آمریکا باید آنچه را که از جیب مردم ایران برداشته است برگرداند


ساعت: 10:02
تاریخ انتشار: 1401/02/19
کد خبر: 1837435

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که ایالات متحده به ایران هدیه نخواهد داد. او حقوقی را از مردم ایران ضایع کرد و چیزهایی را از جیب مردم ایران برداشت و باید آنها را برگرداند و اگر این اتفاق بیفتد، می‌توان گفت که مذاکراتی وجود دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سعید حاطب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران صبح امروز (دوشنبه 20 اردیبهشت) در نشست هفتگی با خبرنگاران به تشریح تحولات اخیر سیاست خارجی پرداخت.

وی در پاسخ به سوالی درباره سفر انریکه مورا، معاون نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی و هماهنگ کننده مذاکرات وین، گفت: مذاکرات ایران و 1+5 از یک سو و آمریکا در وین تا امروز ادامه دارد. در وین وقفه ای رخ داد، اما پیام ها از طریق هماهنگ کننده گفتگو رد و بدل شد. سفر مورا پس از تماس تلفنی امیرعبدلایان و بورل انجام می شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: بورل نیاز به پیشنهاد و استقبال امیر عبداللهیان در یک نشست حضوری داشت. قرار است رایزنی ها در تهران انجام شود. او با بیل مکانیکی دیدار خواهد کرد. البته دستور کار مذاکرات تهران تقریباً مشخص است و امیدواریم بعد از مذاکرات بتوانیم نتیجه را بهتر اعلام کنیم.

عالی ترین دیپلمات کشور به ما گفت: حضور مورا نشان می دهد که ما مذاکرات را در مسیری که باید انجام شود ادامه داده ایم و علیرغم اقدامات ضد دیپلماتیک سنا و کنگره ایران و 1+5، آنها به دیپلماسی و دیپلماسی پرداختند. دستیابی به چیزهای خوب و معتبر اگر آمریکا آنچه را که از ما گرفته است پس بدهد و حقوق از دست رفته مردم ایران را بپذیرد، می توانیم فردای بازگشت مورا به وین بازگردیم، سفر مورا این مذاکرات را در مسیر درستی قرار می دهد.

وی همچنین درباره سفر بشار اسد به تهران گفت: سفر بشار اسد از چند ماه پیش در تدارکات بوده و وی برای این سفر آماده بود و باید شرایط را فراهم می کرد که دیروز با یک مقام عالی رتبه وارد تهران شد. دو دیدار با رئیس جمهور و یک دیدار با حضور مقام معظم رهبری از جمله دیدار امیر عبداللهیان با همتای سوری وی و همچنین دیدار سه جانبه وزرای امور خارجه دو کشور با وزیر راه و… رئیس کمیسیون مشترک، شالوده جدیدی برای بهبود روابط خواهد گذاشت.

در پاسخ به سوالی درباره اظهارات جوزف بورل، نماینده عالی سیاست خارجی و امنیت اتحادیه اروپا درباره بن بست مذاکرات وین و اینکه آیا ایران معتقد است که در مذاکرات به بن بست رسیده است؟ وی گفت: آنچه در وین رخ داد متوقف شد، پس از تصمیمات واشنگتن بین ایران و 1+5 به نتیجه رسید و متن آن بین ما توافق شد و آنچه باقی می ماند این است که آمریکا پاسخ دهد. آمریکا به ایران هدیه نمی دهد. او حقوقی را از مردم ایران ضایع کرد و چیزهایی را از جیب مردم ایران برداشت و باید آنها را برگرداند و اگر این اتفاق بیفتد، می‌توان گفت که مذاکراتی وجود دارد. من نمی گویم بن بست. تصمیم واشنگتن به راحتی در وین قابل حصول است.

در جریان …

دیدگاهتان را بنویسید