آنتی بیوتیک های وارداتی از هند جمع آوری شد!/ چه کسی پاسخگوست؟!


ساعت: 09:55
تاریخ انتشار: 09/02/1401
کد خبر: 1913088

سازمان غذا و دارو دستور فراخوانی برای سوسپانسیون خوراکی کوآموکسیکلاو صادر کرد که به صورت فوری توسط شرکت بازرگانی ساهاکیش از هند وارد شده بود!

به گزارش خبرنگار شبکه اجتماعی راه دانا؛ مدت هاست که وقتی از کمبود و گرانی دارو انتقاد می کنیم، شاهد اقدامات و اظهارنظرهای عجولانه مسئولان وزارت بهداشت هستیم که گویی این فاجعه پایانی ندارد و این بار شاهد سناریوی جدیدی در واردات آنتی بیوتیک ها توزیع فوری آنها در داروخانه و در نهایت جمع آوری آنها از سطح فروش بودیم. سازمان غذا و دارو دستور فراخوان سوسپانسیون خوراکی کوآموکسیکلاو را صادر کرده است که توسط شرکت بازرگانی ساهاکیش از هند به صورت فوری وارد شده است و در واقع دلیل این فراخوان غیرقابل قبول بودن این داروها از نظر آزمایش تعیین میزان ماده فعال

مجموعه آموکسی کلاو وارداتی هندی از داروخانه ها

محمد پیکان پور مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در نامه ای به شرکت بازرگانی سها کیش واردکننده سوسپانسیون خوراکی کو آموکسی کلاو اعلام کرد که داروی CO-AMOXICLAV POWDER FOR SUSPENTION ORAL 400 در فرم 5 و 57 میلی گرم با نام تجاری MAGAMOX CV DUO ساخت Abbott India با شماره سریال MFH0555 که به صورت فوری توسط این شرکت وارد شده بود، از نظر سنجش میزان ماده موثره غیر قابل قبول بود.

ترتیب اقدام فوری برای جمع آوری این دارو و ارسال نتایج اولیه و نهایی فراخوان (جمع آوری) به ترتیب طی 2 و 4 هفته از تاریخ این نامه به اداره کل داروها. در این نامه تاکید شده است که نمونه سایر بچ های وارداتی این دارو در اسرع وقت به اداره کل پزشکی تحویل داده شود.


3dd1ac88 c9b9 4c81 8068 f8ea4bd297b4 خبر خاکستری

جالب است بدانید داروهای فراخوان شده همان داروهایی هستند که در تاریخ 16 آبان ماه به صورت محموله داروهای آنتی بیوتیکی از هند وارد شده و به نظر می رسد بخش زیادی از این داروها توزیع و در اختیار بیماران قرار گرفته است. مشخص نیست که آیا اثرات منفی بر روی بیماران داشته است یا خیر؟

زمانی که داروها وارد کشور می شوند، بلافاصله نمونه برداری شده و از نظر کیفیت آزمایش می شوند

سجاد اسماعیلی مشاور رئیس سازمان غذا و دارو چندی پیش درباره واردات دارو گفت: فرآیند ورود دارو به کشور مشخص است و زیر نظر سازمان غذا و دارو یا واردات دارو انجام می شود. دارو به فوریت انجام می شود و در مواقعی که کمبود دارو وجود دارد و نیاز است دارو سریعتر وارد بازار شود.

وی همچنین با بیان اینکه واردات دارو به دو صورت با مجوز سازمان غذا و دارو انجام می شود، گفت: پس از ورود دارو به کشور، بلافاصله نمونه ها و آزمایش های کیفی برای اطمینان از سلامت و ایمنی یک محصول انجام می شود. پس از تایید سلامت و ایمنی داروی وارداتی توسط سازمان غذا و دارو، وارد بازار می شود.

حال این سوال مطرح می شود که اگر داروهای وارداتی قبل از توزیع بررسی و پس از تایید در مراکز توزیع شود، موضوع نامه ارسالی سازمان غذا و دارو به شرکت واردکننده چیست و چرا گفته می شود که موارد مذکور را جمع آوری کنید. بلافاصله دارو؟؟! الان چه کسی مسئول است؟ آیا اعدام عجولانه مسئولان است؟!

دیدگاهتان را بنویسید