آیا تضاد راه حل مشکلات شهری است؟

ساعت: 15:08
تاریخ انتشار: 1400/09/13
کد خبر: 1789454

در اقدامی بی سابقه در دولت اصلی، افزایش یک درصدی قانون مالیات بر ارزش افزوده بین شهرداری ها و دهیاری ها توزیع شود. حال یکی از فرمانداران شهرستان با ادعای چرایی حذف بودجه شهرداری در سال 1400 وعده هایی داد که در قانون مذکور برای اجرا ابلاغ شد.

به گزارش خبرنگار شبکه های اجتماعی راه دانا؛ برای صید ماهی از آب گل آلود؛ این یکی از رویکردهای سیاستمداران است نه سیاستمداران. چنین افرادی همیشه به دنبال لحظه ها هستند. روشن تر است، مثلاً قانون تصویب می شود یا فرمانی اعمال می شود. وسط برکه ای خشک شیرجه می زنند تا قبل از هرکس موفقیت و تلاش دیگران را از طرف خود یا در دستگاه تحت کنترل خود و به اصطلاح مصادره ثبت کنند!

اصلاح بودجه شهرداری صوفیه!

نمونه ای از رویکرد توصیف شده از سوی این گونه افراد را می توان در اظهارات یکی از مدیران شهری دنبال کرد که روز سه شنبه 8 آذرماه به انتقاد از حذف ردیف های اعتباری شهرداری ها وی در بودجه سال آینده گفت: در نامه ای به دولت به دنبال اصلاح بودجه شهرداری صوفیه هستیم.

وی پس از نطق دلخراشی در محکومیت قاچاق، آلودگی هوا و… آنچه را که قبلاً به تصویب دولت رسیده بود و در میانه اجراست مصادره کرد. گفت: بودجه سال آینده نه تنها کمکی به شهرداری نمی کند، بلکه بودجه سال های گذشته را حذف می کند که امیدواریم با درخواست اصلاح بودجه پیش بینی شده به تصویب برسد. امیدواریم سازمان برنامه و بودجه در تامین بودجه کل کشور و همه شهرداری ها برنامه ریزی مناسبی داشته باشد چرا که در صورت عدم تعدیل بودجه سال آینده با مشکلات زیادی مواجه خواهیم شد.

3be8abfb 30d6 41e5 b2fb 1ebd95888300 خبر خاکستری

افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده برای شهرداری ها و دهیاری ها

حال برای توضیح این گفته اگر به قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب 1400 مراجعه کنیم، خواهیم دید که قانون مورد بحث یعنی قانون مالیات بر ارزش افزوده در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ 03/02 مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است. 1400، طي نامه شماره 40364. از تاريخ 14.04.1400 اعلام شده توسط نهاد رياست جمهوري.

در مصوبه سال 1400 بر اساس پیشنهاد و تصویب مجلس شورای اسلامی یک درصد به مالیات بر ارزش افزوده اضافه شد و در نهایت با عوارض گمرکی از 3 به 4 درصد افزایش یافت که با احتساب 6 درصد مالیات کل مالیات بر ارزش افزوده از 9 به 4 افزایش یافت. 10 درصد

افزایش یک درصدی با هدف حمایت از شهرداری ها و دهیاری ها در سراسر کشور صورت می گیرد که به خودی خود رقم قابل توجهی است.

3bd72bf6 1eb6 433a 982b d254f1f29393 خبر خاکستری

یک درصد افزایش که بین شهرداری ها و دهیاری های سراسر کشور توزیع می شود با محاسبه مستقیم نرخ مالیات در سال 1399 حاصل می شود. یعنی مالیات در سال 1399 بیش از 60 تریلیون تن بوده و رقم 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده حدود 7 تریلیون تن خواهد بود.

این رقم برای مدیریت شهرداری ها و دهیاری های سراسر کشور قابل توجه است. این در حالی است که خود شهرداری کلانشهرهایی مانند تهران مستقیماً از درآمدهای کلانی است که از محل دریافت عوارض و مالیات منازل و اماکن تجاری و اداری و غیره اخذ می شود. گاهی اوقات نیازی به چنین مبالغی نیست و افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده بیشتر برای شهرهای کوچک و روستاها که مستقیماً توسط استان ها تامین می شود، اعمال می شود و می تواند گره از شهرها، بخش ها و روستاها بگشاید.

