تعداد روزهای ناسالم در اراک به 13 روز رسید

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از دیار آفتاب; بر اساس اطلاعات دریافتی از ایستگاه های سنجش آلودگی هوای استان مرکزی، شاخص فعلی کیفیت هوای اراک در ساعت 8 صبح روز چهارشنبه 24 فروردین ماه به عدد 128 رسید که نشان دهنده کیفیت هوای ناسالم برای گروه های سنی حساس است.

به گفته مرکز پایش محیط زیست، آلاینده اصلی ذرات گرد و غبار با قطر کمتر از 2.5 میکرون است که از منابعی مانند سوخت های فسیلی، صنعت و در روزهای اخیر گرد و غبار ناشی می شود.

همچنین شاخص کیفیت هوای ساوه یکی دیگر از شهرهای صنعتی استان مرکزی هم اکنون در وضعیت ناسالم برای گروه های آسیب پذیر به عدد 134 قرار دارد اما در حال حاضر از ایستگاه سنجش کیفیت هوای شازند اطلاعی در دست نیست.


a16d5fb6 8ba8 430e b27e 7bcdee403115 خبر خاکستری

در سال 1400 اما تعداد روزهای ناسالم در اراک به رقم بی سابقه 165 روز رسید که به این معناست که جمعیت اراک در سال گذشته بیش از سه برابر شده است (52 روز ناسالم به 99 روز). هوا مملو از آلاینده های شیمیایی خطرناک به ویژه گوگرد نفت کوره است. نیروگاه شازند تنفس پذیر است، شاخص کیفیت هوای اراک در سال گذشته حتی به ندرت قابل قبول بود و در اغلب موارد در طول روز ناسالم بود، در حالی که اراکی ها در سال گذشته تنها 8 روز هوای تازه داشتند. زنده ماندند.

اگرچه شاید بتوان اراک را آلوده ترین شهر کشور در سال 1400 نامید، اما طبق آمارهای ثبت شده در سال گذشته، آغاز قرن جدید و سال جدید به اندازه ای که هوای اراک را تغییر نداده است. امروز سیزدهمین روز ناسالم برای اراک بود یعنی بیش از نیمی از روزهای سپری شده از سال 1401 تاکنون اراک درگیر آلودگی هوا بوده است که به نظر می رسد رکورد جدیدی در آمار روزهای ناسالم هوای اراک در سال جاری باشد.

علاوه بر آلودگی های بی امان نیروگاه شازند و صنایعی مانند پتروشیمی ها، پالایشگاه ها و آلومینیوم که از عوامل اصلی آلودگی هوای اراک هستند، پدیده گرد و غبار داخلی و خارجی گاهی آسمان استان مرکزی به ویژه اراک را فرا می گیرد. مانند روزهای اخیر، این وضعیت را بحرانی‌تر می‌کند.

با این حال، افراد مبتلا به بیماری های قلبی و ریوی، کودکان و افراد مسن بیشتر در معرض خطر قرار گرفتن در معرض هوای آلوده هستند و حتی افراد سالم نیز زمانی که در معرض سطوح بالای ذرات گرد و غبار قرار می گیرند، علائم تنفسی دارند. اما واضح است که آلودگی در دراز مدت می تواند عواقب جدی برای سلامتی داشته باشد.

اکیداً توصیه می شود که گروه های آسیب پذیر مانند سالمندان، کودکان، بیماران قلبی و ریوی در صورت آلودگی هوا تا حد امکان از خانه خارج نشوند و سایر افراد از انجام فعالیت های سنگین در فضای باز خودداری کنند.

شاخص کلی کیفیت هوا تا 50 EQ یعنی وضعیت تمیز و بین 51 تا 100 IQ نشان دهنده سلامت است. همچنین قرار دادن این شاخص بین اعداد 101 تا 150 به معنای آلودگی هوا برای افراد حساس و کودکان و بین اعداد 151 تا 200 به معنای آلودگی هوا برای تمامی سنین گزارش شده است.

شاخص کلی کیفیت هوا بین اعداد 201 تا 300 نیز وضعیت اضطراری را نشان می دهد و بالای 300 نیز وضعیت بحرانی آلودگی هوا را نشان می دهد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید