آمادگی رئیس قوه قضائیه برای تصویب قانون تضمین اقتدار نیروهای مسلح


ساعت: 14:25
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۱۸
کد خبر: 1806798

رئیس قوه قضائیه گفت: ظرفیت قانونی موجود برای تضمین اقتدار نیروهای مسلح و نیروی انتظامی ظرفیت قابل توجهی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، حجت الاسلام والمسلمین محسنی اجایی امروز (دوشنبه 18 بهمن ماه) در جلسه شورای عالی قضایی با تبریک ایام الله دهه فجر و گرامیداشت روز نیروی هوایی گفت: بیعت با امام امت. به موقع عمل کرد و در تاریخ ماندگار شد و در نتیجه کمر نیروهای طاغوت شکست و امید مردم انقلابی دوچندان شد.

رئیس قوه قضائیه بابیان اینکه دشمنان و شیاطین شما در تمام توطئه ها و توطئه های چهار دهه اخیر علیه انقلاب و مردم ما شکست خورده اند، گفت: وی به فحشا در جامعه ما اشاره کرد و راه های مقابله با این توطئه دشمنان را بصیرت، روشنگری و آگاهی دانست.

رئیس قوه قضائیه همچنین به مردم فریب خورده که مطابق نیات و خواسته های دشمنان و بدخواهان کشور و مردم ما عمل می کنند، هشدار داد که هر چه زودتر صف خود را از مغرضان و دشمنان جدا کرده و بدانند که اگر به همراهی با دشمنان ادامه دهند، پس از نصیحت و در صورت نیاز، مردم و قانون با آنها برخورد خواهند کرد.

محسنی اعجایی پس از جلسه امروز شورای عالی قضایی با تبریک و تسلیت شهادت افسر انتظامی علی اکبر رنجبر، خانواده وی و تمامی نیروهای نظامی و انتظامی، بر اهمیت امنیت در تمامی جوامع کشور تاکید کرد. نیروهای مسلح و نیروی انتظامی در اقصی نقاط ایران اسلامی برای برقراری امنیت و نظم اجتماعی تلاش می کنند و بدیهی است که باید از احترام، اقتدار، تجهیزات و آموزش های لازم برخوردار باشند و این امر با همکاری رسانه ملی و همه صاحبان منبر ضروری است. باید فرهنگی باشد تا روابط مردم و نیروهای مسلح تقویت شود و طوری برنامه ریزی شود که دیگر شاهد اتفاقاتی که در استان فارس افتاده است نباشیم.

قاضی دیوان عالی کشور همچنین با تاکید بر اینکه قوه قضاییه آمادگی کامل برای تغییر یا تصویب قوانینی برای افزایش اختیارات پلیس دارد، خاطرنشان کرد: ظرفیت موجود برای تضمین اقتدار نیروهای مسلح و پلیس ظرفیت قابل توجهی است.

وی در این رابطه به قانون «استفاده از سلاح توسط نیروهای مسلح در مواقع ضروری» مصوب 1373 اشاره کرد و با تأکید بر ماده 3 این قانون بر 10 مورد استحقاق استفاده از سلاح توسط مأموران نیروی انتظامی به وضوح جلب توجه کرد. توجه همه تبصره سوم بند 10 این ماده قانونی را جذب کرد. تبصره‌ای که مقرر می‌دارد افسران مسلح در کلیه موارد مقرر در این قانون در صورتی حق استفاده از سلاح را دارند که اولاً چاره‌ای جز استفاده از سلاح نداشته باشند و ثانیاً در صورت امکان دستورالعمل‌ها و دستورالعمل‌های مربوط به «تیراندازی در منطقه» را داشته باشند. هوا، «تیراندازی از کمر به پایین» و «تیراندازی از کمر به بالا» را رعایت کنید.

رئیس قوه قضائیه همچنین با پرهیز از ماده 12 قانون بکارگیری سلاح در مواقع لزوم توسط مأموران نیروهای مسلح، تاکید کرد: کارمندانی که بر اساس مفاد این قانون از سلاح استفاده کنند، مسئولیت کیفری و مدنی نخواهند داشت.

