آغاز تابستان و آلودگی هوا؟/ توضیح احد تعزیفی از آلودگی هوای این روزهای تهران

آغاز تابستان و آلودگی هوا؟/ توضیح احد تعزیفی از آلودگی هوای این روزهای تهران

اگرچه گاز ازن در سطوح بالایی جو از تشعشعات فرابنفش جلوگیری می کند و سطح آن را کاهش می دهد و وجود گاز ازن در سطوح بالایی جو عملکرد مفیدی دارد، اما در سطح زمین ازن یک آلاینده است و باعث می شود. انواع بیماری های تنفسی، پوستی و گیاهی.

ایرنه مهرگان: وقتی صحبت از آلودگی هوا می شود ذهن به روزهای سرد سال می رود و آن روزهایی که هوا رنگ چرک می گیرد و کوه و ساختمان های بلند شهر به چشم نمی آید یا روزهایی که هوا می شود. بد است سرد نیست اما گرد و غبار در هوا وجود دارد و توصیه ها برای مراقبت و در خانه ماندن در حال افزایش است.

به عبارت دیگر PM یا ذرات معلق ترکیبی از جامدات و مایعات مختلف مانند کربن، مواد شیمیایی آلی پیچیده، سولفات ها، نیترات ها، گرد و غبار معدنی و آب معلق در هوا است. این ذرات اندازه های مختلفی دارند. برخی از ذرات مانند گرد و غبار، دوده و خاک به قدری بزرگ هستند که با چشم غیرمسلح نیز قابل مشاهده هستند. اما خطرناک ترین نوع این ذرات که بسیار کوچکتر هستند، ذرات معلق PM 10 و PM 2.5 هستند. PM 10 آلاینده هایی با قطر کمتر از 10 میکرون هستند. یک میکرون 100 برابر کوچکتر از میلی متر است. این ذرات بسیار کوچک به راحتی وارد جریان خون می شوند و خطرات زیادی برای سلامتی ما به همراه دارند.

در کنار منوسولفور دی اکسید (SO2) و دی اکسید نیتروژن (NO2؛ NO)، آلاینده ای به نام ازن نیز از جمله آلاینده های خطرناکی است که کمتر درباره آن شنیده ایم. اما اگر شنیده اید که این روزها هوا آلوده است و از شما پرسیده شده که چگونه هوا در تابستان آلوده می شود، باید در مورد ازن بیشتر بدانید.

احد تعزیفی رئیس مرکز ملی مدیریت بحران اقلیم و خشکسالی سازمان هواشناسی کشور در این باره با خبرآنلاین گفت و گو کرد. شرح این گفتگو را بخوانید:

این روزها چه نوع آلودگی در هوای کشور و به خصوص تهران وجود دارد؟

در طول فصل تابستان، بیشترین آلودگی شهری اغلب ناشی از ترکیبات نیتروژن NOx و واکنش ترکیبات نیتروژن با کمک نور خورشید در دمای بالا و وجود مواد آلی خطرناک و تولید ازن است. منبع اصلی انتشار ترکیبات نیتروژن از بخش حمل و نقل و وسایل نقلیه که با بنزین کار می کنند و همچنین فعالیت های صنعتی و کارخانه ها است. در هوای گرم تابستان، مجاورت اکسیدهای نیتروژن (NOx) با ترکیبات آلی خطرناک و با وجود تشعشعات و دمای بالا در تابستان، واکنش بین این گازها باعث تشکیل ازن می شود. اگر چه ازن در سطوح بالایی جو از تشعشعات فرابنفش جلوگیری می کند و سطح آن را کاهش می دهد و وجود ازن در سطوح بالای جو عملکرد مفیدی دارد، اما در سطح زمین ازن یک آلاینده است و باعث ایجاد انواع تنفسی می شود. ، بیماری های پوست و گیاه.

چگونه می توانیم از خود در برابر این آلودگی محافظت کنیم؟

برای کاهش اثرات مضر گازهای آلاینده مانند ازن، بهتر است در ساعات اوج ترافیک و در اواسط روز که دمای هوا بالا است از تردد غیرضروری خودداری شود و از انجام فعالیت های ورزشی در محیط و مراکز ترافیکی شهری در این موارد خودداری شود. شرایط استفاده از عینک آفتابی و کلاه نیز مفید است.

دوره این آلودگی که به نظر می رسد به گرمای هوا بستگی دارد معمولا در چه روزهایی به اوج خود می رسد و تا چه زمانی ادامه دارد؟

معمولاً با طولانی شدن تابش روزانه خورشید و گرم شدن هوا در اواخر بهار و تابستان تا اوایل پاییز، سطح غلظت ازن در شرایط جوی پایدار بسیار بالا است و لازم است به طور مرتب به داده های ایستگاه های سنجش آلودگی شهری مراجعه شود و در صورت وجود آن شاخص آلودگی بالا است از ترددهای غیرضروری بخصوص افرادی که مشکلات تنفسی مانند آسم دارند اجتناب کنید.

مهمترین اثرات این نوع آلودگی بر سلامت شهروندان چیست؟

افزایش ازن باعث آسیب و بیماری در انسان و گیاه می شود و در انسان باعث آسیب مخاط تنفسی می شود. ازن که در آن تنفس می کنیم می تواند به بافت های بینی و مخاط تنفسی آسیب برساند، به خصوص در روزهای گرم تابستان و در اواسط روز تا اوایل شب که درجه حرارت بالا می رود و سطح غلظت ازن به شدت در شهرهای بزرگ و صنعتی افزایش می یابد.

چه توصیه هایی برای شهروندان دارید؟

پرهیز از تردد غیر ضروری در ساعات روشنایی روز به ویژه در اوج گرما و روزهای گرم و به ویژه در نقاط مرکزی شهر.

مسئولان برای کاهش این نوع آلودگی ها چه اقداماتی باید انجام دهند؟

به طور طبیعی علت آلودگی ازن مصرف سوخت های فسیلی (بنزین مهم ترین عامل) در مناطق شهری است. بنابراین کیفیت پرکردن نازل های بنزین و جلوگیری از تبخیر آنها عامل مهمی است. در تابستان برای جلوگیری از انتشار بخارات بنزین در اوج گرمای روز، بهتر است در شب شارژ شود.

همچنین استفاده از وسایل نقلیه عمومی و ارتقای کیفیت حمل و نقل عمومی عامل بسیار مهمی برای استفاده بیشتر شهروندان از آن به جای خودروهای شخصی است. انرژی پاک یکی از مهمترین عوامل تولید برق در جوامع توسعه یافته است. تغییر سبد انرژی از سوخت های فسیلی به انرژی های پاک مانند خورشیدی و بادی و جایگزینی خودروهای با سوخت فسیلی با خودروهای برقی یکی از مهم ترین عوامل کاهش سطح آلاینده هایی مانند ازن است.

دیدگاهتان را بنویسید