آیا ابراهیم رئیسی با طرح دفاع موافق است؟

آیا ابراهیم رئیسی با طرح دفاع موافق است؟

روز جدید تحلیلگران، کارشناسان و افکار عمومی این روزها در این فکر هستند که چرا دولت همچنان از نقش مسئولانه خود در فضای مجازی عدول می کند و مسئولیت قانونگذاری فضای مجازی را پایان طرح دفاعی مجلس می داند؟ دولت با این طرح موافق است و آیا به دلیل مخالفت و حساسیت افکار عمومی دغدغه ابراز این نظر را دارد؟ یا اینکه به دلیل ابعاد مهم این طرح و دغدغه جامعه از ورود به این عرصه به طور کلی خودداری می کند؟

طرح دفاعی طرحی جنجالی است که بارها در جلسه علنی مجلس، کمیسیون تلفیق و … مطرح شده و هر بار با مخالفت انبوهی از مردم، مشاغل مجازی و کارشناسان مواجه شده است.

موضوع فضای مجازی و حاکمیت آن به یکی از چالش های حاکمیت در کشور در ماه های اخیر تبدیل شده است. با وجود انتشارات متعدد، منتقدان هنوز بر این باورند که کاستی های اصلی آن هنوز برطرف نشده است و تنها با تغییر در جمله بندی ها مبهم است.

در این میان یکی از جدی ترین موضوعاتی که منتقدان مطرح می کنند این است که بهتر است دولت با توجه به بدنه کارشناسی که در ساختار تخصصی وزارت ارتباطات دارد، لایحه قانونی فضای مجازی را در این زمینه تهیه کند. به آرامی

تصویب کلیات این طرح در جلسات کوتاه مدت، حتی در زمانی که مجلس در حال بررسی لایحه بودجه بود، سوالات زیادی را در افکار عمومی ایجاد کرد، مصوبه ای که البته چند ساعت بعد با اعتراض نمایندگان مجلس مواجه شد. با تشدید انتقادات به افکار عمومی و فضای مجازی، حتی وزیر ارتباطات نیز از این طرح انتقاد کرد و گفت: طرح حفاظت از فضای مجازی همچنان کاستی هایی دارد.

سپس افکار عمومی مجدداً به این سؤال پرداخت که چرا دولت به عنوان قوه مجریه لایحه‌ای در این زمینه تهیه نمی‌کند که هم به سؤال قانون‌گذاری پاسخ دهد و هم به نگرانی‌ها در مورد تهیه یک طرح غیرتخصصی توسط نمایندگان غیرتخصصی. عمدتاً در این زمینه تخصص دارند، باید حذف شوند و حوزه فضای مجازی با بحران مواجه نشود.

چندی پیش فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی، صراحتاً با بیان مخالفت خود با طرح دفاع از اجلاس آنلاین فعالان فضای مجازی پاک (فامپ) در سال 95، گفت: به دلیل گستردگی اجتماعی ادامه این طرح را صلاح نمی‌دانم دولت باید بیاید. در و پیشنهاد یک لایحه.

وی همچنین طرح حفاظت را حاصل دغدغه های فرهنگی در فضای مجازی دانست و افزود: در آن زمان کمیسیون فرهنگی مجلس معتقد بود که دولت که ریاست جلسه شورای عالی فضای مجازی را نیز بر عهده دارد در این زمینه سیاست گذاری و اجرا خواهد شد. «موثر نیست و بر همین اساس راهکار طرح حفاظت برای رفع ناکارآمدی های شورای عالی فضای مجازی مطرح شد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی ادامه داد: از ابتدای اجرای این طرح نکاتی را در مکاتبات با رئیس مجلس به عنوان مشکل قرار دادیم. ما معتقدیم تشکیل موازی شورای عالی فضای مجازی با نهاد همتای این شورا در قالب کمیسیون عالی تنظیم فضای مجازی مستلزم کسب مجوز از رهبری است. در عین حال معتقدیم برخی از موضوعات مطرح شده در این زمینه ارتباط چندانی با حوزه فرهنگی ندارد، مانند پرونده دروازه.

