آغاز بارندگی شدید از هفته آینده/ تعیین طرح های اضطراری آبرسانی به 132 شهر

آغاز بارندگی شدید از هفته آینده/ تعیین طرح های اضطراری آبرسانی به 132 شهر

فیروز قاسم زاده سخنگوی صنعت آب گفت: در حال حاضر هیچ شهری در وضعیت تنش آبی قرار ندارد. این در حالی است که برای 132 شهر، طرح های اضطراری آب را برای مدیریت ریسک شناسایی کرده ایم، بنابراین اگر این شهرها در وضعیت تنش آبی قرار دارند، اجرای این طرح ها راهگشا خواهد بود.

فیروز قاسم زاده سخنگوی صنعت آب در نشست خبری گفت: امسال وارد پاییز خشک شده ایم و این سومین سال متوالی خشک است.

وی افزود: در مهرماه بارندگی ها بیشتر در نواحی شمالی بوده و بارندگی قابل توجهی در کشور نداشتیم. میزان بارندگی در مهرماه حدود 3 میلی متر بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 4 درصد و نسبت به میانگین چند ساله همین مدت 59 درصد کاهش داشته است.

کاهش 12 درصدی تامین آب در مخازن سدها

قاسم زاده با بیان اینکه در چنین شرایطی واردات به مخازن آب سطحی و زیرزمینی کاهش می یابد، گفت: واردات به مخازن سدها در سال آبی جدید 880 میلیون مترمکعب است و خروجی از مخازن سدها 1.950 میلیارد متر مکعب است که نسبت به سال گذشته به ترتیب 12 و 11 درصد کاهش داشته است. همچنین میزان آب ورودی به سدها نسبت به میانگین 5 سال گذشته 30 درصد افت نشان می دهد.

وی ادامه داد: در حال حاضر 37 درصد از سدهای کشور پر است. البته معمولا در پایان شهریور و ابتدای پاییز در حداقل سطح مخازن هستیم که این رقم به طور میانگین در 5 سال گذشته 43 درصد است که نسبت به آمار امسال نشان می دهد که اکنون حدود 6 است. درصد میانگین 5 سال گذشته در ابتدای پاییز کاهش حجم مخازن را مشاهده می کنیم.

اجرای مدیریت فشار آب در شهرها

سخنگوی صنعت آب با بیان اینکه “پیش بینی کرده ایم 40 درصد آب شرب تهران از منابع سطحی تامین شود”، گفت: سدهای تهران در حال حاضر 19 درصد پر است اما به گونه ای برنامه ریزی شده است که تا سه سال آینده تامین شود. ماه ها آب سالم تامین می شود.» آب شرب تهران را تامین کنید.

وی افزود: بارش های خوبی در هفته های آینده پیش بینی می شود و پیش بینی ها نشان می دهد که از نظر بارندگی زمستانی نرمال خواهیم داشت.

قاسم زاده در خصوص اجرای مدیریت مصرف در پاییز امسال گفت: در شهرستان ها این فرصت وجود دارد که مدیریت فشار در دستور کار قرار گیرد اما قطعی آب نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: سیاست های جریمه ای برای مشترکان آب در پاییز اعمال می شود، بنابراین مشترکانی که بیش از مدل مصرف کنند جریمه قبض آنها در نظر گرفته می شود.

* کیفیت بد آب همدان تکذیب شد

سخنگوی صنعت آب تصریح کرد: سیاست های تشویقی برای مشترکان آب در نظر گرفته شده است، به گونه ای که اگر مشترکان جزو مشترکان پرمصرف طبقه بندی شوند و نسبت به کل مصرف معمول خود کاهش مصرف داشته باشند، به ازای هر مترمکعب کاهش مصرف، برای این 3000 تومان تشویق خواهد شد دسته بندی مشترک در نظر گرفته شده است.

وی افزود: حدود 2800 مشترک متخلف در تهران داریم که در هفته گذشته با دریافت اخطارها، قطعی آب برای این مشترکان اعمال شده و در صورت عدم توجه به هشدارهای پیامکی و پس از دریافت پیامک، آب برای مشترکان متخلف قطع خواهد شد. هشدار در حساب ها روشن است. ، اعمال خواهد شد.
قطعی آب برای 2800 بهره بردار در تهران/ جریمه و مشوقی برای مصرف آب پاییزه

قاسم زاده در پاسخ به سوالی درباره وضعیت تامین آب در همدان گفت: یکی از ایستگاه های پمپاژ مشکل فنی داشت که رفع شد و در حال حاضر کمبود آب در همدان نداریم.

* بارور شدن ابر آغاز نشده است

وی ادامه داد: دریافت آب بی کیفیت و گل آلود در همدان را تکذیب می کنم و به هیچ وجه آب آلوده وارد شبکه آب همدان نشده است و کیفیت آب در این شهر استاندارد و مطلوب است. همچنین در روزهای اخیر دانشگاه ابن سینا تحقیقات کیفی آب را در همدان انجام داد که نتایج این تحقیقات کیفیت آب را تایید کرد.

سخنگوی صنعت آب درباره باروری ابرها در سال جاری گفت: سازمان باروری ابرها ایجاد شده و تحقیقات در این زمینه آغاز شده اما هنوز اقدامی صورت نگرفته است.

آغاز بارش های خوب از هفته آینده

قاسم زاده با بیان اینکه «برنامه ریزی بر این اساس است که در فصل پاییز آب در بخش خانگی قطع نشود»، گفت: در حال حاضر هیچ شهری در وضعیت تنش آبی قرار ندارد، اما برای 132 شهر طرح های اضطراری آبرسانی را برای مدیریت ریسک شناسایی کرده ایم. اگر این شهرها با تنش آبی مواجه هستند، اجرای این طرح ها راهگشا خواهد بود.

وی افزود: از هفته آینده بارش های خوبی در کشور آغاز می شود که امیدواریم تا حدودی کاهش بارندگی ها جبران شود.

دیدگاهتان را بنویسید