در همین راستا رئیس قوه قضائیه با ذکر مصادیق تروریست ها، گروگان ها و شرورانی که قادر به رعایت جهات مندرج در تبصره 3 بند 3 نیستند. 10 از هنر. در ماده 3 قانون استفاده از سلاح توسط کارکنان نیروهای مسلح در موارد ضروری برای مأموران امنیتی، به دادستان ها و ضابطان قضایی سراسر کشور تاکید شده است که بر اساس ماده 12 قانون به این ضابطان توجه دارند.

رئیس کل دادگستری همچنین در صورت لزوم به مواد 6 و 7 قانون استفاده از سلاح توسط افسران نیروهای مسلح اشاره کرد. موادی که «تیراندازی مجاز به وسایل نقلیه برای توقف کارمندان» را تنظیم می کند و «تاکید بر این واقعیت است که کارکنان می توانند در هنگام استفاده از سلاح تا حد امکان پاهای خود را هدایت کنند».

در ادامه جلسه امروز شورای عالی قوه قضائیه، محسنی اژه سازمان بازرسی کل کشور را موظف به همکاری کامل با کمیته های تحقیق و تفحص مجلس در موضوعات مختلف به ویژه ضرورت و اهمیت همکاری سازمان بازرسی با شورای تحقیق و تفحص بورس و بازار سرمایه کرد. اشاره کرد و گفت: نوسانات بازار سهام و شاخص های نزولی و زیان بخشی از سرمایه گذاران و مردم از دلایل اهمیت و لزوم همکاری و مساعدت «هیئت تحقیق و تفحص» سازمان بورس است. و بازار سرمایه “دو برابر.

رئیس کل دادگستری در این خصوص افزود: بهبود کار و امور دستگاه های بازپرسی، «جلوگیری از تشویش و دردسر مرجع رسیدگی» و «سهولت کار قوه قضائیه در رسیدگی به گزارش دستگاه بازپرسی». از سوی بازپرس «تکمیل اسناد» سه مزیتی است که در نتیجه همکاری و همکاری قوه قضائیه با کمیته های تحقیق و تفحص مجلس ایجاد می شود.

رئیس قوه قضائیه علاوه بر بازرسی کل کشور به دادستانی کل کشور توصیه کرد در صورت نیاز به کمیته های تحقیق و تفحص مجلس کمک کامل کند.

با تشکر از رئیس قاضی استان البرز و دادستان کرج به دلیل اقدام مجدانه و پیگیر در رفع موانع از بستر و مرز چالوس که منبع آب شرب شهروندان تهرانی است و ملاحظات زیست محیطی دارد بخشی دیگر از سخنان رئیس کل دادگستری است. قاضی جلسه امروز قوه قضائیه بود.

محسنی اجایی همچنین با تقدیر و تشکر از دستگاه های دولتی که به صورت داوطلبانه نسبت به تخریب بناهای غیرمجاز در بستر و محدوده رودخانه چالوس اقدام کرده اند، به دستگاه هایی که تاکنون اقدام مناسبی انجام نداده اند، توصیه به اجرای قانون کرد. هر چه سریعتر برای رفع موانع خودساخته در حاشیه رودخانه هالوس اقدام کنید تا قوه قضائیه مجبور به ورود نشود.

وی با اشاره به دستور رئیس جمهور مبنی بر آزادسازی سواحل، گفت: امیدواریم دولت همانطور که در رابطه با آزادسازی سواحل انجام داده است، نسبت به حریم رودخانه ها و مناطق تحت تصرف برخی دستگاه ها نیز اقدام کند و این امر خطراتی را برای مردم به همراه دارد. محیط را «در صورت لزوم و مناسب ترتیب دهید.

رئیس قوه قضاییه در پایان اولین قسمت از جلسه امروز شورای عالی قضایی تاکید کرد: ادامه دهید.

در جریان …

دیدگاهتان را بنویسید