آیا ارتباطی بین واکسن کرونا و سقط جنین وجود دارد؟

پس از شیوع ویروس کرونا و اپیدمی، همه دنیا با چالش‌های مختلفی مواجه شدند و پس از معرفی واکسن کرونا، این مورد برای زنان باردار دو برابر شد.

در دو سال گذشته، تزریق واکسن برای کنترل بیماری همه گیر کووید-19 آغاز شده است. با این حال، توسعه سریع و تایید این واکسن برای استفاده اضطراری نگرانی‌هایی را در مورد اثربخشی، ایمنی و اثرات بلندمدت آن ایجاد کرده است. به ویژه، زنان باردار یا کسانی که قصد باردار شدن دارند، برای واکسن زدن مردد هستند.

در حال حاضر، اکثر مقامات بهداشتی گزارش می دهند که واکسیناسیون برای زنان باردار بی خطر است. این مشاهدات بر اساس کاهش خطر پیامدهای نامطلوب بارداری در زنان واکسینه شده در مقایسه با زنان باردار واکسینه نشده است.

البته، برخی از مطالعات خطرات بالقوه واکنش متقابل آنتی‌بادی را نیز نشان می‌دهند. که می تواند باعث آسیب به جفت شود.

دانشمندان اخیراً مطالعات موجود را برای ارزیابی میزان سقط جنین و مرده‌زایی در میان زنان باردار واکسینه شده بررسی کردند. این بررسی در مجله Human Reproduction موجود است.

مطالعه جدید تمام داده های مرتبط را تا ژوئن 2022 از MEDLINE، Cochrane CENTRAL و EMBASE بازیابی کرد. نویسندگان تمام یافته‌های مربوط به سقط جنین، مرده‌زایی و حاملگی‌های مداوم را در زنانی که واکسن کووید-19 دریافت کرده بودند، مرور کردند. مطالعات حیوانی و آنهایی که نتایج غیر بالینی را در انسان گزارش می‌کردند حذف شدند.

در مجموع 505 مقاله مرتبط شامل کارآزمایی‌های تصادفی کنترلی (RCTs) و مطالعات مشاهده‌ای وارد شدند. با این حال، 21 مطالعه انتخاب شدند که همه معیارها را داشتند. با ترکیب همه مطالعات، پیامدهای بارداری در 149685 زن مورد بررسی قرار گرفت.

میانگین سقط جنین در زنان باردار دریافت کننده واکسن کرونا 9 درصد است. خطر سقط جنین در گروه واکسینه شده نسبت به گروه واکسینه نشده تفاوت معنی داری نداشت. علاوه بر این، هر دو گروه میزان مشابهی از حاملگی های مداوم یا مرده زایی را نشان دادند.

ناهمگونی در طراحی مطالعه و ویژگی های بیمار، همراه با خطر سوگیری، تعمیم پذیری متاآنالیز حاضر را محدود می کند. همچنین نشان دهنده نیاز به تحقیقات با کیفیت بهتر در مورد زنان باردار در آینده است. اکثر مطالعات پروتکل‌های کمتر از حد بهینه را اجرا کردند که منجر به نتایج مطالعات مختلط شد.

هیچ خطر آشکاری برای سقط جنین در میان زنان باردار دریافت کننده واکسن کرونا مشاهده نشد. این میزان با نرخ سقط جنین در جمعیت عمومی قبل از همه گیری سازگار است. با این حال، قطعیت این مشاهده به دلیل تناقضات داده ها پایین است. در آینده، ارزیابی ایمنی و اثربخشی کوتاه‌مدت و بلندمدت همه واکسن‌ها علیه COVID-19 در زنان باردار و فرزندان آنها ضروری است.

دیدگاهتان را بنویسید