آیا خسوف زمستانی وجود دارد؟

آیا خسوف زمستانی وجود دارد؟

روز جدید رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران در فاصله یک ماه تا آغاز زمستان هشدار داد که تنها 4 روز برای ذخیره سازی سوخت و بنزین در نیروگاه ها باقی مانده و گاز در اولین موج خنک کننده قطع می شود. آیا قطعی برق در زمستان امسال جدی تر از سال 1999 است؟

علی کلاهی رئیس اتاق ایران صبح امروز در توئیتی هشدار داد که تنها 10 روز ذخیره نفت کوره در نیروگاه ها داریم و در فصل زمستان با کمبود برق مواجه خواهیم شد. او گفت که برای اولین بار پس از پایان جنگ در زمستان شاهد خسوف خواهیم بود.

این در حالی است که انتظار می رفت تعطیلات در اواخر تابستان به پایان برسد. سخنگوی صنعت برق و مدیرعامل شرکت توانیر علت قطعی برق و کمبود برق در تابستان را استفاده زیاد از کولر و ماینرهای غیرمجاز عنوان کرد و قول داد در صورت پایان تابستان از ازدحام شبکه کاسته شود. و ما هیچ کسوفی نخواهیم داشت.

رئیس کمیسیون اتاق صنایع ایران گفت: با ورود موج سرما وقفه ها افزایش می یابد. اما گزارش های مردم می گویند که این دقیقاً همان چیزی است که در حال رخ دادن است. این بدان معناست که خاموشی ها در حالی آغاز شده است که هنوز استفاده از وسایل گرمایشی افزایش نیافته است.

حال نگرانی این است که با کاهش دما و شروع سردتر، آیا با قطعی برق مکرر مواجه خواهیم شد؟

هفته گذشته قطعی برق در چند نقطه تهران رخ داد. به نظر می رسد که یک سری خورشید گرفتگی آغاز خواهد شد.

ما امسال نفت کوره نداریم؟

برق ایران در فصل سرما از طریق گاز تامین می شود. اما ایران با کمبود گاز مواجه است. یعنی امسال دومین کشور دارای ذخایر گازی دنیا با کمبود گاز مواجه است!

سال گذشته، وزیر نفت گفت که تحریم صادرات را بسته است و ایران نمی تواند گاز بیشتر یا نفت کوره کمتری تولید کند. در نتیجه تولید گاز را کاهش می دهد و به جای آن نفت کوره می سوزاند.

اما اکنون رئیس اتاق ایران می گوید که ذخایر نفت نیروگاه ها تنها 10 روز است. به عبارت دیگر در صورت قطعی برق و قطعی برق، صنایع قادر به سوزاندن نفت کوره نخواهند بود.

اما سال گذشته اعلام شد که ایران روزانه حدود یک میلیون بشکه نفت کوره اضافی دارد و تحریم ها مانع از صادرات این کشور شده است. اما چه شد که امسال ایران حتی با کمبود نفت کوره مواجه شد و در صورت قطع برق، صنایع حتی قادر به سوزاندن مازوت نخواهند بود؟

سال گذشته کمبود برق منجر به قطع برق در بزرگراه ها و چهارراه های شهر شد که با اعتراض مردم مواجه شد و در نهایت دولت مجبور به قطع برق صنایع شد. اما در این شرایط صنایع موفق شدند با سوخت گازوئیل به تولید خود ادامه دهند. اما اگر امسال حتی نفت کوره هم نباشد، معلوم نیست تکلیف این صنایع چه می شود؟

دیدگاهتان را بنویسید