آیا اصلاح یارانه آرد صف نانوایی های گرگان را می شکند؟ / پاسخ ابهامات از دست برنامه ریزان افتاد


ساعت: 17:13
تاریخ انتشار: 1401/03/07
کد خبر: 1842141

روی آوردن به طرح توجیهی یارانه نان در گرگان؛

اگرچه شنیده ها حاکی از اجرای طرح توجیهی یارانه نان در گرگان در روزهای آینده است، اما همچنان ابهامات زیادی در ذهن مردم وجود دارد و مهم ترین سوال این است که آیا اجرای این طرح صف نانوایی های شهر را می شکند؟

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از گلستان ما ; نانوا بعد از یک ساعت ایستادن در صف برای خرید نان قبل از اینکه نوبت من شود، چراغ های بیرون را خاموش کرد.

وقتی به ورق پشت شیشه نانوایی نگاه کردم، دیدم نانوایی نزدیک به یک ساعت است که تعطیل شده و این موضوعی بود که ذهن همه را به خود مشغول کرده بود و زمزمه صف حکایت از کاهش سهمیه نانوایی داشت. شرکت صادرکننده آن را رد کرد و گفت که اگر در سهمیه کاهش یافته است به دلیل مشکلات بهداشتی و یا تخلف نانوایی است.

سرانجام انتظار به پایان رسید و نوبت به من رسید، اما با کلمه “نان تمام شد” برخورد کردم و به این فکر کردم که چرا یک ساعت وقت مفید می توانم بعد از هشت ساعت کار در کنار خانواده باشم و یا از این فرصت برای کارهای عقب مانده استفاده کنم. بنابراین زمان را در صف نانوایی ها تلف نکنید.

در دلم به سوپرمارکت محلی رفتم تا نان مخفی درست کنم و یک باگت نان برداشتم که ممکن است شامل غذا نباشد که فروشنده آن را 20000 تن در هر بسته تخمین زد. تعجب کردم که آیا چند بار در ماه اینگونه است، باید تکرار شود که با توجه به افزایش قیمت روغن، لبنیات و سایر محصولات، اگر بخواهیم موضوع نان باگت را به دلیل کمبود نان به سفره های مردم اضافه کنیم. قطعا به مشکلات معیشتی بسیاری از خانواده ها اضافه می شود و مشکل بزرگی ایجاد می کند اگرچه گفته می شود بسیاری از این مشکلات با فراهم کردن زیرساخت های لازم برای توزیع عادلانه یارانه ها حل می شود، اما مردم از مسئولان انتظار دارند اقداماتی انجام دهند که به سفر مردم آسیبی وارد نشود. .

در چند روز اخیر فروش نان در سه نانوایی گرگان تنها با دستگاه کارتخوان آغاز شده است، قیمت پایین، عرضه آرد در بازار و فروش نان دام.

این طرح در چند روز اخیر در سه نانوایی در گرگان آغاز شده است و بسیاری از نانوایی ها از روز شنبه با نصب بنر «لطفا کارت خرید نان را دانلود کنید» طرح را به صورت داوطلبانه راه اندازی کردند، اما گزارش های میدانی نشان از تغییر محسوسی در تعداد نانوایی ها ندارد. در شهرستان یا مصرف نان مردم به دلیل گرانی اقلام جایگزین مانند برنج، مرغ و … افزایش یافته و یا همچنان مشکلاتی در اجرای این طرح وجود دارد.

به گفته مسئولان مربوطه، دلیل اجرای طرح عرضه نان تنها با کارت های بانکی و کارتخوان های نصب شده در نانوایی ها، جلوگیری از قاچاق گندم و آرد توسط دلالان است.

در استان گلستان می گویند بخشی از نان مصرفی انسان از معده گاو، گوسفند و مرغ می آید و مورد مصرف دام قرار می گیرد، یعنی کشاورز هم برای خود و هم برای دام نان می خرد. چون ارزان بود و این بی ربط به شلوغی نانوایی ها نیست و همچنین گفته می شود آرد دولتی از واحدهای صنفی می آید و نانوایان به صورت آفلاین می فروشند بدون اینکه حتی به خود زحمت بدهند حتی بیشتر از درآمدی که بابت پخت نان به دست آورده اند به دست بیاورند.

در زنجان، این پروژه به صورت آزمایشی اجرا شد که نگرانی هایی را در مورد کمبود زیرساخت ها و همچنین شکایات برخی نانوایی های اجاره ای که معتقدند سود اصلی به صاحب پروانه تعلق می گیرد، افزایش داد.

برخی از افراد نیز در خصوص محدودیت خرید نان و همچنین انتخاب کارت خانوار برای اجرای این طرح که دولت در نظر دارد در آینده آن را اجرا کند، نبود تعدادی نانوایی از نظر جمعیتی و تقاضای زیاد برای یک نانوایی سوال دارند. نانوایی ها، درصد بالای مصرف سرانه نان در گلستان نسبت به سایر استان های کشور، عدم برنامه ریزی صحیح نانوایی ها و ساعات کاری که منجر به افزایش ازدحام در ساعات پایانی کار آنها شده است، از دیگر زیرساخت ها است. مشکلات و مشکلاتی که قطعا اجرای این طرح را با چالش هایی مواجه می کند.

شاید غیبت مسئولان نانوایی ها نیز در این زمینه بی تاثیر نباشد، قطعا اگر مسئولان در صف نان با مردم وقت تلف می کردند، برای اجرای این طرح برنامه ریزی مناسبی در نظر می گرفتند.

البته این طرح حتی برای رسانه ها هم مشخص نیست، برخی از شبکه های مجازی از اجرای این طرح در روز شنبه خبر دادند، اما پیگیری های ما نشان می دهد که تنها سه دستگاه کارتخوان از طریق بانک عامل بر اساس تفاوت قیمت خرید نان در گرگان متصل است.

اظهارات اخیر مقامات دولتی نشان می دهد که یارانه آرد افزایش نمی یابد یا سهمیه نان یا سهمیه بندی اصلاح می شود، اما باید دید دولت برای هدفمندی یارانه ها در بخش نان چه برنامه ای دارد. یا اینکه مسئولان برای دور زدن فروش نان از جمله خرید کارت هدیه چه برنامه ای دارند؟

این مسائل در ذهن ماست و پیگیری هایی برای پاسخگویی به مسئولان داشته ایم و منتظر هماهنگی دستگاه های ذیربط برای پاسخگویی به این سوالات هستیم اما امروز هماهنگی لازم برای پاسخگویی به این سوالات انجام نشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید