درخواست فرهنگیان: آقای وزیر آموزش و پرورش استعفا دهید!

درخواست فرهنگیان: آقای وزیر آموزش و پرورش استعفا دهید!

به عنوان مثال یکی از معلمان در توضیح نحوه واریز حقوق اسفند خود می گوید: حقوق من 6 میلیون و 800 هزار تومان است اما برای اسفند ماه در دو مرحله واریز اول یک میلیون و 600 هزار تومان. و بار دوم فقط 700 هزار تومان واریز شد!

اعدادی که مطابقت ندارند

هفته گذشته بیش از 100 بار با شماره های اعلام شده از سوی وزیر آموزش و پرورش تماس گرفتم اما هیچکس پاسخگو نبود.

من دو فرزند دارم و به امید واریز حقوق به اسفند ماه همراه با رتبه معوق برایشان خرید کردم اما الان نه تنها معوق را واریز نکردند بلکه کل حقوق را هم به اسفند پرداخت نکردند! “

اما یکی دیگر از معلمان شهرستان جویبار که حقوق اسفند ماه او 4 میلیون تومان کمتر پرداخت شده است، گفت: روز شنبه 14 فروردین به گفته مسئولان آموزش و پرورش برای پیگیری حقوق به آموزش و پرورش منطقه مربوطه مراجعه کردم اما گفتند که هیچ اطلاعی در مورد اینکه سپرده گذاران پایینی حقوق اسفند ماه خود را ندارند زیرا پاسخی در این باره از وزارتخانه دریافت نکرده اند!

در حالی که قبلا یوسف نوری; وزیر آموزش و پرورش گفته بود: شنبه یا یکشنبه هفته جاری طی جلسه ای با حضور معاون اول رئیس جمهور معوقه ارزشیابی معلمان مشخص می شود اما تاکنون وضعیت این جلسه و راهکارهای احتمالی اعلام نشده است.

اما 5 مطالبات معلمان که هنوز پرداخت نشده و وضعیت ودیعه آنها ابلاغ نشده است به شرح زیر است:

1. مقداری از حقوق اسفند ماه معلمان باقی مانده است

2. ارزشیابی معلمان معوق از فروردین 1401.

3. شهریه 6 ماهه مربوط به ماه های مهر تا اسفند 1401.

5. 4 یا 5 ماه حقوق معلمان پرداخت نشده خرید خدمات

معلمان خریدار خدمات آموزشی و معلمان با قراردادهای کاری معین از جمله معلمان غیررسمی آموزش و پرورش هستند، در تمام سال هایی که معلم هستند مسئولیت آموزش کودکان را در کشور بر عهده دارند و گاهی سابقه تدریس آنها به 9 سال می رسد. بیمه کافی و کامل!

6 ماه تدریس بدون یک ریال حقوق!

معلمی که در شهرستان کرچک تدریس می کند و از امسال به عنوان معلم خرید خدمت وارد آموزش و پرورش شده است، با اشاره به اینکه برخی از معلمان خرید خدمت به نیروی قراردادی تبدیل شده اند که برخی از آنها هنوز به وضعیت تبدیل نشده اند، گفت: : روند تغییر وضعیت خرید خدمات از معلم به قراردادی را در تاریخ 4 اسفند 1396 شروع کردم و در 4 اسفند وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد که شماره حساب باید اعلام شود زیرا در حال تغییر وضعیت به قراردادی هستید. کارگر بالاخره در 6 اسفند به من یک کد شخصی دادند اما با احکام آن را از سیستم حذف کردند!

طبق آنچه در رای آمده حقوق من 6 میلیون و 600 هزار تومان است اما از ابتدای مهر تا سوم فروردین 1402 حتی یک ریال حقوق نگرفته ام. با این حساب آموزش و پرورش فقط حدود 36 میلیون تومان به من بدهکار است در حالی که رتبه بندی شامل حال ما نمی شود و تحقق آن را آرزوی دست نیافتنی می دانیم، خدمت بزرگی برای پرداخت حقوق کردند!

به گفته این معلم، ادعای مسئولان آموزش و پرورش از جمله وزیر و صادق ستاری فرد، معاون برنامه ریزی و توسعه منابع رئیس جمهور در خصوص پرداخت حقوق معلمان مربوط به خرید خدمات مربوط به این دسته از معلمان است که وضعیت آنها به قرارداد تبدیل نشده است و همچنان در حال خرید خدمات است. (لازم به ذکر است حقوق خرید خدمت معلمان برای ماه های مهر و آبان پرداخت شده و 4 ماه باقی مانده از سال 1401 هنوز حقوق آنها پرداخت نشده است.)

دو شیفت تحصیلی بدون حقوق!