با مطرح شدن این موضوعات، موضوع مخالفت نهادهای تخصصی با اجلاس موسوم به خبری دوباره مطرح شد، اما اعضای شورای عالی فضای مجازی در آخرین جلسه در غیاب رئیس جمهور این موضوع را مطرح کردند که «طرح صیانت از فضای مجازی» وی در مجلس شورای اسلامی فارغ التحصیل می شود» جمله ای که تیتر یک جلسه در سایت رئیس جمهور شد.

خبر این دیدار در سایت ریاست جمهوری و کانال تلگرامی خبرگزاری وابسته به دولت با عنوانی منتشر شد که تلویحاً حاکی از موافقت با طرح حفاظت است. رئیس مرکز ملی فضای مجازی ضمن مخالفت با طرح حفاظت، گفت: بهتر است دولت با نظر شورای عالی فضای مجازی و دو روز بعد در جلسه شورای عالی فضای مجازی لایحه قانون حاکمیت سایبری را ارائه کند. که «طرح صیانت از فضای مجازی در مجلس شورای اسلامی بهتر تکمیل شود». حال سوال این است که آیا دولت به عنوان یک دستگاه اجرایی موافق طرح دفاعی است که چنین عنوانی از سوی سایت ریاست جمهوری مطرح شده است؟

به اهمیت نظر دولت اذعان می شود زیرا مقام معظم رهبری در دیدار تصویری با نمایندگان مجلس شورای اسلامی در پنجم خردادماه سال جاری با اشاره به اینکه مصوبات باید توسط دولت اجرا شود، فرمودند: «البته در برخی موارد – در سؤالات» – ارائه لایحه به جای طرح ترجیح داده می شود. از آنجا که ماهیت لایحه این است که از امکان کارشناسی دولت نیز حمایت می کند; چون دولت هم سیستم کارشناسی بزرگی دارد. خب، صورتحساب ها هم همین را دارند. [یعنی] علاوه بر تجربه، در زمینه مدیریت نیز متخصص هستید. ضمن اینکه وقتی لایحه ای وجود دارد، چون مجری دولت است و می خواهد آن را اجرا کند، طبیعتاً با رضایت بیشتری اجرا می شود».

وی در سخنانی اخیر در جمع نمایندگان مجلس خبرگان رهبری نیز به طور ویژه به موضوع فضای مجازی و لزوم ورود دولت به میدان پرداخت و گفت: نکته دوم این است که در جنگ های سنگین دیگر نمی توان با سلاح های قدیمی مبارزه کرد. . امروز نمی توان با توپ و موشک و امثال اینها با شمشیر و نیزه و امثال آن جنگید. در جهاد تبیین نیز همین گونه است; به روش های قدیمی [نمی‌شود کار کرد]. البته برای برخی از راه های قدیمی، مانند منبر، جایگزینی به عنوان مداحی وجود ندارد; آنها قدیمی هستند، اما هیچ جایگزینی ندارند. آنها هنوز موثر هستند و هیچ چیز دیگری نمی تواند جایگزین آنها شود، اما ما باید با ابزارهای مختلف به روز باشیم. البته امروز سلاح های سخت افزاری خوبی داریم. یعنی بالاخره بخش فضای مجازی و امثال آن فعال و کار می کنند و با وجود اینکه مشکلاتی در فضای مجازی وجود دارد – انشالله آقای رئیسی و دوستانشان باید روی آن کار کنند و این مشکلات هر چه زودتر برطرف شود – اما همچنان در دسترس است؛ کارهایی که باید انجام دهید از نظر سخت افزاری در دسترس هستند. بخش مهم نرم افزار مورد است. سلاح توضیح یک نرم افزار مهم دارد. در اینجا باید نوآوری هایی صورت گیرد، حرف های جدید زده شود و شیوه های جدید بیان شود».

حال سوال اینجاست که چرا با وجود نظر صریح مقام معظم رهبری در فضای مجازی و ورود رئیس جمهور به عنوان رئیس قوه مجریه و رئیس شورای عالی فضای مجازی، دولت همچنان از نقش مسئولانه در این حوزه در فضای مجازی عدول می کند. در قالب تکمیل طرح حفاظتی؟

دولت با این طرح موافق است و آیا به دلیل مخالفت و حساسیت افکار عمومی دغدغه ابراز این نظر را دارد؟ یا اینکه به دلیل ابعاد مهم این طرح و دغدغه جامعه از ورود به این عرصه به طور کلی خودداری می کند؟

دیدگاهتان را بنویسید