آقای مدیر پرسپولیس! شما در سطحی نیستید که درباره استقلال صحبت کنید. بشین!

آقای مدیر پرسپولیس!  شما در سطحی نیستید که درباره استقلال صحبت کنید.  بشین!

اگرچه چند روزی از دربی پایتخت می گذرد، اما روابط استقلال و پرسپولیس همچنان خوب است. درباره این اتفاق و دیگر اتفاقات مربوط به استقلال با صمد مرفاوی، سرمربی و مدیر فنی اسبق آبی پوشان گفت وگو کرده ایم که در ادامه صحبت های او را می خوانید:

استقلالی ها پس از بازی با پرسپولیس به تساوی های پیاپی خود پایان دادند و قاطعانه نساجی را شکست دادند و به نظر می رسد این تیم در حال ترن هوایی است.
خوشبختانه تفکرات و استراتژی کادر فنی در استقلال به خوبی جا افتاده است و به نظر می رسد شرایط بین سرمربی و مدیرعامل کاملا بهتر شده است. استقلال نسبت به ابتدای فصل از نظر فنی پیشرفت کرده و هماهنگی بین بازیکنان بهتر شده است. همه در استقلال برای رسیدن به این مرحله ای که می بینیم صبوری کرده اند. شرایط تاکتیکی خوبی در تیم حاکم است. استقلال الان در شرایط خوبی قرار دارد اما یک نکته بسیار مهم برای قهرمانی را باید در نظر داشت.

چه نکته ای
من اصلا منکر توانایی بازیکنان فعلی استقلال نیستم. همه آنها داغ هستند چون تا اینجای کار پیشتاز هستند، اما واقعیت فوتبال این است که استقلال برای نیم فصل دوم نیاز به تقویت دارد. بازیکنان جدید باید در کنار این بازیکنان قرار گیرند تا شرایط بهتری داشته باشند و فراموش نشود که بازی برگشت سخت تر خواهد بود.

بحث قهرمانی موقت دوباره مطرح است و برخی کارشناسان نگرانند این موضوع به تیم لطمه بزند چرا که اساسا چیزی به نام قهرمانی موقت وجود ندارد.
امیر قلعه نویی همیشه گفته جامی به قهرمان نیم فصل نمی دهند. من هم به قهرمانی میان فصل اعتقادی ندارم هر فصل فقط یک قهرمان دارد که در پایان مسابقات مشخص می شود. استقلال هنوز هم رقبای جدی زیادی دارد که در کورس قهرمانی هستند. سپاهان و پرسپولیس.

نکته اینجاست که علیرغم امتیازهای زیادی که پرسپولیس در این هفته ها افت کرده، همچنان قاطعانه از پرسپولیس به عنوان یکی از مدعیان جدی قهرمانی یاد می کنید.
بله دقیقا. پرسپولیس تیم بزرگی است و هنوز هم می گویم شانس خوبی برای قهرمانی در این فصل دارد، بنابراین استقلالی ها به هیچ عنوان نباید پرسپولیس را نادیده بگیرند. پرسپولیس تیم بزرگی است که طرفداران زیادی دارد که چهره های سرشناس زیادی به فوتبال ایران داده است، اما گاهی اوقات چیزهای واقعا عجیبی را از زبان برخی افرادی که فوتبالیست نیستند و در این باشگاه جایگاهی دارند می شنویم.

مثل چه کلماتی؟
این رفتارها و گلایه هایی که بعد از دربی مطرح شد واقعا محلی های مرزی است. جمعی از مدیران غیرفوتبالی پرسپولیس از گل یمگا در دقایق تلف شده عصبانی شدند و حرف هایی زدند که اصلا با منطق فوتبال همخوانی نداشت. به عنوان مثال یکی از مدیران این باشگاه بلافاصله پس از پایان بازی مصاحبه ای انجام داد و گفت: استقلالی ها با افتخار دروازه پرسپولیس را باز کردند! آقای مدیر شما اصلا عددی در این فوتبال نیستید. شما در سطحی نیستید که در مورد استقلال صحبت کنید. استقلال آنقدر شخصیت دارد که نیازی به چنین رفتاری ندارد. آیا آن موقع استقلال قهرمان آسیا باید به گل خارج از خانه افتخار کند؟ اگر فردی مثل حمید درخشان، یحیی گل محمدی یا افشین پیرانی بیاید و درباره پرسپولیس صحبت کند، یکی قبول می کند چون سال ها برای فوتبال ما زحمت کشیده اند و در جام جهانی حضور داشته اند، اما آقای مدیر شما عددی نیستید که بخواهید. صحبت برای استقلال.بشین یا مثال دیگر مدیرعامل باشگاه پرسپولیس بعد از بازی می آید و حرف هایی می زند که واقعا شایسته فوتبال ایران نیست. سال هاست که در کنار علی پروین راه می روی، مرد بزرگی که شایسته فوتبال است و مربی من هم بود. من خودم خیلی به علی آقا ارادت دارم. کاش با رفتن به پروین چیزهای زیادی یاد می گرفتی. علی آقا وقتی بازی تمام شد چیزی نگفت و به بازی بعدی رفت اما متاسفانه برخی از مدیران غیر فوتبالی پرسپولیس این روزها رفتار خود را نشان دادند که…

البته در مورد کمک داور ویدیویی هم سر و صدای زیادی به پا شد.
بله، اگر کمک داور ویدیویی نبود، پرسپولیس باز هم می‌گفت بازی را بردیم، اما به لطف همین فناوری پنالتی استقلال درست تشخیص داده شد. ممکن نیست بعضی مردها از همه چیز فقط به نفع خودشان استفاده کنند وقتی برایشان مفید است می گویند VAR خوب است و وقتی برایشان ضرر دارد می گویند این فناوری خوب نیست! کمک داور ویدیویی یک فناوری بسیار مدرن است که در حال حاضر در فوتبال جهان استفاده می شود.

شما خودتان یک مهاجم ثابت تیم ملی بوده اید و ما واقعاً می خواهیم نظر شما را در مورد گوستاوو بلانکو بدانیم.
ببینید هر مربی افکاری دارد که بر اساس آن تیمش را به جلو می برد. من همیشه به نظر مربیان احترام می گذارم و به همین دلیل افکار و عقایدم را درباره بلانکو بیان نمی کنم چرا که این بازیکن مورد تایید جواد نکونام به عنوان سرمربی استقلال است. امیدوارم بلانکو هر روز پیشرفت کند و بیشتر به تیم کمک کند.

نظر شما در مورد مهرداد محمدی چیست؟ بازیکنی که به عنوان وینگر به استقلال آمد اما حالا در پست مهاجم خیلی خوب بازی می کند و به تیم ملی دعوت شده است.
مهرداد بازیکن خوب و شایسته ای است. او توانایی خود را نشان داد و می تواند باز هم به استقلال کمک کند، اما معتقدم باید در مقاطعی بخشش بیشتری داشته باشد و در شرایطی که می تواند پاس بدهد، این کار را انجام دهد.

به یک رویداد تاریخی برسیم. این روزها 32 سال از صعود استقلال به فینال جام باشگاه های آسیا می گذرد. این اتفاق در دی ماه 1370 رخ داد و استقلال در فینال به الهلال عربستان باخت و با وجود داشتن استعداد و ستاره و سرمربی بزرگ نایب قهرمان شد. در آن زمان شما بازیکن فیکس استقلال و تیم ملی بودید، از آن مسابقه بگویید.
واقعا جای تاسف داره ما یک قدم با ستاره سوم فاصله داشتیم. فقط یک قدم به من اعتماد کن، در حال حاضر، پس از 32 سال صحبت در مورد آن، من هنوز بازی فینال مقابل الهلال عربستان را از دست می دهم. ما یک قدم تا قهرمانی فاصله داشتیم و اگر آن بازی را می بردیم، الان استقلال سه ستاره داشت.

هنوز دو بحث برای این مسابقه وجود دارد. اول اینکه می گویند اگر شاهرخ بیانی در بازی نیمه نهایی پنالتی نمی شد، می توانستیم الهلال را ببریم و نکته دوم اینکه خیلی از هواداران استقلال پشیمان هستند که چرا احمدرضا عابدزاده نتوانست طبق معمول موفق به زدن پنالتی شود.
من اصلاً کسی را مقصر نمی دانم و این شکست را مقصر نمی دانم، آقای بیانی کاپیتان ما بود و بازیکن بسیار موثری محسوب می شد. عابدزاده هم همینطور. در بازی پایانی ابتدا یک گل پیش افتادیم اما گل بدی دریافت کردیم. در کل در این بازی ها گل های بدی زدیم. وقتی نوبت به پنالتی در فینال می رسید، متاسفانه برخی از ضربات ما از دست رفت. من، عباس سرخاب و رضا حسن زاده نتوانستیم گلزنی کنیم.

البته وقتی نوبت به پنالتی رسید، برخی از بازیکنان استقلال به مرحوم منصور پوحیدری گفتند که نمی توانند پنالتی را بزنند، چون آمادگی ذهنی برای آن ندارند.
بله، برخی بازیکنان گفتند ما نمی توانیم پنالتی بزنیم. به هر حال با توجه به تنش موجود در بازی، این طبیعی است.

و به عنوان سوال آخر آیا استقلال دوباره می تواند قهرمان آسیا شود؟
غیرممکن نیست، اما باید بپذیریم که سخت است. کشورهای رقیب ما در آسیا از ما پیشی گرفته اند و بسیار سریعتر حرکت می کنند. استقلال برای قهرمانی آسیا نیاز به برنامه ریزی دارد. اگر بخواهم حقیقت را بگویم باید اعتراف کنم که تیم فعلی استقلال در شرایط فعلی نمی تواند قهرمان آسیا شود اما باید چند سال حفظ شود، ساختار قوی تری پیدا کند، از نظر بازیکن و تقویت شود. جذب افراد جدید و امکانات بیشتری برای کسب ستاره سوم باید در نظر گرفته شود.