آلاینده ها بار دیگر هوای سه شهر صنعتی استان مرکزی را پوشاند / روزهای ناسالم اراک به 96 رسید!

زمان: 14:25
منتشر شده در: 1400/07/25
کد خبر: 1776773

همزمان با ثبت نود و ششمین روز هوای ناسالم امسال در اراک ، کیفیت هوا در شهرهای شازند و ساوه نیز به دلیل افزایش بیش از حد غلظت آلاینده ها برای گروه های آسیب پذیر ناسالم بود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از دیار آفتاب؛ شروع فصل سرما همیشه با افزایش روزهای آلوده همراه است ، به ویژه در شهرهای صنعتی مانند اراک که آلاینده های صنعتی نیز این وضعیت را تشدید می کنند. در این شرایط ، اطلاعات دقیق در مورد کیفیت هوا حداقل نیاز شهروندان از مقامات است.

طبق اطلاعات دریافتی از ایستگاههای اندازه گیری آلودگی هوا سازمان محیط زیست شهرهای صنعتی استان مرکزی ، یعنی. اراک ، ساوه و شازند ، برای چند روز متوالی ، شاخص کل کیفیت هوا در اراک در ساعت 10 صبح امروز (یکشنبه ، 25 مهر) ، عدد 187 هوای ناسالم را برای همه گروه ها و همچنین شاخص کیفیت هوا در شهرها را نشان می دهد. شازند با شاخص 137 و ساوه با شماره 133 در حال حاضر برای گروه های آسیب پذیر در وضعیت ناسالم قرار دارند.

به گفته مرکز پایش محیط زیست سازمان محیط زیست ، آلاینده های اصلی در هر سه شهر ذرات گرد و غبار با قطر کمتر از 2.5 و 10 میکرون هستند و بر اساس شاخص های ایستگاه پایش در خیابان مخابرات اراک ، آلاینده های نیتروژن دی اکسید نیز نقش دارد.

این در حالی است که اراک یکی از هشت کلان شهر آلوده و حتی در برخی از روزها آلوده ترین شهر کشور است که طبق آمار موجود و اعلام کارکنان اداره کل محیط زیست استان در سال گذشته 52 روز ناسالم ثبت شده است.

امروز اما نود و ششمین روز ناسالم در اراک ثبت شده است که در این راستا امسال این کلان شهر را در ردیف شهرهای آلوده کشور قرار داده است ، مشکلی که به دلیل فصل سرما و افزایش غلظت آلاینده ها در اراک به دلیل وارونگی دما و استفاده از نیروگاه های شازند بسیار مشکل ساز است. نگران سوخت مازوت و می تواند زنگ خطری برای ثبت یک رکورد بی سابقه در آمار روزهای ناسالم در اراک باشد.

تداوم آلودگی هوا در این سه شهر به ویژه اراک ، در حالی که امسال فقط دو جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوا برگزار شد و فقط گزارش کافی است ، اما با وجود شرایط حاکم بر شهرهای صنعتی استان و رنگ آمیزی نقش آلاینده های صنعتی متاسفانه در سالهای اخیر و به ویژه در سالهای اخیر هیچ اقدام موثری از سوی دستگاههای مسئول در زمینه مدیریت و کاهش آلودگی هوا در استان و کلانشهر اراک انجام نشده است. با نادیده گرفتن این موضوع سال ها ، به نظر می رسد دولت سیزدهم در این زمینه نیز با چالش هایی روبرو خواهد شد.

شازند همچنین یکی از شهرهایی است که به دلیل ایجاد برخی صنایع آلاینده مانند پالایشگاه ها ، پتروشیمی ها و نیروگاه های حرارتی در این منطقه ، شرایط مطلوبی را از نظر شاخص های کیفیت هوا تجربه نمی کند و آلاینده ها همواره برای حدود 90 فرد ناسالم روز در این منطقه ثبت شده است.

افراد مبتلا به بیماری های قلبی و ریوی ، کودکان و افراد مسن بیشتر در معرض قرار گرفتن در معرض هوا قرار دارند و حتی افراد سالم هنگام قرار گرفتن در معرض سطوح بالای ذرات گرد و غبار علائم تنفسی را تجربه می کنند.

اکیداً توصیه می شود که گروه های آسیب پذیر مانند افراد مسن ، کودکان و بیماران مبتلا به بیماری های قلبی و ریوی در صورت آلودگی هوا تا آنجا که ممکن است از خانه خارج نشوند و افراد دیگر از فعالیت های شدید در فضای باز اجتناب کنند.

انتهای پیام /

دیدگاهتان را بنویسید