آلمان با فاجعه اقتصادی احتمالی روبرو است


ساعت: 10:54
تاریخ انتشار: 1401/04/19
کد خبر: 1882075

یک استاد دانشگاه و تحلیلگر نروژی با اشاره به وضعیت اوکراین و تلاش غرب برای تحریم بخش انرژی روسیه، گفت: اقتصاد آلمان به عنوان موتور محرک و لوکوموتیو اتحادیه اروپا به پایان خط رسیده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ اکنون کشورهای عضو اتحادیه اروپا و کشورهای غربی که تحت فشار واشنگتن تحریم‌های گسترده‌ای را علیه روسیه وضع کرده‌اند، در این بحران قرار گرفته‌اند و اکنون با پیروی از سیاست نظامی آمریکا، شاهد وخامت اوضاع اقتصادی خود هستند.

پایگاه خبری «راشاتودی» با انتشار این خبر نوشت: بر اساس تحقیقات انجام شده توسط «گلن دیزن» استاد دانشگاه نروژ، با تحریم روسیه در بخش انرژی از غرب، اقتصاد آلمان رو به وخامت گذاشته است. مدل اقتصادی آن در آن تخریب شده و اکنون با احتمال فاجعه اقتصادی مواجه است.

لوکوموتیو اقتصادی اتحادیه اروپا به پایان راه رسیده است

راشاتودی همچنین نوشت: آلمان اخیرا اولین کسری تجاری ماهانه خود را در سه دهه اخیر تجربه کرده و به ثبت رسانده است، زیرا رئیس فدراسیون اتحادیه های کارگری آلمان هشدار داده است که صنایع کلیدی این کشور به دلیل کمبود و افزایش قیمت انرژی کاملاً سقوط خواهند کرد. در نتیجه، دوران طلایی موتور اقتصادی اتحادیه اروپا به پایان رسیده است.

این تحلیل اقتصادی در ادامه یادآور می‌شود: برای سه دهه، صنعت آلمان به دلیل واردات ارزان انرژی از روسیه رشد قابل توجهی داشت، در حالی که بزرگترین کشور اروپا (روسیه) مهم‌ترین مقصد واردات کالاهای آلمانی محسوب می‌شد.

در قرون اخیر، سوال کلیدی سیاست اروپا این بود که قدرت مولد آلمان و منابع عظیم روسیه را می توان دو ستون اصلی قدرت در قاره اروپا دانست.

در دو قرن گذشته، رابطه مسکو و برلین، دو قدرت برجسته منطقه ای در اروپا، همواره چالشی برای آمریکا و انگلیس بوده است و به گفته یک جغرافیدان انگلیسی به نام «جیمز فارگرو»، تقابل آلمان و روسیه در گذشته باعث شد که بخش مرکزی اروپای شرقی به یک “نقطه اوج” تبدیل شود.

راشاتودی نوشت: اکنون جنگ نیابتی ناتو و روسیه بر سر اوکراین نشان داده است که این رابطه دوباره به چالش کشیده می شود، اما این چالش در قرن 21 با چالش های قرن 19 و 20 متفاوت است.

در این تحلیل آمده است: در حالی که روسیه قادر است صادرات انرژی خود را از غرب به کشورهای دیگر جایگزین کند، غرب قادر به جایگزینی واردات انرژی خود نیست، علاوه بر این که تحریم‌های اروپایی و غربی آنها را به سمت سایر کشورها واداشته است. منابع انرژی مانند نفت ایران و ونزوئلا نیز دسترسی ندارند.

راشاتودی می نویسد: غرب با تهاجم نظامی خود به لیبی و همچنین ایجاد بی ثباتی در کشورهای آفریقایی مانند نیجریه، اکنون این کشورها قادر به تامین انرژی مورد نیاز اروپایی ها در این زمینه نیستند.

راشاتودی نوشت: غرب در حال حاضر با یک سری بلایای اقتصادی ناشی از بدهی های ناپایدار، تورم سرسام آور، کاهش رقابت پذیری مواجه است و اکنون بحران انرژی در اوج خود قرار دارد، بین غرب و مسکو آسیب دیده است. 2**

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید