آمریکا به اسرائیل: به دنبال احیای برجام

آمریکا به اسرائیل: به دنبال احیای برجام

روز جدید وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد: ما به دنبال بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام بوده و هستیم زیرا بایدن متقاعد شده است که این بهترین راه برای انجام تعهداتش مبنی بر عدم اجازه ایران به سلاح هسته‌ای است.

روی آوردن آمریکا به اسرائیل: ما به دنبال احیای برجام هستیم، روزنامه تایمز اسرائیل در گزارشی به نقل از سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که نخواست نامش فاش شود، این بیانیه را منتشر کرد و در بخشی از این بیانیه نوشت: ما به دنبال بازگشت متقابل به اجرای آن هستیم. ما در مورد برجام کامل بودیم و هستیم، زیرا بایدن متقاعد شده است که این بهترین راه برای اجرای تعهدش در عدم اجازه ایران به سلاح هسته‌ای است.»

بیانیه وزارت امور خارجه ساعاتی پس از آن منتشر شد که یک مقام صهیونیست در جریان سفر یایر لاپید، نخست وزیر آلمان به خبرنگاران گفت: آمریکایی ها و بیشتر اروپایی ها می گویند که برجام وجود نخواهد داشت.

این مقام صهیونیستی که نامش فاش نشده است گفت: کسانی که به این نتیجه رسیده‌اند بهانه‌های مختلفی آورده‌اند: برخی ادعا می‌کنند که توافق به دلیل واکنش ایران به پیشنهاد نهایی پروژه اتحادیه اروپا از بین رفته است. رئیس جوزپ بورل و رئیس ستاد وی، انریکه مورا، رهبری مذاکرات را بر عهده گرفته اند. و برخی دیگر استدلال می کنند که دولت بایدن در نتیجه فشار لابی های اسرائیل علیه برجام، موضع خود را در قبال ایران سخت تر کرده است.

این مقام مسئول گفت: با سفرهای اخیر مقامات رژیم صهیونیستی به واشنگتن، «مذاکرات راهبردی» بین صهیونیست ها و دولت بایدن درباره اقدامات بعدی آغاز شده است.

در همین حال، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا صبح امروز گفت که پاسخ ایران به پیشنهاد اروپا و آمریکا یک «گام به عقب» است و احیای توافق هسته ای در آینده نزدیک امکان پذیر نیست.

پیش از این وزیر امور خارجه آمریکا با وزرای خارجه سه کشور اروپایی در مقر ناتو در بروکسل دیدار کرد. در آن جلسه مقامات اروپایی و آمریکایی بر همکاری نزدیک برای حل و فصل موضوع هسته ای ایران تاکید کردند.

دیدگاهتان را بنویسید