آمریکا باید از استفاده از ادبیات مبهم در متن فاصله بگیرد


ساعت: 21:29
تاریخ انتشار: 1401/06/17
کد خبر: 1896119

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت و گو با همتای چینی خود درباره مذاکرات لغو تحریم ها گفت: آمریکا باید از استفاده از ادبیات مبهم در متن فاصله بگیرد تا در این زمینه توافق حاصل شود. کوتاه ترین زمان ممکن

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حسین امیرعبدلاخیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و «وانگ یی» عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه چین در خصوص مسائل دوجانبه، منطقه ای و بین المللی و مذاکرات در خصوص رفع برجام گفت و گو و تبادل نظر کردند. تحریم ها در تماس تلفنی امشب (پنجشنبه) ۲۶ شهریور.

بر اساس مذاکرات اخیر معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در پکن، وزیر امور خارجه کشورمان و وانگ یی آخرین وضعیت اجرایی برنامه جامع همکاری ایران و چین را بررسی کردند.

سند برنامه همکاری جامع جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین موسوم به برنامه 25 ساله در 18 فروردین 1400 توسط محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه سابق و وانگ یی وزیر امور خارجه امضا شد. وزیر چین آماده. برآورده شد.

* آمریکا باید از استفاده از ادبیات مبهم در متن فاصله بگیرد

امیر عبدالخیان در این تماس تلفنی درباره مذاکرات رفع تحریم ها افزود: همچنان برای دستیابی به یک توافق خوب، قوی و با ثبات جدی هستیم. اما آمریکا باید از استفاده از ادبیات مبهم در متن دوری کند تا در کوتاه ترین زمان ممکن به توافق برسد.

به گزارش فارس، پس از آنکه «جوزف بورل» رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیشنهاد لغو تحریم ها را روی میز مذاکره گذاشت و متعاقبا، شهر وین بار دیگر میزبان مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا خواهد بود. از روز پنجشنبه 13 مرداد تا 17 مردادماه با میانجیگری “انریکه” مورا، برنامه های معاون سیاست خارجی اتحادیه اروپا در خصوص برخی موضوعات باقی مانده در این دور از مذاکرات به طرفین ارائه شد و قرار شد. تصمیم گرفت که هیئت ها پاسخ های خود را به هماهنگ کننده اعلام کنند.

* اجرای برنامه همکاری کلی

وزیر امور خارجه چین در این گفت وگوی تلفنی ضمن ابلاغ تبریک رئیس جمهور چین به آیت الله رئیسی بر علاقه مندی کشورش برای گسترش بیشتر روابط با ایران تاکید کرد.

وانگ یی توسعه روابط دوجانبه را در راستای منافع دو کشور برشمرد و بر اجرای برنامه جامع همکاری دو کشور بدون توجه به جهت گیری توسعه بین المللی تاکید کرد.

* ارزیابی حمایت ایران از مشارکت چین در روند آستانه

وزیر امور خارجه چین همچنین بر دیدگاه مشترک دو کشور در مورد بسیاری از مسائل منطقه ای و بین المللی تاکید کرد و حمایت طرف ایرانی از مشارکت چین در روند آستانه و آمادگی کشورش برای ایفای نقش فعال در برقراری ثبات و صلح در سوریه را اعلام کرد.

وانگ یی با رد یکجانبه گرایی در عرصه بین المللی و حمایت از خواسته های منطقی ایران در مذاکرات هسته ای، ایران را حق دستیابی به حقوق قانونی خواند.

به گزارش فارس، حسین امیرعبدلاخیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و وانگ یی، مشاور دولتی و وزیر امور خارجه چین، ۲۴ مردادماه در تماس تلفنی پیرامون مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی مورد علاقه چین بودند. کشورها از جمله تقویت روابط اقتصادی و مذاکره تجاری و لغو تحریم ها.

به گزارش فارس، وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و چین روز دوم تیرماه نیز تلفنی گفتگو کردند. سفیر ایران در پکن در توئیتی اجلاس بریکس، موضوع افغانستان و آخرین تحولات مذاکرات وین را از موضوعات مورد بحث اعلام کرد. وزرای خارجه ایران و چین فروردین ماه سال جاری در حاشیه سومین نشست وزرای امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان در تونشی چین با یکدیگر دیدار و گفتگو کردند.

آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی ۱۴ مردادماه در گفت‌وگوی تلفنی با شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین، مداخله آمریکا در امور داخلی کشورها را ادامه سیاست مخرب یکجانبه‌گرایی این کشور دانست. اکنون به تهدیدی برای صلح و امنیت جهانی تبدیل شده است. رئیس جمهور کشورمان احترام به حاکمیت ملی و حفظ تمامیت ارضی کشورها را از اصول اصلی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران دانست و در این زمینه حمایت از سیاست چین واحد را قطعی و اصولی خواند. سیاست جمهوری اسلامی ایران

دیدگاهتان را بنویسید