همین ماجرا برای بسیاری از معلمان دیگر نیز تکرار شد که خدمات آموزشی خریدند و قراردادی شدند و به گفته خودشان از مهر تا اسفند 1401 ریال حقوق نگرفتند و حتی برخی معلمان قراردادی در دو شیفت صبح و عصر تدریس می کردند. روزی سه ساعت از محل سکونت خود در شهر تا مدرسه روستا را طی می کنند، اما از مهرماه حقوق دریافت نکرده اند.

به گفته برخی از این معلمان، بر اساس حکم صادره باید ماهانه 6 میلیون و 600 هزار تومان به آنها پرداخت می شد که تا امروز این اتفاق نیفتاده است و هر بار موضوع پرداخت حقوق را از مسئولان آموزش و پرورش پیگیری می کردند. فقط گفتند “بودجه باید تامین شود اما هنوز تامین نشده است!”

برای برخی از معلمان خرید خدمات فقط دو یا سه ماه است و حقوق به کمترین میزان ممکن یعنی. ماهانه 4 میلیون تومان.همچنین می گویند بعد از 7 سال تدریس، اکنون آموزش و پرورش اعلام کرده است که باید در آزمون استخدامی فروردین ماه شرکت کنند. تو ماه شرکت کن اگه قبول نشدی تا مهر 1402 قراردادت تمدید نمیشه به همین سادگی بعد از 9 یا 7 سال تدریس به ما میگن خوش اومدی!

در این خصوص یکی از معلمان استان سیستان و بلوچستان که از سال 1393 در مدارس روستاهای مرزی تدریس می کند، می گوید: ضوابط استخدام معلم در این استان چندان مشخص نیست به عنوان مثال فردی با یک سال سابقه تدریس می تواند به یک موقعیت تبدیل شود، اما برخی با سابقه کار بالاتر هنوز تصمیم نگرفته اند. از اول مهر تا امروز فقط یک ماه حقوق دریافت کرده ام، آن هم 5 میلیون و 600 هزار تومان، در شرایطی که مجبورم برای تدریس به روستاهای مناطق مرزی بروم و حتی نگرانی در شرایط امنیتی!

خجالت بکش معلمان جلوی خانواده شان که عیدی را بدون حقوق می گذرانند

این امر در پس وعده های آموزش و پرورش و وعده های پی در پی وزیر آموزش و پرورش برای مطالبات انباشته و معوق فرهنگیان عزیز، مشکلات عدیده ای را برای معلمان ایجاد کرده و حتی برخی برای کاهش هزینه ها به مدرسه می روند!

یکی از معلمان در این باره می گوید: در تمام این مدت نه می توانستم برای دوستانم هدیه کوچکی تهیه کنم و نه وسیله ای برای خودم و مجبور شدم از دوستانم برای تامین هزینه های عید قرض کنم.

در شرایطی که فرهنگیان در انتظار مشخص شدن وضعیت باقی مانده مطالبات هستند و مسئولان در خصوص اعطای این موضوع در هفته جاری صحبت می کنند، تاخیر در اطلاع رسانی دقیق و به موقع این موضوع باعث ناامیدی بیشتر فرهنگیان خواهد شد، پیش از این عدم پاسخگویی مسئولان وزارت آموزش و پرورش به ویژه صادق ستاری فرد، معاون برنامه ریزی و توسعه منابع این وزارتخانه که مسئول مستقیم این مشکلات است، در صورت عدم پرداخت کامل حقوق اسفند ماه، نارضایتی گسترده فرهنگیان را در پی داشت.

اما اقبال شاکری; نماینده مردم تهران در شورای اسلامی با تاکید بر اینکه با پیگیری مسئولان وزارت آموزش و پرورش به این نتیجه رسیده است که جلسات مربوط به پرداخت رتبه های معوق برگزار شده و ادامه دارد. مشخص شود.

در نهایت باید گفت که با توجه به وضعیت نابخشودنی و وحشتناک پرداخت حقوق معلمان در اسفند ماه، عدم پرداخت مطالبات درجه بندی، عدم پرداخت حقوق کارکنان آموزشی و …. و آموزش و پرورش باید پاسخگوی این آشفتگی و تضییع فاحش حقوق فرهنگیان باشد و اگر وزیر نتواند حداقل مطالبات حقوق فرهنگیان عزیز کشورمان را ساماندهی، تامین و پرداخت کند، باید از سمت خود کناره گیری کند. سمت در راس این وزارتخانه بزرگ و شاید با آمدن وزیر پرسنلی بتوان بخشی از این مطالبات حقوق فرهنگیان را تامین و پرداخت کرد.

دیدگاهتان را بنویسید