آیا اسرائیل به جای عربستان سعودی حامی مالی جدید ایران اینترنشنال خواهد شد؟

آیا اسرائیل به جای عربستان سعودی حامی مالی جدید ایران اینترنشنال خواهد شد؟

گفتگوی ایران اینترنشنال با بنیامین نتانیاهو در حالی پخش شد که احتمال از سرگیری روابط ایران و عربستان با مذاکرات علی شمخانی وجود دارد. حال سوال این است که آیا با بهبود روابط ایران و عربستان سعودی، اینترنشنال به دنبال اسپانسر مالی جدیدی است؟

مصاحبه بنیامین نتانیاهو برای ایران اینترنشنال

رویداد۲۴ میشم سعادت: شبکه تلویزیونی ایران اینترنشنال شامگاه پنجشنبه مصاحبه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی با این شبکه را پس از چند روز تبلیغات پخش کرد. این مصاحبه بازتاب های زیادی داشت و اگرچه به نظر می رسید مصاحبه ای با یک شخصیت سیاسی منتقد جمهوری اسلامی باشد، اما این بار با نمونه های مشابه متفاوت بود و به همین دلیل جریانی از انتقادات علیه این شبکه مطرح شد.

مصاحبه با فردی که متهم به جنایات جنگی است به خودی خود اشتباه نیست. بسیاری از روزنامه نگاران در جهان به دلیل مصاحبه و به چالش کشیدن چهره های مختلف به شهرت رسیده اند. از جمله اورایانا فالاچی که برای مصاحبه با دیکتاتورهای جهان و به چالش کشیدن آنها به تمام کشورهای جهان سفر کرد، اما ایران اینترنشنال به طرز عجیبی این ایده را شکست داد.

نام برنامه “دشمن مشترک” بود. یعنی قبل از انتشار عکس های مصاحبه، ایران اینترنشنال به دو سوال پاسخ داد. اینکه او در این مصاحبه هرگز مستقل نیست و مهمتر از آن اینکه با یک طرف مصاحبه یعنی بنیامین نتانیاهو در یک جبهه است و با او علیه دشمن مشترک مناظره کرده است، به همین دلیل برنامه بدون هیچ موردی ادامه یافت. چالش ها؛ نتانیاهو هر چه گفت مجری برنامه لبخند زد و قانع شد. مثل کاری که همین مجری چند هفته پیش با رضا پهلوی پسر شاه سابق ایران کرد.

شیفتگی یک سلطنت طلب به یک شاهزاده ممکن است برای یک طرفدار (و نه یک خبرنگار) قابل قبول باشد، اما برنامه پنجشنبه شب، شیفتگی به جنایتکاری که حتی توسط راست افراطی در کشورش متهم به افراط گرایی شده است. خیلی عجیب بود! این شیفتگی به جایی رسید که پوریا زاردی از نتانیاهو خواست تا خاطرات خود را از سفری که هرگز نداشته به ایران تعریف کند، درباره غذاهای مورد علاقه اش صحبت کند و درباره نظام سیاسی قبلی ایران صحبت کند. پرسش و پاسخ های بی ربط که هیچ اهمیت سیاسی نداشت و بیشتر به دنبال جذبه مصاحبه کننده و رسانه ها بود.

همچنین، هر زمان که نتانیاهو علیه ایران صحبت می کند، زیرنویس شبکه ایران اینترنشنال در داخل پرانتز تاکید می کند که منظور او «رژیم ایران» است. در حالی که مصاحبه شونده اصراری بر تمایز بین ایران و دولت ایران نداشت، مترجمان ایران اینترنشنال سعی کردند او را گمراه کنند.

پوریا زارتی مجری مصاحبه ایران اینترنشنال با نتانیاهو پیش از این مجری کانال منوتو بود. او برای اولین بار یکی از مهمانان برنامه «بفرمایید شام» بود و ظاهراً مورد توجه مسیح علینژاد قرار گرفتید و از طریق او شروع به کار در این شبکه کرد و با افتتاح ایران اینترنشنال، زارعی نیز به این شبکه جدید پیوست. شبکه.

او در سرمقاله «مرد و به سوی» که قبلاً توسط مسیح علینژاد ساخته شده بود، همین رویه را در پیش گرفته بود تا به شهرت برسد. آنها با شخصیت های مختلف در ایران تماس گرفتند و بدون معرفی خود و رسانه شان به عنوان خبرنگار با آنها مصاحبه کردند.

به عنوان یک رسانه می توان به این مصاحبه انتقاد کرد که ایران اینترنشنال قدرت هماهنگی مصاحبه با بنیامین نتانیاهو را داشت، اما انجام مصاحبه را به غیرحرفه ای ترین کارکنان خود سپرد. در حالی که می توانست از چهره هایی استفاده کند که حداقل سابقه رسانه ای داشته باشند. در این میان فرداد فرحزاد که تجربه بیشتری داشت و شناختش از سیاست بیشتر از کشاورز بود که ظاهراً حتی ابتدایی ترین مسائل سیاسی را هم نمی دانست و مهمتر از همه به عنوان یک «همدردی» مصاحبه می کرد نه به عنوان یک فرد. خبرنگار چالش برانگیز!

جملاتی که مصاحبه کننده استفاده می کند نشان از ناآگاهی و عدم تسلط وی به موضوع دارد و حتی در ابتدای مصاحبه این جمله عجیب برای معرفی نتانیاهو مطرح شد: «مهمان من فردی است که احتمالاً تأثیرگذارترین فرد در مورد آینده است. جمهوری اسلامی بنیامین نتانیاهو»!!

در این مصاحبه، نتانیاهو به مصاحبه کننده نگاه می کند. پاسخ‌هایی که نتانیاهو داد چنین احساسی را برانگیخت و به این ترتیب این یک مصاحبه چالش‌برانگیز نبود، بلکه گفت‌وگوی مردی عاشق نخست‌وزیر اسرائیل بود که جایگاه او را در اذهان ایرانی‌ها بیشتر تخریب کرد. این در حالی بود که اسرائیل در سال های اخیر سعی کرده تصویری در ذهن ایرانیان ایجاد کند که خود را حامی صلح معرفی کند. راه اندازی تلگرام و توییتر «اسرائیل به فارسی» یکی از این راه حل هاست.
مصاحبه با نتانیاهو همزمان با مذاکرات ایران و عربستان

برنامه حضور نتانیاهو در شبکه ایران اینترنشنال عصر همان روز با خبر توافق جدید و از سرگیری روابط ایران و عربستان سعودی پخش شد. ارتباط این خبر با خبر اصلی این است که از عربستان به عنوان مالک و اسپانسر شبکه تلویزیونی ایران اینترنشنال یاد شده است. بنابراین، این احتمال وجود دارد که با از سرگیری روابط ایران و عربستان، ایران اینترنشنال مهم ترین حامی مالی خود را از دست بدهد. به خصوص که هفته گذشته فعالیت دفتر لندن این تلویزیون فارسی زبان به حالت تعلیق درآمد و اکنون این شبهه وجود دارد که آنها برای ادامه حیات سیاسی خود به اسرائیل رفته اند.

دیدگاهتان را بنویسید