آسیب های نجومی فیلترینگ و قطعی اینترنت برای ایران; 23 هزار میلیارد تومان وزیر ارتباطات: قابل نقل نیست، من هم نمی دانم!

آسیب های نجومی فیلترینگ و قطعی اینترنت برای ایران;  23 هزار میلیارد تومان وزیر ارتباطات: قابل نقل نیست، من هم نمی دانم!

روسیه در سال 2022 گران ترین مسدودی اینترنت را داشت و پس از آن ایران. شرکت آلمانی استاتیستا آماری را منتشر کرد که بر اساس آن به دلیل محدودیت ها و فیلتر شدن اینترنت در ایران، خسارتی بالغ بر 773 میلیون دلار وارد شده و 72 میلیون نفر تحت تاثیر این محدودیت ها قرار گرفته اند.

استاتیستا با استناد به 10 VPN برتر ادعا می کند که فیلترینگ و قطع اینترنت در ایران خسارت اقتصادی 773 میلیون دلاری داشته است.

Top 10 Vpn Collection از سال 2016 در زمینه آزمایش و بررسی خدمات VPN فعالیت داشته است. آنها تحقیقات و توصیه هایی را در مورد استفاده از VPN ارائه می دهند تا به شما کمک کنند از حریم خصوصی و امنیت اینترنت خود محافظت کنید.

به گزارش دیجیاتو، شرکت تحقیقاتی Statista با استفاده از داده های منتشر شده توسط 10 VPN برتر، روسیه، ایران و قزاقستان را به عنوان سه کشوری که بیشترین آسیب را از محدودیت های دسترسی به اینترنت متحمل شده اند، فهرست کرده است.

آسیب های نجومی فیلترینگ و قطعی اینترنت برای ایران;  23 هزار میلیارد تومان وزیر ارتباطات: قابل نقل نیست، من هم نمی دانم!

با شروع جنگ با اوکراین، روسیه محدودیت و مسدودسازی برخی پلتفرم ها را در دستور کار خود قرار داده است که Top 10 Vpn معتقد است گران ترین مسدودسازی اینترنت در سال 2022 است. تصمیمی که نزدیک به ۲۲ میلیارد دلار برای این کشور هزینه داشت و ۱۱۳ میلیون روس را تحت تاثیر قرار داد.

ایران با ضرر ۷۷۳ میلیون دلاری به دلیل فیلترینگ و اختلال اینترنت در رتبه دوم قرار دارد که زندگی ۷۲ میلیون کاربر ایرانی را تحت تاثیر قرار داده است. اگر متوسط ​​قیمت دلار در ایران در سال 2022 را حدود 30 هزار تومان فرض کنیم، اقتصاد 23 هزار میلیارد تومان زیان دیده است.

این محدودیت ها همچنین به اقتصاد قزاقستان 410 میلیون دلار، میانمار 241 میلیون دلار و ازبکستان 220 میلیون دلار خسارت وارد کرده است.

در گزارش Top 10 Vpn همچنین به فیلتر شدن اینستاگرام و واتس اپ از ابتدای اکتبر 1401 اشاره شده است که تقاضا برای VPN را بیش از سه هزار درصد افزایش داده است. این مجموعه خاموشی شبکه های اجتماعی در ایران در سال ۲۰۲۲ را حدود ۴۸۶۳ ساعت تخمین زده است.

این شرکت همچنین کشورهایی را که حداقل یک قطع بزرگ اینترنت را در سال 2023 تجربه خواهند کرد، فهرست کرد که ایران با خسارت 1.4 میلیون دلاری در بین هشت کشور در رتبه ششم قرار دارد.

آسیب های نجومی فیلترینگ و قطعی اینترنت برای ایران;  23 هزار میلیارد تومان وزیر ارتباطات: قابل نقل نیست، من هم نمی دانم!

مضرات اختلال و فیلترینگ اینترنت بارها از سوی فعالان و کارشناسان اقتصادی شنیده شده است اما تغییری در ذهن تصمیم گیران ایجاد نشده است.

وزیر ارتباطات: آمار دقیقی از آسیب های «محدود کردن یا فیلتر کردن اینترنت» نداریم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص این آمار به شفقنا گفت: در خصوص آسیب های ناشی از محدودیت یا فیلترینگ اینترنت ده ها برآورد از منابع خارجی وجود دارد که قابل استناد نیست.

عیسی زارع پور گفت: ممکن است عده ای به دلیل این محدودیت ها متحمل ضرر و زیان شده باشند و دولت اقدامات لازم را انجام داده و آیین نامه حمایت از کسب و کارها و بسترهای اینترنتی را در آبان ماه تصویب کردیم، بنابراین بخشی از زیان وارده به کسب و کارهای معرفی شده است. باید جبران شود.

زارع پور در خصوص آمار دقیق خسارات ناشی از محدودیت های اینترنتی گفت: در این مورد ارزیابی صورت نگرفته تا بتوانیم آمار دقیقی در این زمینه اعلام کنیم.

کاهش چشمگیر سرعت اینترنت در ایران

همچنین در گزارش تست سرعت بهمن ماه، جایگاه ایران در هر دو فهرست کشورهای دارای بالاترین سرعت اینترنت همراه و ثابت کاهش یافت.

دیدگاهتان را بنویسید