آژه ای: در مورد مواد خام دامی وزیر استعفا داد. معاون او نیز تحت تعقیب بود

آژه ای: در مورد مواد خام دامی وزیر استعفا داد.  معاون او نیز تحت تعقیب بود

حجت الاسلام والمسلمین آژه ای رئیس قوه قضائیه در خصوص پرونده دام های چاقو و ارتباط آن با وزیر سابق کشاورزی و بحث چای دباش توضیحاتی ارائه کرد. رئیس کل دادگستری گفت: متأسفانه در هر دو مورد بدون شک تخلفاتی صورت گرفته است. مبلغ چقدر است و جنحه یا جنایت است باید بررسی شود. من نمی توانم بگویم چقدر جنحه و چقدر جرم است و اگر جرم است چه جرمی دارد. و مجازات این جرم چیست؟ آنها باید توسط قاضی تصمیم گیری شود.

آژه ای: در مورد مواد خام دامی وزیر استعفا داد. معاون او نیز تحت تعقیب بود

حجت الاسلام والمسلمین آژه ای رئیس قوه قضائیه با حضور در جمع طلاب به تشریح پرونده سرمایه گذاری دام و ارتباط آن با وزیر سابق کشاورزی و بحث چای دباش پرداخت.

به گزارش انتخاب، بیانیه رئیس کل دادگستری به شرح زیر است:

متأسفانه در هر دو مورد بدون شک تخلفاتی وجود دارد. مبلغ چقدر است و جنحه یا جنایت است باید رسیدگی شود. من نمی توانم بگویم چقدر جنحه و چقدر جرم است و اگر جرم است چه جرمی دارد. و مجازات این جرم چیست؟ آنها باید توسط قاضی تصمیم گیری شود.

اما وقتی از این حادثه مطلع شدیم، آیا از آن عبور کردیم؟ مهم است. دولت، قوه قضائیه و مجلس به هیچ وجه از این حادثه غافل نشدند.

بسیاری از مردم سعی کردند بگویند که با مواد حیوانی هیچ اتفاقی نیفتاده است، اما اینطور نشد. با جدیت پیگیری شد. خود دولت دنبال کرد. بازرسی عمومی از کشور به دنبال داشت. وزارت اطلاعات پیگیری کرد. همه ما مقید و جدی بودیم که دنبال کنیم.

چی شد؟ 1_ ارزی که قرار بود به این آقا داده بشه چون از کانال درست نرفته بود متوقف شد. 2- مبلغ ریالی که به ایشان داده بودند و ضمانت کافی نگرفتند اصلاح شد 3- کل روند اصلاح شد.

روند اشتباه باید متوقف شود. این روند اصلاح شد. این روند در چنین مواردی اجازه ادامه یافتن نداشت.

مورد بعدی این بود که متخلفان تحت تعقیب قرار گرفتند. کار به جایی رسید که زیرآب وزیر استعفا داد و دولت نیز استعفا را پذیرفت. کار به جایی رسید که معاونش برکنار و محاکمه شد. کار به جایی رسید که در دو سه قسمت چه در داخل و چه خارج از وزارت داخله به دنبال کسانی بودند که در این کار دست داشتند و فردی که در شرکت خصوصی بود.

دادگاه تاکنون 8 جلسه تشکیل داده و ادامه دارد. دیروز پیگیری کردم که دادگاه چقدر طول می کشد. آنها گفتند به احتمال زیاد در این جلسه آخرین جلسه دفاعیات را می گیرند و سپس وارد انشای صدور حکم می شوند.

فردی که می خواست ریال را به بازار ببرد و ارز بخرد رفته بود خودش وارد کند، از یکی از شرکت های گرد دباش پول زیادی گرفته بود، یعنی ارز را از او می گرفتند.

از اینجا تأیید کل کشور است که این ارزها را از آنجا دریافت می کنید. یکی از ورودی های چک کشوری از این پرونده وارد این پرونده شد.

بنابراین آقایی که قرار بود وارد کند که الان دستگیر شده است. این شخص ریال می گیرد و از این شرکت ارز دریافت می کند

به او گفتن شما یک شرکت خصوصی هستید، این همه ارز را از کجا آورده اید؟ آیا برای صادرات است؟ آیا چیزی صادر کرده اید؟ اینجا بود که چک حساس شد. در همان زمان وزارت اطلاعات در جهت دیگری حساس شد که مقدار قابل توجهی چای به گمرکی رسیده که این مشکلات را داشت.

وزارت اطلاعات به این نتیجه رسید که تحقیقات خود را تحت عنوان قاچاق چای آغاز کرده است.

در همان زمان در اواخر سال 1401 گزارشی از اتحادیه واردکنندگان چای به معاون اول رئیس جمهور جناب آقای دکتر محبر رسید که ما این تعداد شرکت واردات چای داریم و این مقدار ارز برای ما تعیین شد. کل مجموعه و آن مقدار برای آن گروه خاص.

جناب آقای دکتر محبر با حساسیت تمام موضوع را پیگیری کردند. از او دور نمانده بود که مثلاً الان در تحریم هستیم. اگر این کار را انجام دهیم برای اما مشکل ایجاد می شود. خیر، با تمام حساسیتی که داشت، بلافاصله از شعبه مفاسد اقتصادی تقاضای رسیدگی کرد و گزارش آن را به بررسی ویژه ریاست جمهوری رساند.