این در حالی است که در سال های گذشته و دولت های گذشته با هر جناح و جبهه سیاسی، اجرای مصوبات و قوانینی مانند قانون مالیات بر ارزش افزوده معمولاً از حدود تصویب و ابلاغ فراتر نمی رفت. نمونه آن مطالبات هنگفتی است که شهردار از دولت های گذشته داشته است.

قانونی که بالاخره اجرا می شود

اما امسال در تیرماه امسال قانون مالیات بر ارزش افزوده به تصویب رسید و مثل همیشه آخرین مرحله یعنی مرحله ابلاغ را پشت سر گذاشت تا مانند مصوبات سال های گذشته پس از مهر رنگ آمیزی بایگانی شود.

لحظه مهم این ماجرا روی کار آمدن دولت سیزدهم به ریاست سیدابراهیم رئیسی است که در طول عمر خود در قوه قضائیه بیش از سایر مردان و کارمندان دولت برای قانون و مصوبات قانونی ارزش و احترام قائل است. زیرا اگر دولتی در کنار دولت اصلی روی کار می آمد، بی شک جایی غیر از آرشیو قانون مورد نظر وجود داشت.

نکته مهم دیگر این است که با تثبیت درآمدهای سال آینده و تلاش دولت اصلی برای همسان سازی نیروها و سایر ارگان ها و ارگان های کشوری و لشکری; قطعا شاهد رونق بیشتری در شهرداری ها و دهیاری ها خواهیم بود که باعث افزایش پایداری سایر شهرداری ها و دهیاری ها و در نهایت تامین بودجه قابل توجهی در آنها خواهد شد که با آرامش شهرهای تحت مدیریت می تواند اتفاق بیفتد. خودت را مدیریت کن

دولت سیزدهم پشت شهردار ایستاد. برام مهم نیست!

ضمانت آن این است که در دولت های گذشته، شهرداری به ویژه شهرداری تهران به عنوان قلب تپنده مدیریت شهری کشور، در تقابل با سیاست ها و رویکردهای دولت ها و دولتمردان به رهبری رئیس جمهور وقت قرار داشت؛ در حالی که در دولت های گذشته، شهرداری و شهرداری تهران به عنوان قلب تپنده حکومت شهری کشور در تضاد بودند. اما در دولت سیزدهم رئیس جمهور شخصاً ارتباطات گسترده ای با شهرداری و مدیریت شهری برقرار کرد که یکی از مهم ترین جلسات با هدف رفع مشکلات بود. در جلسات چند روز گذشته رئیس جمهور با شهرداری و مدیریت شهری بارها به صراحت اعلام شد که وی در مدیریت شهری تهران و شهرستان ها برای حل مشکلات پایتخت و سایر شهرداری ها باقی خواهد ماند.

با این اوصاف، با اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده که به عنوان اقدامی بی سابقه در چند دهه گذشته در دولت ها اعمال شده و از سوی رئیس جمهور به دستگاه های ذیربط ابلاغ شده است، حقوق قانونی شهرداری تهران و دیگران. حقوق شهرداری ها را دولت مستقیماً از خزانه شهرداری از جمله شهرداری تهران پرداخت می کند. اقدامی که در کنار هزینه های سنگین دولت روحانی به گفته برخی کارشناسان قابل تقدیر و حتی غیرممکن است.

872a00ab a309 4142 8353 0cc9e203ce81 خبر خاکستری

تناقض آخرین باری که برای اولین بار انتخاب شد

اما شایسته نیست مدیر مذکور در ابتدای این مقاله که در شورای شهرداری مدعی است دولت با گسترش برخی از بخش ها و پنهان کردن بخش های دیگر، بودجه شهرداری را لغو کرده و … را حذف کرده است، تلاش کند تا از این طریق همگام شود. عموم. نیستند و به دلیل مشغله زیاد ممکن است نتوانند افزایش یک درصدی قانون مالیات بر ارزش افزوده را به گونه ای درک کنند که در چند صبح آینده برای رسیدن به این موفقیت در این زمینه شخص مورد نظر به عنوان قهرمان داستان ظاهر شود. .

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید