آمریکا به توافق هسته ای با ایران نیاز دارد

آمریکا به توافق هسته ای با ایران نیاز دارد

روز جدید ولادیمیر ساژین می گوید برجام یکی از مهم ترین اسنادی است که به حفظ معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای کمک کرد. این یک پیروزی برای دیپلماسی جهانی است. در حال حاضر روند غنی سازی اورانیوم ایران از حد معینی فراتر رفته است و این موضوع باعث نگرانی بسیاری از کشورهای غربی شده است.

ایران در حال آماده شدن برای امضای یک توافق هسته ای است که بر اساس آن متعهد می شود توانایی های هسته ای خود را فقط برای اهداف صلح آمیز توسعه دهد و در عوض تحریم ها لغو خواهند شد. امضای توافق هسته ای در راه است. در حال حاضر متنی روی میز وجود دارد که به سند نهایی بسیار نزدیک است.

احتمال امضای این قرارداد بسیار زیاد است. امروز آمریکا در زمینه های دیگر با چالش هایی مواجه است و بهتر است کاخ سفید حداقل به موضوع برنامه هسته ای ایران پایان دهد. نکته دیگر این است که واضح است که این برای متحدان منطقه ای چندان مناسب نیست. احتمالاً یک اتحاد غیررسمی بین اسرائیل و کشورهای حاشیه خلیج فارس شکل خواهد گرفت. یعنی وظیفه محدود کردن ایران باقی است.

ولادیمیر ساژین، کارشناس ارشد مرکز مطالعات خاورمیانه در موسسه شرق شناسی آکادمی علوم روسیه گفت: امضای توافقنامه جدید یک گام رو به جلو خواهد بود. برخی اختلافات وجود دارد که می تواند مانع از توافق هسته ای شود. ایران آمریکا را تهدید کرده است که اگر مذاکرات وین به توافق خوب و مثبتی منجر نشود، عواقبی در پی خواهد داشت.

ولادیمیر ساژین می گوید آژانس یکی از مهم ترین اسنادی است که به حفظ معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای کمک کرد. این یک پیروزی برای دیپلماسی جهانی است. در حال حاضر روند غنی سازی اورانیوم ایران از حد معینی فراتر رفته است و این موضوع باعث نگرانی بسیاری از کشورهای غربی شده است.

به گفته ولادیمیر ساژین، ایران در حال حاضر می تواند در چند ماه آینده اورانیوم را تا 90 درصد غنی سازی کند، اما چندین سال طول می کشد تا به ساخت سلاح هسته ای نزدیک شود. در واقع غنی سازی تا 90 درصد آخرین مرحله قبل از ساخت بمب هسته ای است. توافق هسته ای جدید گام مهمی برای تضمین معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای خواهد بود.

اما این کارشناس خاطرنشان کرد: اگر برجام اکنون بدون اصلاحات موقت و بدون اصلاح سطح توسعه فناوری هسته‌ای ایران در دو سال و نیم گذشته به پایان برسد، اهمیت آن کاهش می‌یابد.

دیدگاهتان را بنویسید