آیا آخرین وضعیت آلایندگی در مرکز صنعتی کشور/ اصفهان دوباره در دوراهی عرضه سوخت و مصرف گازوئیل قرار دارد؟


ساعت: 13:28
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۸/۲۳
کد خبر: 1910842

همجواری اصفهان با نیروگاه‌های دیزلی، پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها به‌ویژه در فصل سرما که اولویت گازرسانی به بخش خانگی است، امکان استفاده از گازوئیل را در برخی صنایع افزایش داده است، هرچند مسئولان استانی همواره تاکید می‌کنند که حتی در صورت نبودن از گاز می توان از سوخت دیزل استفاده کرد ما استفاده نخواهیم کرد

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صاحب نیوز؛ سال گذشته بود که پس از هفت سال عدم استفاده از گازوئیل در اصفهان، به دلیل سرمای شدید شمال استان، ناگزیر مسئولان اجرایی رای به استفاده از گازوئیل دادند، در حالی که تلفات بیش از آن چیزی بود که تصور می کردند. اما به هر حال استفاده از سوخت گازوئیل به مدت یک ماه در اصفهان تصمیم گرفته شد.

همجواری اصفهان با نیروگاه‌های دیزلی، پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها به‌ویژه در فصل سرما که اولویت گازرسانی به بخش خانگی است، امکان استفاده از گازوئیل را در برخی صنایع افزایش داده است، هرچند مسئولان استانی همواره تاکید می‌کنند که حتی در صورت نبودن از گاز می توان از سوخت دیزل استفاده کرد ما استفاده نخواهیم کرد

بسیاری بر این باورند که عنوان «قطب صنعتی کشور» افتخاری برای اصفهان است، اما به گفته کارشناسان، تمرکز صنایع و شهرهای صنعتی به ویژه در شعاع 50 کیلومتری این کلانشهر ممکن است به معضل آلودگی در این کلانشهر دامن بزند. طبق آمار رسمی هم اکنون 10 هزار واحد صنعتی، 76 شهر، صنعتی، 15 هزار واحد صنفی، 700 معدن فعال و 2000 واحد معدن سنگ و همچنین 70 درصد تولید آهن و فولاد کشور، 50 درصد تولیدات کشور وجود دارد. تولید آجر، رتبه دوم کشور در تولید فرآورده های نفتی و 10 درصد تولید برق کشور و غیره. در اصفهان است.

کارشناسان بر این باورند که عدم آماده سازی زمین منجر به راه اندازی صنایع آلاینده در شعاع 50 کیلومتری اصفهان شده است، هرچند بعدها ممنوعیت توسعه و ایجاد صنایع جدید در این منطقه اعلام شد، اما امروز با توسعه صنعت و مشکل تامین انرژی، آلودگی صنایع چند برابر شده است، نزدیکی اصفهان به نیروگاه های دیزل و پالایشگاه ها و پتروشیمی ها به ویژه در فصل سرما که اولویت گازرسانی به بخش خانگی است، امکان استفاده از سوخت گازوئیل را افزایش داده است. در برخی صنایع اگرچه مسئولان استانی همواره تاکید دارند که حتی در زمانی که کمبود گاز وجود دارد از نفت کوره استفاده نخواهیم کرد.


1ef9e67e 4dbc 442f 83f2 de7e965412f9 خبر خاکستری


نفت کوره ایران حدود 3.5 درصد گوگرد دارد

با این وجود، یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه اصفهان درباره نقش مصرف سوخت گازوئیل در تشدید آلودگی هوا در سال گذشته گفت: سوخت گازوئیل تولیدی در ایران حدود 3.5 درصد گوگرد دارد، بنابراین سوخت گازوئیل به شدت آلاینده است و هرگونه استفاده از گازوئیل عملاً باعث ایجاد قلب و عروق می شود. بیماری های تنفسی در بسیاری از مردم، در منطقه ای که نیروگاه شهید منتظری سوخت گازوئیل مصرف می کند، خود پالایشگاه ها و پتروشیمی ها اکسید گوگرد تولید می کنند و این منطقه در حاشیه شهر اصفهان و در مناطق مسکونی و پر از انواع آلاینده ها است. هستند یا نه.بنابراین نباید از سوخت گازوئیل استفاده کرد.

وی تصریح کرد: بیشتر برق تولیدی در اصفهان در خود اصفهان مصرف نمی شود و در واقع صنایعی مانند فولاد مبارکه به اندازه کل شهر اصفهان برق مصرف می کنند. (حدود 300 مگاوات تولید فولاد و حدود 700 مگاوات برق از نیروگاه های اصفهان خریداری می شود.) بنابراین برای تامین برق این صنایع، مردم اصفهان باید آلایندگی آنها را تحمل کنند. بار انرژی در صنایع آلاینده اصفهان بسیار زیاد است، عمده مصرف کنندگان گاز در منطقه اصفهان صنایع فولاد مبارکه، ذوب آهن، سیمان و آجر هستند که دو برابر جمعیت 2.2 میلیون نفری اصفهان گاز مصرف می کردند. اگر فشار گاز در اثر سرما کاهش یابد ابتدا باید گاز حاصل از این صنایع آلاینده کاهش یابد.

