامل فقر فرهنگی در کنار بیکاری ریشه اکثر مشکلات و مشکلات جامعه است.

آسیب ها متعلق به طبقه و قشر خاصی از جامعه نیست

عزیز نوری یکی دیگر از افرادی که به بیان دیدگاه های خود پرداختند در این نشست گفت: جامعه شناسان معتقدند عوامل مختلفی در پیدایش معضلات اجتماعی دخیل هستند و آسیب های اجتماعی مانند یک کلاف پیچیده و در هم تنیده است.

وی با اشاره به اینکه علل مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی آسیب های اجتماعی را به همراه دارد، گفت: به عنوان مثال اعتیاد عامل طلاق است و طلاق عامل اعتیاد است. در مورد سایر بیماری های اجتماعی هم همینطور.

نوری به برخی آسیب های اجتماعی از جمله کودک آزاری، کارتن خوابی، خودکشی، خشونت علیه زنان، اسیدپاشی، نزاع های خیابانی، خیانت، جنایت، جنایت، کودکان کار و اختلالات روانی اشاره کرد و گفت: علل این آسیب ها را باید در جامعه جستجو کرد. خانواده، مدرسه و رسانه

وی گفت: زمانی که خانواده ها، مدارس، دانشگاه ها و رسانه ها وظایف خود را به درستی انجام ندهند، آسیب های اجتماعی به دنبال خواهد داشت.

نوری نقش آموزش و پرورش را در پیشگیری از آسیب های اجتماعی کلیدی دانست و افزود: آسیب ها متعلق به طبقه و قشر خاصی از جامعه نیست، بلکه شدت و شدت آن از طبقه ای به طبقه دیگر متفاوت است.

کشور ما از نظر زیرساختی آمادگی ورود به فضای مجازی را نداشت

عبدالله رضایی در تالار کرمانشاه با اشاره به تعریف آسیب اجتماعی گفت: امروزه آسیب های اجتماعی به دو دسته سنتی و مدرن تقسیم می شود.

این فعال رسانه ای گفت: طلاق، اعتیاد، فحشا، خودکشی و… از جمله آسیب‌های اجتماعی سنتی و مشکلات مرتبط با فضای مجازی از جمله آسیب‌های اجتماعی جدید است.»

رضایی با بیان اینکه این حادثه قبل از وقوع باید رسیدگی شود، گفت: کشور ما از نظر زیرساختی آمادگی ورود به فضای مجازی را نداشت و متاسفانه هم اکنون اتفاقات بدی در این حوزه در حال رخ دادن است.

ادارات باید نقش خود را در کاهش آسیب های اجتماعی مشخص کنند

حجت الاسلام معتبی فاطمی نسب نیز در این نشست گفت: بیشتر وظایف مسئولان باید در راستای کاهش آسیب های اجتماعی باشد. به گفته مقام معظم رهبری، آسیب های اجتماعی از جمله بیماری هایی است که در صورت عدم درمان، تشدید و درمان آن دشوارتر می شود.

امام جمعه گیلانغرب گفت: رهبر معظم انقلاب همواره تاکید دارند که همه نهادهای دولتی و انقلابی در کاهش آسیب های اجتماعی نقش آفرینی کنند.

وی ادامه داد: بیش از 300 هزار حاشیه نشین در استان کرمانشاه داریم که یکی از مشکلات اساسی پس از مشکلات اقتصادی است و در این زمینه از کم کاری دستگاه های متولی در استان گلایه داریم.

حجت الاسلام فاطمی نسب گفت: امروز به دنبال اداراتی هستیم تا نقش خود را در کاهش آسیب های اجتماعی مشخص کنند.

وی با اشاره به اعتقاد عده‌ای مبنی بر اینکه آسیب‌های اجتماعی با مشکلات روزافزون اقتصادی مرتبط است، افزود: اما امروزه ریشه و عامل معضل بداخلاقی و کشف حجاب یا باندهای فساد به فقر اقتصادی مربوط نمی‌شود، زیرا یادداشت‌هایی در کمتر مرفه‌ها وجود دارد. برای ریشه کن کردن این مشکلات است.

امام جمعه گیلانغرب گفت: همانطور که رهبر معظم انقلاب می فرمایند باید نسبت به همه آحاد جامعه حساس باشیم و دستگاه های موثر در کاهش آسیب ها نقش خود را ایفا کنند.

وی اذعان داشت: امروز در حاشیه شهر کرمانشاه گروه های مردمی و بسیجیان به صورت خودجوش و بدون هیچ حمایتی اقدامات خوبی انجام می دهند و متأسفانه تشکل های موثر وارد میدان نمی شوند.

حجت الاسلام فاطمی نسب خاطرنشان کرد: نیروهای انقلابی باید عرصه کاهش آسیب های اجتماعی را پشتوانه انقلابی گری و جهادی خود ببینند.

استاندار کرمانشاه باید برای حل مشکلات استان برنامه ریزی کند

علی میر کرمی یکی از نمایندگان استان کرمانشاه با بیان اینکه آسیب های اجتماعی گریبانگیر استان شده است، گفت: استاندار کرمانشاه باید اطلاعات کافی در خصوص مشکلات و آسیب های این استان برشمرد و برای رفع آنها برنامه ریزی کند.

وی با اشاره به بحث سرمایه گذاری در استان کرمانشاه گفت: استاندار باید برای سرمایه گذاران انگیزه ایجاد کند که به عنوان مثال برای آنها معافیت مالیاتی یا زمین رایگان برای ورود به منطقه در نظر بگیرد.

وی ادامه داد: استاندار کرمانشاه باید طی 10 سال گذشته بررسی کند که به چه کسانی وام یا زمینی برای کار و تولید داده شده و چه تعداد شغل در مقابل آنها ایجاد شده است.

کرمی با اشاره به فعالیت تعاونی ها گفت: مدیر باید علت توقف برخی از آنها را که اکنون راکد است بررسی کند.

وی گفت: یکی از آسیب‌های خطرناک استان ما این است که هر استانداری که روی کار می‌آید، اگر استاندار جدید، آقای بچمن امیری مقدم، استان کرمانشاه را نجات دهد، افرادی را دور خود جمع کرده و مدیرانی را بر می‌گزیند تا به میل آنها کار کنند. او آمد و در این زمینه به رئیس جمهور قول داد که باید این افراد را شناسایی و از دایره خارج کند.

کرمی همچنین بر اهمیت بازار و مرزهای رسمی استان کرمانشاه برای ایجاد اشتغال تاکید کرد.

وی با اشاره به اینکه استاندار باید به نحوه جذب و استفاده از نیروها در ادارات توجه کند، افزود: نظارت بر این کار می تواند بسیاری از بی عدالتی ها در بکارگیری نیرو در ادارات را برطرف کند.

برخی نمی دانند چگونه با مشکلات اجتماعی کنار بیایند

حجت الاسلام مسعود احمدی دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استانداری کرمانشاه نیز در این نشست گفت: حاشیه نشینی، اعتیاد، طلاق، مفاسد اجتماعی و مفاسد اخلاقی از مهمترین موضوعات اجتماعی است که باید به آن پرداخته شود.

وی خاطرنشان کرد: مشکل اصلی ما این است که برخی افراد نحوه برخورد با معضلات اجتماعی را نمی دانند و فقط به دنبال آمار هستند.

حجت الاسلام احمدی گفت: لازم است قرارگاه مشترکی برای جمع بندی تصمیمات و اولویت ها راه اندازی شود تا در آنجا به موارد لازم رسیدگی شود.

وی ادامه داد: برای بحث مبارزه با آسیب های اجتماعی کمبودی در قوانین نداریم و دستگاه های مختلف در این زمینه تعهداتی دارند و همچنین ستاد احیای شهرستان های معروف را فعال می کنند.

حجت الاسلام احمدی گفت: ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر در زمان استاندار قبلی مورد حمایت قرار نگرفت و امیدواریم استاندار جدید کرمانشاه که جانشین نامدار استانی نیز هست در این مورد بپیوندد. به نقطه مورد نظر برسیم.”

وی گفت: تهیه اطلس آسیب های اجتماعی بسیار مهم است و می تواند راهگشا باشد که بر این اساس بتوانیم آسیب ها را به طور مرتب رصد و نسبت به رفع آن اقدام کنیم.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کرمانشاه خاطرنشان کرد: اتاق وضعیت یکی دیگر از موضوعات مهمی است که می توان برای مقابله با آسیب های اجتماعی تشکیل داد.

وی ادامه داد: در بحث مبارزه با آسیب های اجتماعی باید اخلاص تقویت شود چرا که این شوخی نیست.

حجت الاسلام احمدی گفت: با توجه به گستردگی آسیب های اجتماعی با نقطه ایده آل فاصله زیادی داریم بنابراین باید به سراغ مددکاران اجتماعی برویم و پاسخگو باشیم و مطالبات استاندار در این زمینه می تواند بسیار موثر باشد.

در پروژه های اقتصادی جایی برای انسجام اجتماعی وجود ندارد

فریبرز پیرو نیز آسیب های اجتماعی را نوعی از هم گسیختگی اجتماعی عنوان کرد و گفت: آسیب های اجتماعی باعث ایجاد ارزش های اساسی جامعه می شود و این امر منجر به شکل گیری اختلال عملکردی در نظم اجتماعی می شود.

استاد دانشگاه رازی کرمانشاه افزود: مشکلات اجتماعی زمانی به وجود می آید که مشکل ایجاد شود و در جامعه گسترش یابد اما این مشکل قابل تغییر است.

وی خاطرنشان کرد: در استانی زندگی می کنیم که آسیب های اجتماعی آن از مرز آسیب عبور کرده است.

وی ادامه داد: آسیب های اجتماعی به بافت جغرافیایی، ویژگی های جمعیتی، شرایط اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و… بستگی دارد. و عدم توجه به این موارد از عوامل تشدید خسارت است.»

«آسیب های اجتماعی هم می تواند معلول باشد و هم علت. این آسیب ها کنترل شده و دارای راه حل اجتماعی است و تنها با دستورات قانونی، قضایی و انتظامی قابل حل نیست.

وی گفت: مدیریت کاهش آسیب های اجتماعی نیازمند یک نظام خرد جمعی کاملا چند بعدی است اما متاسفانه معضلات اجتماعی در کرمانشاه گرفتار سوء مدیریت است.

این استاد دانشگاه گفت: موازی کاری نهادهای مختلف باعث شده که آن طور که باید و شاید در بحث آسیب های اجتماعی کوتاهی کنند و متأسفانه حضور در جلسات آسیب های اجتماعی بیشتر بر محور حل مسئله است تا حل مسئله. “

به گفته پیرو، تغییر سیاست ها و برنامه ها با تغییر مدیران یکی دیگر از مشکلاتی است که با آن مواجه هستیم.

وی ادامه داد: مشکل دیگر سیر تحول معنایی در مسائل اجتماعی است و اینکه با توجه به تغییرات سریعی که در جامعه با آن مواجه هستیم، تعریف جامع و روشنی از آسیب اجتماعی نداریم مثلاً پس از مجرم شناخته شدن معتاد. ، گاهی مقصر و گاهی بیمار تلقی می شد و این باعث سردرگمی برنامه ریزی می شود، بنابراین ما در اینجا به یک اطلس اجتماعی نیاز فوری داریم.

پیرو گفت: همچنین نبود آمار دقیق آسیب های اجتماعی در استان کرمانشاه یکی از مشکلاتی است که با آن مواجه هستیم. بدون شک اگر داده ها و آمار درستی داشته باشیم می توانیم بهتر و هدفمندتر کار کنیم.

وی گفت: امروز جای دلبستگی اجتماعی در پروژه های اقتصادی خالی است که اگر استاندار به این مهم بپردازد می تواند مفید و موثر باشد.

پیرو با بیان اینکه در استان کرمانشاه برای رفع بسیاری از مشکلات باید از ظرفیت نهادهای مردمی استفاده کرد و هیچ دستگاهی را ناآشنا با معضلات اجتماعی نباید دانست.

استاد دانشگاه رازی کرمانشاه گفت: نخبگان، فرهیختگان، حوزویان و دانشگاهیان برای مبارزه با آسیب های اجتماعی باید به میدان بیایند. اگر به دنبال حل معضلات اجتماعی در استان هستیم باید گفتمان حل معضلات اجتماعی در استان شکل بگیرد و در کنار مشکلات اقتصادی حداقل 5 سال در اولویت قرار گیرد.

1b678276 df16 4747 8375 67b1c572b23f خبر خاکستری

به گزارش مرصاد، لازم به ذکر است که جلسات مجمع نمایندگان استان کرمانشاه در حوزه فضایی روبیک برگزار می شود و موضوعات مختلفی با استانداری کرمانشاه در میان گذاشته می شود.

برای شرکت در جلسات روی این لینک کلیک کنید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید