آنها منتظر “زمستان اروپا” بودند، اما “پاییز” ایران صدای معترضان را بشنوند.

آنها منتظر “زمستان اروپا” بودند، اما “پاییز” ایران صدای معترضان را بشنوند.

روز جدید یک حقوقدان گفت: قدرت سیاسی در هر کشوری مشروعیت خود را از مردم می گیرد و بدیهی است که حاکمان در تعامل با مردم تحت حاکمیت خود باید به روش ها و نهادهای دموکراتیک متوسل شوند که امکانات آن در قانون اساسی توضیح داده شده است. ، اداره امور کشور باید مورد نقد و سیاستگذاری قرار گیرد و مسیری را بر اساس اراده عمومی برای حاکمیت انتخاب کنند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: تندروهای حاکم بیست و پنج سال به همه چیز حمله کردند. نخبگان فکری اعزام کردند و به مهاجرت ادامه می دهند، حتی برای روسای جمهور قبلی هم دل نکردند. متأسفانه راه را برای موسی ها و اسماعیلیان وابسته به فرقه رجوی باز کردند.

حمیدرضا جلایی پور، فعال سیاسی اصلاح طلب در گفت وگو با ایلنا، در پاسخ به هشدارهای آقایان لاریجانی و حداد عادل درباره اتفاقات اخیر و وضعیت حاکمیت و رهبری اجرایی در کشور، گفت: پاسخ روشن است. این کشور با یک وضعیت اعتراضی یک ماهه مواجه شد. رسانه های بین المللی اعتراضات ایران را زیر ذره بین می برند. در حالی که عده ای منتظر زمستان اروپایی بودند، ایران را «سقوط» کردند. برجام در حال افزایش است و تورم همچنان ادامه دارد. نظام سیاسی به خواسته های مردم پاسخ نمی دهد. با مشکل اینترنت، مشکلات اقتصادی مردم در حال افزایش است. یکی از مناطق حفاظت شده تهران به نام زندان اوین در آتش سوخت. خلاصه اوضاع آنقدر خوب نیست که اصولگرایان معتدلی مثل علی لاریجانی نگران باشند.

جلایی پور با اشاره به حذف اکثر کاندیداها در انتخابات گفت: حضور کم رای دهندگان به دلیل اشتباه راهبردی تندروها از بلوک قدرت، دولت را ناکارآمد کرد. تا جایی که امروز برخی از معترضان علیه اصل نظام شعار می دهند. در بیست و پنج سال گذشته، هر چه جمهوری اسلامی سخت‌تر بوده، جامعه معترض‌تر شده است و هر چه این سخت‌گیری ادامه یابد، وضعیت بدتر می‌شود. با این حال، بخش بزرگی از جامعه خواستار حاکمیت قانون و رعایت حقوق برابر شهروندان هستند. بخشی از دولت به دنبال راهنمایی است. در این روند اعتدالیونی مانند علی لاریجانی نفوذ چندانی ندارند اما هسته اصلی قدرت باید نسبت به مطالبات مردم انعطاف نشان دهد که فعلا خبری نیست.

جلایی پور درباره شکاف بین مردم و دولت و راه های رفع آن گفت: شکاف بین دولت و ملت قابل توجه است. الان پانزده درصد مردم طرفدار دولت هستند و پانزده درصد مخالفان جدی هستند. هفتاد درصد مردم ساکت هستند. راه حل روشن است. راه حل به شرح زیر است؛ همدردی با معترضان، امضای برجام، بازنگری در نظارت بر انتخابات، برگزاری انتخابات با مشارکت حداکثری، آزادی زندانیان سیاسی، شکستن انحصار رسانه های رادیو و تلویزیون، گرد هم آوردن دادگاه هایی که منتقدان را سرکوب می کنند.

جلایی پور گفت: 25 سال است که تندروها به همه چیز حمله می کنند. نخبگان فکری را به مهاجرت فرستادند، زندگی نخبگان موجود را ناامن کردند و طبقه متوسط ​​را تشویق کردند، حتی به روسای جمهور قبلی هم رحم نکردند. متأسفانه راه را برای موسی ها و اسماعیلیان وابسته به فرقه رجوی باز کردند. آن اصولگرای متعصب آمد و به فوتبالیست ها توهین کرد. وزیر مدیریت آمد و جان هنرمندان را تهدید کرد و وزیر ارتباطات هم آمد و اینترنت را قطع کرد. رئیسی هم نگاه کرد! به حدی که اکنون یک جمعیت معترض خیابانی از جوانان، زنان و دختران ایجاد کرده اند.

وی در پاسخ به این سوال که آقای آژه ای اخیراً دعوت به گفت و گو را مطرح کرده اند، تحلیل شما از آن فراخوان چیست، چه ابزاری برای برگزاری آن گفت و گو نیاز است و چقدر می توان امیدوار بود که این گفت وگو به نتیجه برسد، گفت: این درخواست خوب است، اما برخی از منتقدان که با دلسوزی از وضعیت انتقاد کرده اند در زندان هستند. بنابراین این اقدامات با سخنان آقای آژه ای سازگاری ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که جناح ها و احزاب سیاسی برای انجام گفت و گوی ملی چه کنند و دولت برای تحقق این طرح چه باید بکند؟ وی گفت: متأسفانه بخشی از دولت به حرف کارشناسان گوش نمی دهند. این بخش بیشتر در مورد “هدایت” مردم است، نه خوشایند مردم. حاکمیت ایران از جنبش دانشجویی 1357، جنبش سبز 88، جنبش مالبختگان 1375، جنبش بنزین 1377 و جنبش اعتراضی مهسا امینی 1401 درس نگرفت. “شرایط جامعه متأسفانه به نظر می رسد برخی افراد در دولت ما مخالف اصلاحات هستند.

حق حکمرانی خوب یکی از حقوق مردم بر حاکمان است/ گوش دادن به اعتراض شهروندان و تغییر شیوه های حکمرانی باید در دستور کار ارکان قدرت قرار گیرد.

این حقوقدان همچنین گفت: قدرت سیاسی در هر کشوری مشروعیت خود را از مردم می‌گیرد و بدیهی است که حاکمان باید با توسل به روش‌های دموکراتیک و نهادهایی که ظرفیت آن در قانون اساسی تبیین شده است، با مردم تحت حاکمیت خود تعامل داشته باشند. باید در امور کشور اهانت و سیاست زد و راه را بر اساس اراده عمومی برای حکومت انتخاب کرد.

سید مهدی خجتی در گفت و گو با ایلنا به تحلیل وقایع اخیر کشور پرداخت و گفت: اتفاقات یک ماه اخیر در کشور را نباید نتیجه اقدام گشت ارشاد در بازداشت یک زن در خصوص حجاب و اتفاقات بعدی دانست. در واقع مشکل اخیر تنها فرصتی برای احیای اعتراضاتی بود که سال‌ها از سوی گروه‌های مختلف مردم و در قالب‌های مختلف بیان می‌شد، اما از سوی مسئولان و دولتمردان نادیده گرفته می‌شد و بنابراین طبیعی است که اگر صدای این افراد اعتراضات دوباره شنیده نشد و اگر حکومت بخواهد مانند گذشته بر شهروندان تحت حاکمیت خود حکومت کند، حادثه یا حادثه دیگری دوباره موج جدیدی از اعتراضات را در کشور ایجاد می کند و منجر به گسترش آن می شود.

وی با اشاره به اینکه پاک کردن صورت معضل و عادی جلوه دادن شرایط کشور، بی اثرترین و کم کارآمدترین راه حل مشکلات و معضلاتی است که مردم از دولت خواسته اند تا به آن رسیدگی کند، افزود: زمان آن فرا رسیده است که دولتمردان و کسانی که در ارکان قدرت حضور دارند، با در نظر گرفتن شاخص های حکمرانی خوب، کشور را در مسیری قرار می دهند که بحران های اجتماعی و تغییرات بین نسلی و فشارهای اقتصادی بر طیف وسیعی از شهروندان به نحو مطلوب مدیریت شود و رضایت عمومی در کشور به گونه ای است که برای شکی نیست که فروکش نسبی اعتراضات که حتی در چارچوب هنر. 27 قانون اساسی، مجرای اجرا و اعلام آن در عمل، تنها به عنوان مسکنی عمل می کند که درد را به طور موقت درمان می کند. و در آینده ای نه چندان دور از سر گرفته خواهد شد.

خجتی بیان کرد: در حال حاضر هم در قانون اساسی و هم در سایر احکام، فرصت های لازم برای تغییر رویکرد و حرکت از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب وجود دارد، مشروط بر اینکه وضعیت مطلوب، وضعیتی نباشد که فقط توسط کسانی ترسیم شود. به زودی در این زمینه مردم و دولتمردان باید با گفتگو و تبادل نظر به نقطه مشترکی برسند و سپس با اجرا و اعمال مدیریت مشارکتی چرخ اداره امور کشور را بچرخانند.

وی یادآور شد: بدیهی است که قدرت سیاسی در هر کشوری مشروعیت خود را از مردم می گیرد و حاکمان در تعامل با مردم تحت حاکمیت خود باید با توسل به روش ها و نهادهای دموکراتیک امور را اداره کنند که امکانات آن در قانون اساسي. کشور و سیاست گذاری کنند و مسیری را بر اساس اراده عمومی برای اداره کشور و مردم تحت حاکمیت خود انتخاب کنند.

عضو سابق شورای حاکمیتی کانون وکلای دادگستری مرکز با بیان اینکه حق حکمرانی یکی از حقوق مردم بر حاکمان و دولتمردان است و متقابلا از وظایف و تکالیفی است که دولتمردان در قبال مردم دارند. شهروندان کشور تحت حاکمیت خود افزودند: بر اساس ماده 19 منشور حقوق شهروندی، شهروندان حق دارند از اداره صالح امور کشور بر اساس حاکمیت قانون، کارآمدی، پاسخگویی، شفافیت، عدالت و صداقت برخوردار شوند. و لذا رعایت این حق (حق حکمرانی خوب) برای همه مسئولان امری الزامی است و تردیدی نیست که سوء مدیریت در مسائل مختلف سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی طبیعتاً نارضایتی و اعتراض عمومی را به دنبال دارد و بدیهی است که اگر دولتی بدون گوش دادن به اعتراضات و نظرات مخالفان روش حکومتی خود رویکردهای اتخاذ شده خود را تغییر ندهد. ما و به جای انتخاب روش های بهینه مدیریت، در صورت تداوم نظر وی در مدیریت که مورد قبول عموم نیست، در نتیجه با بحران مشروعیت مواجه خواهد شد که طبیعتاً جبران آن غیرممکن است. گوش دادن به اعتراض شهروندان و تغییر شیوه های حکومت داری باید در دستور کار ارکان قدرت قرار گیرد و حاکمیت باید فعالیت نهادهای میانی را به رسمیت بشناسد و با اتکا به حاکمیت مشارکت، مساعدت و همکاری نهادهای مدنی در اداره امور اداره امور کشور و مقررات و کنترل فساد و ثبات سیاسی باید حداکثر برای اداره امور مشترک مردم استفاده شود تا شاهد کمترین میزان نارضایتی در کشور باشیم.

منبع: آفتاب نیوز

دیدگاهتان را بنویسید