مدرس دانشگاه اصفهان گفت: توسعه صنعت در اصفهان باعث شده بار زیادی در مصرف برق بر روی صنایع وارد شود که در هر صورت به ویژه در هوای سرد و کمبود گاز مجبور به استفاده از گازوئیل هستند، متاسفانه با وجود اینکه تعداد خودروهای کلانشهر اصفهان یک چهارم تهران است، اما اکسید گوگرد در این شهر بیشتر از تهران است، بنابراین وجود پالایشگاه، پتروشیمی و مهمتر از همه در آهن و فولاد مبارکه وجود دارد. نیروگاه ها و نیروگاه های شهر و کوره های آجرپزی باعث اشباع شدن اصفهان از اکسید گوگرد شد.


90637591 36eb 402b b455 c9ebe7b9ca82 خبر خاکستری

مهندس شهرپوش مدیرکل مدیریت بحران استان اصفهان در گفت و گو با خبرنگار صاحب نیوز گفت: طبق گزارشی که به دست ما رسیده است از ابتدای سال تاکنون 105 روز شهر اصفهان تقریبا 28 درصد آلوده بوده است. نسبت به سال های گذشته بیشتر بوده و این نیز به این دلیل است که در شش ماهه اول سال کانون های گرد و غبار را فعال کرده ایم.

وی افزود: در اصفهان حدود 19 کانون گرد و غبار در یک میلیون و 90 هزار هکتار شناسایی شده است و در چهارده شهرمان بیابان زدایی داریم که کانون های گرد و غبار فعال می شوند اما بررسی های انجام شده باعث شد 310 هزار هکتار ریزگرد شود. گیاهانی که با توجه به شرایط اقلیمی مناطق خشک کاشت بوته‌ها انجام می‌شود اما به دلیل خشکی زاینده‌رود نسبت به سال گذشته بارندگی کم و 50 درصد کاهش بارندگی داریم. نوار زاینده رود، در حال حاضر شاهد کانون های نقطه ای گرد و غباری هستیم که قبلا وجود نداشتند و با کوچکترین باد فعال می شوند و این به این دلیل است که حدود 100 هزار هکتار از اراضی کشاورزی حاصلخیز زاینده رود به دلیل کمبود آب کشت نشد. و بنابراین طغیان های نقطه ای علاوه بر نوزده کانون شناسایی شده فرسایش بادی فعال شدند.

این تولید کننده شیشه ادامه داد: نیمه دوم سال با توجه به شرایط آب و هوایی استان اصفهان و چهارصد صنعت که در فهرست صنایع آلاینده قرار دارند و در شعاع 50 کیلومتری قرار دارند، علاوه بر حدود یک میلیون خودرو و موتورسیکلت سفر در مناطق شهری، ناشی از صنایع و خودروها، باعث باقی ماندن این آلودگی و تداوم آلودگی با تشدید آن می شود، در صد سال اخیر مطالعات متعددی در دانشگاه اصفهان و محیط زیست کشور انجام شده است. با کشف منشأ کانون‌های آلودگی، مطالعاتی برای درک سهم هر صنعت در آن انجام شد و با کمک نتایج این مطالعات کار انجام شد.

وی با اشاره به جلسه ای که در خصوص سوخت گازوئیل برگزار شد، گفت: از ابتدای سال تاکنون سوخت گازوئیل مصرف نشده است، البته سوخت گازوئیل هفت سال است که مصرف نشده و پلمب شد، سال گذشته به دلیل سرمای هوا مناطق شمالی به مدت یک ماه از سوخت گازوئیل استفاده و سپس پلمب شد، تاکید استان این است که با توجه به شرایط خاص اصفهان، شرایط اقلیمی، نزدیکی دو نیروگاه به شهر و عدم آبدهی. از زاینده رود اعلام کردیم که دیگر از سوخت گازوئیل استفاده نشود. گزارش هایی هم تهیه کردیم و به تهران فرستادیم. همچنین به وزارت نفت و نیرو گفته ایم که تلاش کنند گازرسانی بدون وقفه نیروگاه ها را تضمین کنند تا مجبور به استفاده از نفت کوره نشوند. همچنین وزارت نیرو نسبت به تامین آب اضطراری زاینده رود، احیای آن و تالاب گاو خونی مانند سایر استان ها اقدام کند. که در مردادماه وارد استان های چهارمحال و بختیاری، همدان و خوزستان شد تا این کار را برای اصفهان انجام دهد.

وی در پایان گفت: ما تاکید کرده‌ایم که وزارت نفت باید گازوئیل پاک و گازوئیل یورو 5 را به تمام جایگاه‌ها عرضه کند و به همه دستگاه‌ها ابلاغ شده است که تمام موتورخانه‌ها را برای کاهش آلایندگی استاندارد کنند.

*******

اکنون با توجه به اثرات و مضرات بی پایان سوخت گازوئیل بر ما انسان ها مانند ابتلا به انواع سرطان ها، کاهش کارایی دستگاه تنفسی، تنگی نفس، سرفه های شدید، سوزش چشم، عوارض قلبی عروقی، تولد و مرگ زودرس، مسئولان مربوطه باید تصمیم درستی گرفت به هیچ عنوان در اصفهان پلمب سوخت را باز نکنید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید