آقای مخبر! اگر “مسئول” نیستید، “استعفا دهید”.

آقای مخبر!  اگر “مسئول” نیستید، “استعفا دهید”.

بسیج دانشجویی دانشگاه های تهران در نامه ای از معاون اول رئیس جمهور خواست استعفای خود را تقدیم مردم ایران کند.

متن نامه به شرح زیر است:

همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی در جشن راهبردی نوروز اشاره کردند، سال 1402 سال «کنترل تورم و رشد تولید» اعلام شده است. با توجه به این اهمیت، امروزه انتظارات دوگانه ای از دولت وجود دارد که نسبت به وضعیت موجود در افکار عمومی و البته اطلاع از برنامه ویژه دولت برای «کنترل تورم» و «رشد تولید»، ستیزه جو و جدی باشد. از جمله شما به عنوان «فرمانده دولت اقتصاد حق طبیعی مردم است. اما جای تاسف است که بگوییم فرمانده اقتصادی دولت علاقه ای به حضور در جمع نخبگان و دانشگاهی ندارد.

نزدیک به 2 سال از روی کار آمدن دولت سیزدهم می گذرد. دو سالی که باید توسط شما و مدیران اقتصادیتان برای مقابله با مشکلات اصلی اقتصادی، دستیابی به راهبردهای یکپارچه و عینی برای مدیریت جنگ اقتصادی دشمنان ایران و همچنین برون رفت از بحران های اقتصادی آینده صرف می شد. اما آنچه امروز فاش شد نشان می دهد که دولت سیزدهم حتی به راهبردهای واحد هم نزدیک نشده است. دولت برای چند سال باقی مانده از عمر کوتاه خود برنامه مشخصی ندارد و فقط از یک رکن به ستون دیگر می رود.

واقعیت تلخ این است که امروز انتظار بی برنامگی و آزمون و خطا از دولت غیرمنطقی است. آزمون ها و خطاهایی گاه متناقض که با معیشت و آینده ملت ایران بازی می کند. آیا تعجب آور نیست که بعد از دو سال نهادهای اقتصادی دولت حتی بر سر برنامه های خود به اجماع نرسیده اند؟

در واقع باید گفت که پس از گذشت 2 سال از عمر اجرایی دولت، از شما انتظار می رفت که هماهنگ کننده سرسخت راهبردهای اقتصادی این نهادها باشید و با قدرت برنامه ای را در دستور کار قرار دهید و آماده باشید. هزینه آن را بپردازید، شاهد آشفتگی فعلی باشید. در قوه مجریه نباشید. اما متأسفانه سیاست‌ها و ناهماهنگی‌های کنونی برعکس این وضعیت مطلوب را بیان می‌کند. امروز زمان آن فرا رسیده است که همه کارهایی که انجام شده و در حال انجام است به وضوح با مردم به اشتراک گذاشته شود.

فرمانده محترم اقتصادی دولت؛ آیا سوالات از جمله سوالات اصلی مهم نیستند؟ چرا دولت تمرکز، برنامه و اراده موثری برای اصلاح ریشه ای ساختار بودجه و نظام بانکی از خود نشان نمی دهد؟ تا کی باید شاهد ناتوانی در مقابله با بی انضباطی بانک ها در اعطای وام ها و تسهیلات کلان باشیم؟ چرا وقتی رئیس جمهور وعده 4 میلیون مسکن را می دهد، تاکید می کند که تسهیلات بانکی موجود به آن سمت نمی رود. (به ویژه در مورد موضوعاتی که در ابتدای دولت از سوی وزارتخانه های کار و رفاه اجتماعی و اخیراً آموزش و پرورش و جهاد کشاورزی و… مطرح شد) دلیل بی میلی و تناقض فاحش در سیاست های ارزی دولت چیست؟ ارز 28500 دوباره زده می شود در حالی که این دو تصمیم در رویکرد سیاست کلان کاملاً متناقض است؟ و یه عالمه سوال دیگه که دو سال در سایه ماندن جنابعالی مانع از پاسخگویی ایشان شد.

توجه داشته باشید که پیش از این دو بار برای بازدید از نهاد دانشگاه و پاسخگویی به «طرح و اقدام دولت» هشت بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران بزرگ دعوت شده‌اید. در ابتدای کار دولت برای پاسخگویی به «وعده های محقق نشده واکسن برکت» و اخیراً در برابر سیاست مبهم تولید دارایی های راکد دولت؛ اما متأسفانه در هیچ یک از دو دعوت ذکر شده جنابعالی پاسخی به افکار عمومی و نخبگان جامعه در نهاد علم تلقی نشدند.

امروز برای سومین و آخرین بار از شما دعوت می کنیم در حضور دانش آموزان، رسانه ها و معلمان نسبت به برنامه های اقتصادی دولت و عملکرد دوسالانه خود مسئولیت پذیر و شفاف باشید. دولت محل «عمل» و دانشگاه محل «پرسش» است. در صورتی که معاون اول محترم رئیس جمهور و فرمانده تیم اقتصادی دولت پس از دو سال ارائه و تصمیمات گسترده خود را پاسخگوی دانشگاهیان نکرد، باید استعفای خود را تقدیم ملت ایران کنید.

دیدگاهتان را بنویسید