آیا برجام بدون تضمین آمریکا دوام خواهد داشت؟

آیا برجام بدون تضمین آمریکا دوام خواهد داشت؟

روز جدید علی‌رغم درخواست‌های ایران از دولت آمریکا برای اطمینان از پایبندی دولت‌های آینده آمریکا به توافق برجام، جو بایدن عملاً از ارائه چنین تضمینی خودداری می‌کند. در این مرحله سوال این است که آیا پافشاری ایران بر این درخواست منجر به شکست همه مذاکرات خواهد شد؟

پایگاه خبری-تحلیلی نشنال اینترست در گزارشی با نگاهی به آخرین تحولات مربوط به معادله هسته ای ایران، به طور ویژه به موضوع اصرار ایران بر آمریکا برای ارائه تضمین های لازم به تهران می پردازد که هیچ رئیس جمهور آینده دیگری مانند دونالد ترامپ این تضمین را نخواهد داد. به صورت یکجانبه از توافق برجام خارج شوند و سعی کنند به این سوال پاسخ دهند که اگر دولت بایدن نتواند چنین تضمینی را به ایران بدهد، آینده توافق برجام چگونه خواهد بود؟

زمانی که سناتور تام کاتن در سال 2015 گفت که توافق برجام ممکن است با امضای رئیس جمهور آمریکا ناپدید شود، بسیاری از جمله محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه سابق ایران، گفتند که رئیس جمهور بعدی آمریکا قادر به انجام این کار نخواهد بود. تا آن کشور از توافق برجام خارج شود.

چقدر این مردم اشتباه کردند. علیرغم تلاش های دولت حسن روحانی برای متقاعد کردن ایرانی ها مبنی بر تضمین کامل پایبندی آمریکا به توافق برجام، امضای جان کری، وزیر امور خارجه وقت آمریکا آنقدر قوی نبود که مانع از اقدام دونالد شود. ترامپ «در خروج یکجانبه آمریکا از توافق.

اکنون پس از گذشت پنج سال از اختلاف جواد ظریف و تام کاتن، قرار است مذاکرات برای احیای برجام در 29 نوامبر در وین بین ایران و قدرت های جهانی از سر گرفته شود. با این حال، پیشرفت چندانی در تطبیق مواضع و اختلافات ایرانی ها و آمریکا در معادله برجام حاصل نشده است. این موضوع آینده و سرنوشت توافق برجام را تا حد زیادی زیر سوال برده است.

با این حال، ایران و آمریکا به توافق نیاز دارند. در این راستا چالش ها و موانعی بر سر راه دستیابی به توافق و سازش میان ایران و قدرت های جهانی برای احیای برجام وجود دارد. اصلی‌ترین و مهم‌ترین چالش در این زمینه، اصرار ایران بر ارائه تضمین‌هایی از سوی دولت آمریکا مبنی بر اینکه دولت‌های آینده آمریکا نیز کاملاً به توافق برجام پایبند خواهند ماند، است. با این حال، دولت بایدن از دادن چنین تعهدی به ایران خودداری کرده است.

البته با توجه به خروج ترامپ از توافق برجام و آسیب های اقتصادی قابل توجهی که به اقتصاد ایران و مردم آن وارد کرده، طبیعی است که ایرانی ها به دنبال تضمین از آمریکا باشند و بعد حقوقی برجام را تقویت کنند. در واقع، اعتماد ایران به آمریکا به حدی پایین است که برخی از سیاستمداران ایرانی حتی از دولت آمریکا خواسته اند تا با توجه به ادامه اجرای تهران، خسارت خروج ترامپ از برجام و اعمال تحریم های گسترده علیه ایران را بپردازد. تعهدات آن شما هستید. پرداخت کنید و اقدام کنید.

رهبر معظم انقلاب در بیانیه ای اعلام کردند: آنها (مقامات آمریکا) زمانی مجانی از توافق برجام خارج شدند و اکنون به صراحت می گویند که نمی توانند تضمین کنند که این اتفاق تکرار شود. “این هرگز اتفاق نخواهد افتاد.”

برای دادن چنین تضمینی به ایران، بایدن باید برجام را در قالب «پیمان» بپذیرد. موضوعی که با توجه به ترکیب سیاسی سنای آمریکا (سنای آمریکا متشکل از 100 کرسی است که در حال حاضر به طور مساوی بین دموکرات ها و جمهوری خواهان تقسیم شده است) چندان ممکن به نظر نمی رسد. سناتور جمهوری خواه تد کروز گفت: “جو بایدن هیچ اختیار قانونی ندارد تا به ایران قول دهد که دولت های آینده آمریکا توافقنامه بریکس را نقض نخواهند کرد. سنا به هیچ وجه با توافق برجام موافقت نخواهد کرد.” تقریباً مسلم است که رئیس جمهور جمهوریخواه در آینده مجدداً ایالات متحده را از توافقنامه بریکس خارج خواهد کرد.»

مقامات ایرانی در ماه های اخیر به طور مستقیم و غیرمستقیم نگرانی اصلی خود را به اروپا و آمریکا اعلام کرده اند که دولت های آینده آمریکا نیز باید به توافق برجام پایبند باشند. یک مقام آلمانی به CNBC گفت: «ایرانی‌ها می‌خواهند اطمینان حاصل کنند که تا زمانی که ایران به تعهداتش عمل کند، ترامپ دوم در ایالات متحده ظاهر نشود». ایرانی ها دیگر نمی توانند خروج آسان و آزادانه آمریکا از توافق برجام را بپذیرند. با این حال، رابرت مالی، فرستاده ویژه دولت آمریکا در امور ایران به سادگی گفت که «دولت بایدن قصد ندارد ماه ها با ایران مذاکره کند تا اینکه برجام احیا شود و سپس از آن خارج شود».

نظرسنجی ها نشان می دهد که دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا که از مخالفان سرسخت برجام است، بار دیگر در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2024 شرکت خواهد کرد. علاوه بر این، جمهوری خواهان هشدارهای شدیدی به دموکرات ها داده اند و تاکید کرده اند که اگر دولت بایدن به توافق برجام بازگردد. ، دولت جمهوری خواه توافقنامه BJP را در آینده کاملاً از بین خواهد برد. در نتیجه، مذاکره کنندگان ایرانی به خوبی می دانند که هرگونه توافق با ایران بدون موافقت سنای ایران اساساً غیرقابل اعتماد است.

اگرچه درخواست ایران برای ضمانت از آمریکا کاملا منطقی است، اما باید دید با توجه به شدت فشارهای بین المللی بر این درخواست، ایران تا چه زمانی بر این درخواست پافشاری می کند. بدون شک ایران انگیزه های زیادی برای دستیابی به توافق با غرب دارد. لغو تحریم ها علیه آن کشور و آزادسازی منابع مالی ایران، ضمن تسهیل روند فروش نفت این کشور، می تواند خون تازه ای به رگ های اقتصاد ایران تزریق کند.

با این حال، ایران ممکن است به جای اینکه از دولت ایالات متحده بخواهد اطمینان حاصل کند که دولت های آینده از برجام خارج نمی شوند، بر شناسایی مکانیسم هایی تمرکز کند که خروج ایالات متحده از برجام را برای ایران پرهزینه یا حتی جبران کند. برای جبران خسارات ناشی از خروج ایالات متحده. با این حال، همانطور که ترامپ زمانی ثابت کرد، موانع بسیار کمی وجود دارد که می تواند مانع خروج رئیس جمهور آمریکا از یک توافق یا نادیده گرفتن توافقات بین المللی شود.

دیدگاهتان را بنویسید