آلودگی هوا در روزهای پایانی سال همچنان اراک را تحت تاثیر قرار می دهد / روزهای ناسالم در اراک 3 برابر بیش از 99

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از دیار آفتاب; بر اساس اطلاعات دریافتی از ایستگاه های سنجش آلودگی هوای استان مرکزی، شاخص فعلی کیفیت هوای اراک در ساعت 10 صبح روز سه شنبه 17 اسفندماه به عدد 113 رسید که نشان دهنده کیفیت هوای ناسالم برای گروه های سنی حساس است. اما با ملاک تعیین آلوده ترین ایستگاه و با توجه به شاخص آلایندگی 153 در ایستگاه الشریعه، اکنون هوای اراک ناسالم برای همه گروه ها است.

بر اساس اعلام مرکز پایش محیط زیست سازمان محیط زیست، آلاینده اصلی ذرات گرد و غبار با قطر کمتر از 2.5 میکرون است که ناشی از منابعی مانند سوخت های فسیلی و صنایعی مانند TPP شازند است.


07e7d033 f1a2 4f90 b51e ab3d03993f20 خبر خاکستری

با سپری شدن آخرین روزهای هزار و 400 روز، تعداد روزهای ناسالم در اراک به رکورد 158 روز رسیده است، یعنی اراکی ها بیش از سه برابر سال گذشته هوا دارند که مملو از مواد شیمیایی خطرناک به ویژه گوگرد است. استنشاق، آماری که وضعیتی جدی و بسیار هشدار دهنده را نشان می دهد.

شاخص کیفیت هوای اراک به ویژه در سال جاری به ندرت در وضعیت قابل قبولی قرار داشته و در اغلب موارد ساعات شبانه روز ناسالم بوده است. این در حالی است که ساکنان اراک امسال تنها 7 روز از هوای تازه جان سالم به در برده اند.


2aefc890 a0bd 4bf7 9dfb 6cff27eac0d8 خبر خاکستری

متاسفانه علیرغم مشکل ریشه ای آلودگی هوای کلانشهر اراک که عمدتاً ناشی از آلاینده های ناشی از صنعت است، در سال های اخیر هیچ اقدامی برای رفع این بحران صورت نگرفته و به نظر می رسد به دلیل تاخیر در اجرای طرح جامع کاهش. وضعیت آب و هوای اراک و بی توجهی به این موضوع طی سالیان متمادی، مردم این کلانشهر را همچنان با چالش های همیشگی مواجه کرده است.

افراد مبتلا به بیماری های قلبی و ریوی، کودکان و افراد مسن بیشتر در معرض آسیب قرار گرفتن در معرض هوای آلوده هستند.حتی افراد سالم نیز در مواجهه با سطوح بالای ذرات گرد و غبار علائم تنفسی را تجربه می کنند، اما بسیار واضح است که آلودگی در دراز مدت می تواند پیامدهای جدی سلامتی داشته و تصمیم گیرندگان ملی و استانی را در این زمینه می طلبد تا تصمیمات مناسب اتخاذ کنند.

اکیداً توصیه می شود که گروه های آسیب پذیر مانند سالمندان، کودکان، بیماران قلبی و ریوی در صورت آلودگی هوا تا حد امکان از خانه خارج نشوند و سایر افراد از انجام فعالیت های سنگین در فضای باز خودداری کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید