آمریکا: در حال حاضر، تمرکز ما بر نمایندگی زنان و همکاری ایران با روسیه است، نه توافق هسته ای

آمریکا: در حال حاضر، تمرکز ما بر نمایندگی زنان و همکاری ایران با روسیه است، نه توافق هسته ای

روز جدید نماینده آمریکا در سازمان ملل در مصاحبه ای درباره مسائل داخلی ایران اظهاراتی را مطرح کرد و ادعای دولت آمریکا مبنی بر استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین را تکرار کرد.

لیندا توماس گرینفیلد، نماینده آمریکا در سازمان ملل، در بخشی از مصاحبه با کریستین امانپور، خبرنگار سی ان ان که در وب سایت نمایندگی آمریکا در سازمان ملل متحد منتشر شد، در پاسخ به سوالی درباره ادعای فروش پهپادها و موشک های بالستیک ایران به وی گفت: روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین و درخواست کمک ایران از روسیه برای حمایت از برنامه هسته‌ای این کشور، گفت: ارائه این پهپادها توسط ایران به روسیه نقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل است. روسیه با به دست آوردن این پهپادها یکی از قطعنامه های شورای امنیت را زیر پا گذاشت.

گرینفیلد در ادامه مدعی استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین شد و گفت: ما به دنبال طرح و بررسی این موضوع در شورای امنیت هستیم و از دبیرکل خواسته‌ایم تا فعالیت‌هایی را که ایران بر اساس قطعنامه 2231 با روسیه انجام می‌دهد، بررسی کند. بیا دیگه. پهپادهایی که آنها[ایران] آنها به زیرساخت های غیرنظامی در اوکراین حمله می کنند و این غیرقابل قبول است.

نماینده آمریکا در سازمان ملل در ادامه پاسخ به اینکه آیا به گفته وزیر امور خارجه ایران مبنی بر فروخته شدن این پهپادها به روسیه در چارچوب توافق دفاعی با روسیه و قبل از جنگ در اوکراین اعتقاد دارید، ناوهای جنگی را دیده ایم. قبل از جنگ آنها می دانند، روس ها و ما هم همینطور.

اظهارات گرینفیلد پس از آن مطرح شد که اوکراین و متحدانش گفتند روسیه از پهپادهای ساخت ایران در جنگ خود علیه این کشور استفاده می کند.

چند ماه پیش، واشنگتن اعلام کرد که اطلاعاتی در اختیار دارد که نشان می‌دهد ایران قصد دارد صدها پهپاد را برای استفاده در جنگ اوکراین به روسیه بفروشد و مقامات روسی آموزش‌های لازم را در مورد نحوه استفاده از این پهپادها در ایران خواهند دید. علاوه بر این، دولت آمریکا قبلاً مدعی شده بود که پهپادهای ایرانی در یمن و اتیوپی استفاده شده است.

مقامات روسی این ادعا را “بی اساس” رد کرده و گفته اند روسیه از پهپادهای ساخت داخل در جنگ اوکراین استفاده می کند.

حسین امیرعبدلاخیان وزیر امور خارجه ایران که بارها ادعاهای آمریکا و اوکراین را تکذیب کرده بود، سرانجام روز شنبه در حاشیه نشست هماهنگ کنندگان ملی گروه دوستان دفاع از منشور سازمان ملل متحد، در پاسخ به ادعای غرب و مقامات آمریکایی در مورد ارسال پهپاد و موشک از ایران به روسیه و اینکه تهران این ابزارها را در اختیار مسکو قرار داده است، تصریح کردند: اظهارات آنها در مورد قسمت موشک کاملا اشتباه است و قسمت پهپاد صحیح است. ما در ماه های منتهی به جنگ اوکراین و قبل از آن تعداد کمی پهپاد در اختیار روسیه قرار دادیم.

وی با اشاره به موضع ایران در قبال جنگ روسیه و اوکراین، با تاکید بر اینکه «ما طرف جنگ اوکراین نیستیم و به مقامات اوکراینی نیز در این مورد اطلاع داده ایم»، افزود: به مقامات اوکراینی تاکید کرده ایم که در صورت وجود اسناد استفاده از روسیه پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین را در اختیار ما قرار می دهد. در همین راستا دو هفته پیش تیم دفاعی کشورمان برای بررسی این موضوع و برگزاری جلسه مشترک با اوکراینی ها به یکی از کشورهای اروپایی رفتند اما در دقیقه 90 طرف اوکراینی در جلسه حاضر نشد و علت این فشار آمریکا و برخی کشورهای اروپایی به ویژه آلمان بود. آنها به طرف اوکراینی گفتند که ما می خواهیم ایران را به خاطر بحث پهپاد تحریم کنیم و حالا شما می خواهید در یک جلسه مشترک با ایرانی ها شرکت کنید و با آنها قهوه بنوشید.

امیر عبدالخیان همچنین به گفت و گوی چند روز پیش خود با وزیر امور خارجه اوکراین اشاره و تصریح کرد: بار دیگر در این گفت وگوی تلفنی تاکید کردیم که اگر طرف اوکراینی سندی در مورد استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی داشته باشد. در جنگ اوکراین، او باید در اختیار ما قرار دهد و در این زمینه توافق کردیم که مدارک خود را در اختیار ما قرار دهند و اگر طرف اوکراینی به قول خود عمل کند، در روزهای آینده بتوانیم این موضوع را بررسی کنیم و ما به اسناد خود علاقه مند هستند.

این دیپلمات ارشد ایرانی گفت: اگر برای ما ثابت شود که روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین استفاده کرده است، نسبت به این موضوع بی تفاوت نخواهیم ماند.

گرین‌فیلد در ادامه گفت‌وگو با امان‌پور، در واکنش به تصمیم اتحادیه اروپا برای بررسی تحریم‌ها علیه نمایندگان مجلس ایران که خواستار «مجازات شدید» معترضان به موضوع زنان شده‌اند، در صورت تحقق این امر، شورای امنیت چه اقدامی انجام خواهد داد؟ وی درباره برگزاری نشست غیررسمی شورای امنیت درباره آخرین تحولات ایران گفت: ما شورای امنیت و برخی از کشورهای عضو سازمان ملل را گرد هم آوردیم تا واقعا درباره آنچه در آنجا می گذرد بحث کنیم.[ایران] اتفاق افتاد، بیایید بحث کنیم و حمایت خود را از زنان ایرانی اعلام کنیم. فکر می کنم ایرانی ها به وضوح شنیدند. ما به طرح این موضوع در شورای امنیت در نیویورک ادامه خواهیم داد تا ایران از حملات علیه زنان در ایران جلوگیری کند.

وی در پاسخ به خبرنگار سی‌ان‌ان که گفت: «بنابراین این توافق هسته‌ای را هم‌اکنون از میز مذاکره خارج می‌کند»، گفت: «در حال حاضر، ما روی عملکرد آنها در مورد زنان و آمادگی‌هایی که در حال انجام هستند تمرکز می‌کنیم. برای حمله روسیه به زیرساخت‌های غیرنظامی در اوکراین.» ما متمرکز هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید